Kirjalansalmen sillalle tulossa lisää liikennerajoituksia
Kirjalansalmen sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja sillalle on tehty tarkastuksia kesä-, elo- ja syyskuussa. Sillan kunto on heikentynyt oletettua nopeammin ja raskaan liikenteen aiheuttamia kuormituksia sillalla on tarpeen vähentää. Lisärajoitukseksi suunnitellaan raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvaa ratkaisua. Sen tarkempaa toteutustapaa selvitetään parhaillaan. Arvion mukaan järjestelyt voidaan ottaa käyttöön joulukuun loppuun mennessä. Mikäli sillan kunto edellyttää tätä nopeampia rajoitustoimia, sillalle joudutaan asettamaan painorajoitus päiväaikaan ja yöaikaan liikenne muutetaan yksisuuntaiseksi. Sillalla on turvallista liikennöidä. Rajoitukset on asetettu, jotta sillalla liikennöinti on turvallista.

Tilanne nyt
Toukokuussa asetettu 30 km/h nopeusrajoitus vähensi sillan liikkeitä, mutta kesän jälkeen sillan liikkeet lisääntyivät uudelleen. Suurimmat liikkeet sillalla aiheutuvat tilanteista, joissa kaksi raskasta ajoneuvoa kohtaavat sillalla vierekkäisillä kaistoilla. Sillan kuormituksen vähentämiseksi etsitään ratkaisuja, joilla voidaan minimoida liikennehaitat ja ylimääräiset kustannukset elinkeinoelämälle. Nopeasti toteutettavia keinoja on kuitenkin vähän. Ne perustuvat liikenteen rajoittamiseen ja / tai painorajoituksiin. Muiden vaihtoehtojen toteutus kestää kauan tai liikenteen välityskyky ei ole riittävä nykyiseen liikennemäärään.
Sillalla on turvallista liikennöidä, siksi rajoitukset on asetettu. Rajoituksia asetetaan lisää, jos sillan kunto sitä edellyttää.
Jatkotoimenpiteet
Ensisijaisesti selvitetään toteutustapaa raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuvalle ratkaisulle. Sillä voidaan vähentää raskaan liikenteen kuormitusta minimoiden samalla rajoitusten aiheuttamat haitat elinkeinoelämälle ja muulle liikenteelle. Toteutus edellyttää odotusalueiden rakentamista raskaalle liikenteelle molemmin puolin siltaa. Muu liikenne, ml. linja-autot, kulkevat normaalisti nykyisillä 2 kaistalla. Liikennejärjestelyjen toimivuus varmistetaan ensivaiheessa käyttämällä liikenteenohjaajia ainakin päiväaikaan, sillä liikennevalo-ohjauksella ei pystytä takaamaan raskaan liikenteen 60 metrin etäisyyden noudattamista.
Ratkaisu on innovatiivinen, siitä ei ole aikaisempaa kokemusta ja toteutukseen sisältyy paljon epävarmuustekijöitä. Haasteellisinta on löytää toimivaa toteutustapaa raskaan liikenteen odotuspaikoille, sillä tilaa on vähän, siinä on maaperään liittyviä ongelmia ja liittymien toimivuus pitää turvata. Toteutuskelpoista tapaa selvitetään parhaillaan. Liikenteen sujuvuutta ja odotusalueiden mitoitustarvetta on selvitetty simulaatioilla, mutta etukäteen ei ole täyttä varmuutta, miten liikenne sujuu käytännössä. Uudenlaiset liikennejärjestelyt edellyttävät uuden opettelua sekä tarkkaavaisuutta ja yhteispeliä myös tienkäyttäjiltä. Arvion mukaan järjestelyt voidaan ottaa käyttöön joulukuun loppuun mennessä.
Tässä vaiheessa emme kuitenkaan pysty varmuudella sanomaan, onko raskaan liikenteen yksisuuntaisuuteen perustuva ratkaisu riittävän nopeasti toteutettava rajoitusvaihtoehto. Mikäli sillan kunto edellyttää nopeampia rajoitustoimia, sillalle tullaan asettamaan painorajoitus päiväaikaan ja yöaikaan kaikki liikenne muutetaan yksisuuntaiseksi ilman painorajoitusta.
Sillan kunto heikkeni kesän jälkeen odotettua nopeammin, mutta tilanne on vakiintunut uudelleen. Raskaan liikenteen muuttaminen yksisuuntaiseksi sillan vaurioitumisen vuoksi on tässä vaiheessa riittävä toimenpide. Sillä estetään suurin kuormitus, joka nykyisin aiheutuu kahden raskaan ajoneuvon kohtaamisesta. Lisäksi jatkossakin on tärkeä huomioida, että raskailla ajoneuvoilla säilyy riittävä etäisyys toisiinsa. Sillan vaurioituminen on kuitenkin edennyt, eikä nyt tehtävät rajoitustoimet välttämättä pysty täysin pysäyttämään vaurioiden etenemistä. Tämän vuoksi käynnistetään suunnittelu varasillan rakentamisesta työmaasillan itäpuolelle ja selvitetään ratkaisun toteutuskelpoisuutta. Päätös varasillan rakentamisesta tehdään vasta suunnitelman valmistuttua. Varasillan rakentaminen kestää noin 6 kk ja maksaa arvion mukaan n. 5–8 M€. Tällöin kaikki liikenne siirtyisi varasillalle. Kirjalansalmen sillasta on tehty myös varareittisuunnitelma, joka on nopeammin käyttöön otettavissa, mutta sen kapasiteetti on varasiltaa rajoitetumpi.
Rajoituksia on noudatettava
Tilanne on vakava. Teemme kaikkemme, jotta liikenne siltapaikalla turvataan uuden sillan valmistumiseen saakka. Myös jokaisella tienkäyttäjällä on vastuu noudattaa asetettuja liikennerajoituksia. Rajoitusten noudattamatta jättämistä ei pystytä teknisesti estämään, vaan jokaisen tienkäyttäjän oma vastuu korostuu. Myös yhteistyötä poliisin kanssa on tiivistetty liikenteen valvonnassa.
Uusien rajoitusten käyttöönotosta viestitään tarkemmin, kun toteutustapa ja aikataulu tarkentuvat, viimeistään marraskuun lopussa.
Kirjalansalmen sillan kuntoa ja liikennerajoituksia koskevat tiedot on koottu verkkosivuille
Verkkosivut suomeksi: https://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi-erityistilanteiden-infosivu-kirjalansalmen-silta
Verkkosivuilta löytyy perustietoa sillasta, tehdyistä korjaustöistä, voimassa olevat liikennerajoitukset sekä tietoa raskaiden kuljetusten massoista ja erikoiskuljetusten tilanteesta. Sivuille on koottu myös usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia.
Lisätietoja: Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600
Avainsanat
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
FlagshipSEVEN Oy:n e-metanolin tuotantolaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville (Naantali, Varsinais-Suomi)29.4.2025 09:27:05 EEST | Tiedote
FlagshipSEVEN Oy suunnittelee e-metanolin tuotantolaitoksen rakentamista Naantalin kaupungin alueelle.
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat haastavat mutta varovaisen toiveikkaat29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen lähitulevaisuuden näkymät ovat monella tapaa haastavat, mutta ilmassa on myös varovaista toiveikkuutta. Työttömyyden kasvutahti maakunnassa on hurjaa samalla, kun työvoiman kysyntä on vaatimatonta. Toimialoista tällä hetkellä pärjäävät meriteollisuus, lääketeollisuus sekä ICT-ala. SOTE- ja kaupanalan tilanteet näyttäytyvät melko haastavina, mutta rakennusteollisuudessa on odotettavissa jo lievää piristymistä tämän vuoden aikana. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
De unga jordbrukarna på Poukari gård tror på den inhemska matproduktionens framtid28.4.2025 12:35:28 EEST | Pressmeddelande
Tre ungdomar köpte en bondgård i Salo och lever nu sitt drömliv längs Halikko å med 120 nötkreatur, kalvar, tre hundar och ett par katter. Det här är precis vad vi vill göra!
Poukarin tilan nuoret viljelijät uskovat kotimaisen ruuantuotannon tulevaisuuteen28.4.2025 12:35:28 EEST | Tiedote
Kolme nuorta osti maatilan Salosta ja elää nyt unelmiensa elämää Halikonjoen varrella 120 lehmän, vasikoiden, kolmen koiran ja parin kissan kanssa. Tämä on juuri sitä, mitä me haluamme tehdä!
I mars följde arbetslösheten i Egentliga Finland trenden och minskade en aning24.4.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
I mars minskade arbetslösheten något i Egentliga Finland, men antalet arbetslösa arbetssökande var fortfarande högt. Arbetslöshetsgraden ökade jämfört med året innan, även om antalet permitterade minskade. Arbetsmarknadssituationen var utmanande, och antalet nya lediga jobb minskade avsevärt. Arbetslöshetsgraden var dock lägre än rikets genomsnitt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme