Hyvinvointialan liitto

Ihminen edellä valinnanvapauteen

Jaa
Hallituksen valinnanvapausmalli lupaa suomalaisille lisää päätösvaltaa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Hoitopaikkaa ei jatkossa enää määrätä vaan ihminen voi valita itse. Muutos tuo yhdenvertaisuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä parantaa peruspalvelujen saatavuutta.

Hyvinvointialan liiton toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas näkee, että valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluissa on oikeus ja mahdollisuus, ei pakko tai velvollisuus.

Rajakangas pitää tärkeänä, että sosiaali- ja terveydenhuollon tuhannet pienet ja keskisuuret yritykset saadaan myös täydellä teholla mukaan tuottamaan palveluita ihmisen parhaaksi. Myös ne työllistävät kymmeniä tuhansia ammattilaisia, ja tarjoavat paikallisia lähipalveluja.

Perustason sote-keskuksen palveluvalikoiman laajuuteen on kiinnitettävä huomiota. Rahoitus ei voi perustua yksin kapitaatioon eli asiakasmäärään, joka suhteellisesti pienessä asiakaskunnassa ei kestäisi asiakkaiden palvelutarpeiden vaihtelua. Alihankintaketjut tulee saada toimiviksi. Kaikki valinnanvapauden keinot eli ns. suora valinta, henkilökohtainen budjetti, asiakasseteli ja maksuseteli on otettava alusta lähtien laajaan ja maakuntia velvoittavaan käyttöön.

Palvelua silloin kuin sitä tarvitaan

Koko sote-muutoksen lähtökohtana ja alkuperäisenä tavoitteena oli, että kansalaiset saavat palvelua silloin kun sitä tarvitsevat. Tämä toteutuu, jos palvelut tuottaa se, joka homman parhaiten taitaa. Siksi julkinen ja yksityinen palvelutuotanto tulee olla sanalla viivalla alusta lähtien. Liian pitkät siirtymäajat murentavat tätä tavoitetta. 

Päättäjien on vedettävä strategiset suuntaviivat ja järjestämisen reunaehdot sekä valtakunnan tasolla että maakunnissa. Operatiivinen toteuttaminen hoituu ammattilaisten toimesta. 

Suurta uudistusta ei saada kerralla valmiiksi. Valtion ohjaus kuitenkin tiivistyy huomattavasti nykyiseen verrattuna. Kehittämistyö on myös liikkeellelähdön jälkeen tiukasti valtiovallan käsissä. Tekemällä opitaan ja korjausliikkeitä voidaan tehdä. Nyt on mentävä eteenpäin -  julkinen ja yksityinen yhteistuumin.

Lisätiedot:

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointialan liitto, p. 0400 374 164

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Hyvinvointialan liitto
Hyvinvointialan liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 17285570http://www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointialan liitto edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. Liitto valvoo jäseniensä yhteisiä etuja. Se myös neuvoo jäseniään työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Liiton 1500 jäsentä työllistää yli 70 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista.

Liiton jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. Hyvinvointialan liitto on Elinkeinoelämän keskusliitto ry:n jäsen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hyvinvointialan liitto

THL:n tuore selvitys vanhuspalveluista: Yksityisillä henkilöstömitoitus toteutuu laatusuosituksen mukaisesti18.10.2018 10:25:59 EEST | Tiedote

Vanhuspalvelujen henkilöstömitoitus näyttää Suomessa toteutuvan uuden laatusuosituksen valossa hyvin, selviää THL:n tuoreesta selvityksestä. Yli viidesosalla toimintayksiköistä mitoitus on yli 0,7. Vain 5 %:lla yksiköistä se jää alle 0,5, joka on vanhuspalveluiden laatusuositus. Nämä alle 0,5:n mitoituksen alittavat yksiköt ovat mitä ilmeisimmin julkisen sektorin yksiköitä, arvioi Hyvinvointiala HALIn johtava asiantuntija Aino Närkki. Hänen mukaansa toimiluvan omaavat yksityiset toimijat eivät saa tehostetun hoivan lupia alle 0,5:n mitoituksella. Myös hoitajien määrä on seurannut asiakkaiden määrän kasvua. Kahdessa vuodessa kotihoidossa työskentelevien lähihoitajien määrä on kasvanut noin 1 600:lla. Myös fysioterapeuttien ja sosionomien määrä on kasvanut. - Hyvän hoidon toteutumisen kannalta keskeistä on myös se, mitä työssä olevat hoitajat tekevät työvuoronsa aikana ja asiakkaiden kanssa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa paljon hoitajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus. Myös käytett

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye