Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Tjällossningen på landsvägarna i de österbottniska landskapen blir normal enligt prognoserna (landskapen i Österbotten)

Dela

Tjällossningsprognosen utlovar sedvanligt menföre i de österbottniska landskapen. Prognosen grundar sig på den meteorologiska informationen för den gångna vintern. Vädret under de kommande veckorna påverkar avsevärt i vilken riktning prognosen utvecklas och hur den slår in.

Tjällossningen
Längs grusvägarna har man börjat sätta upp trafikmärken som varnar för menföre. Vägspecifika viktbegränsningar på grund av tjällossning är att vänta åtminstone i liten utsträckning.

Vintern började tidigt och enhetliga köldperioder har gjort att vägkonstruktionerna har frusit djupare ner jämfört med föregående vintrar. Detta har avspeglats på landsvägarna genom ställvis kraftigare tjälbildning jämfört med en vanlig vinter. Väganvändaren upplever tjälbildningen som överraskande studsar, kast och sprickor i grusvägar och belagda vägar. Tjälskador i vägarna beror på vattnet som har frusit i vägkonstruktionerna.

När det gäller skötseln av menföre på grusvägarna har vintern varit lätt på vägarna i vårt område, eftersom de varma perioderna har varit korta och grusvägarnas ytor har hållits frusna. Det har snöat mycket i vinter, vilket har sysselsatt plogfordonen mer än under de senaste årens genomsnittliga vintrar.

- Tack vare vädret har området de senaste två vårarna huvudsakligen besparats från betydande trafikolägenheter på grund av menföre. Endast några tiotal kilometer väg har viktbegränsats på grund av menföre. Under ett dåligt menföresår har man varit tvungen att förse över 100 km väg med viktbegränsningar. Även i vår hoppas vi på soligt och torrt väder, vilket underlättar menförestiden på vägarna, berättar väghållningsexpert Ville-Petteri Luomanen.

Menförestiden utmanar väghållningen

Vägarna tinar upp med början från kustområdet och framskrider stegvis mot inlandet. Först smälter ytorna på grusvägarna, vilket kan göra grusvägens yta gyttjig och hal. Detta fenomen kallas ytmenföre. Allt eftersom våren framskrider kan vattnet som frusit djupare ner i vägkonstruktionen orsaka tjällossning i vägstommen, vilket skapar problem framför allt för den tunga trafiken. Därför är det bäst att tyngre transporter körs antingen före eller efter tjällossningen.

Om menföresläget tilltar och blir besvärligt på grusvägen och vägens trafikerbarhet riskeras, kan spridning av krossgrus och lätt sladdning av vägen fungera som korrigerande åtgärder. Om menföret inte kan hanteras med dessa åtgärder, förses vägen som sista åtgärd med viktbegränsning, som hindrar omfattande skador på vägen.

Längs grusvägarna har man börjat sätta upp trafikmärken som varnar för menföre. Vägspecifika viktbegränsningar på grund av tjällossning är att vänta åtminstone i liten utsträckning. Även i det belagda vägnätet kan man bli tvungen att införa viktbegränsningar på vägar med mindre trafik, vilka inte är grundligt byggda.

På viktbegränsade vägar tillåts dock viss trafik som överskrider begränsningarna, vilka är bland annat utrycknings- och vägunderhållsfordon, bussar i linjetrafik, transporter inom livsmedelsproduktion, hushållsavfallstransporter, energiförsörjningstransporter, butikbilstrafik och affärernas dagligvarutransporter.

Den lokala NTM-centralen beviljar undantagslov för viktbegränsade landsvägar, mer information: Undantagslov för landsvägar under menförestid

Väganvändarna måste iaktta försiktighet på våta grusvägar. Meddela om trafikfarliga problem direkt till Vägtrafikcentralens Vägtrafikantlinje på nummer 0200 2100 (24/7).

Responskanalen som sköts av Trafikens kundservice är den primära responskanalen i frågor som gäller vägens skick.

Kontakter

Bilder

Tjällossningen
Längs grusvägarna har man börjat sätta upp trafikmärken som varnar för menföre. Vägspecifika viktbegränsningar på grund av tjällossning är att vänta åtminstone i liten utsträckning.
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Andra språk

Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Vattenöversikt för mars-april 2024: översvämningar, sämre vattenkvalitet och högre grundvattenstånd (landskapen i Österbotten)13.5.2024 13:46:52 EEST | Tiedote

Under våren flödade åarna och sjöarna mer än vanligt I slutet av mars låg mera snö än genomsnittet för tidpunkten kvar i de österbottniska landskapen. Snöns vattenvärde i åarnas källflöden var cirka 100–130 mm. I början av mars var isen i Kyro älv och Lappo å en aning tjockare än genomsnittet. I de konstgjorda och reglerade sjöarna strävade man efter att ge mera utrymme än vanligt för smältvattnen. Framför allt i de konstgjorda sjöarna sänktes vattenytorna lägre än vanligt. Snön smälte i flera omgångar. Den första varma perioden inföll i mitten av mars då snön smälte framför allt i de sydligaste vattendragen längs kusten. Under påsken blev vädret uppenbart varmare och det regnade. Exempelvis i Kauhajoki föll 22 mm regn under påsken. Snön började smälta kraftigare 8.4, när dygnets medeltemperaturer steg till cirka fem grader. Under denna tidpunkt föll också nederbörd i form av regn. Regnmängderna var cirka 15–25 mm. Efter mitten av april blev vädret svalare och det underlättade översväm

Maalis-huhtikuun 2024 vesitilannekatsaus: tulvia, vedenlaadun heikentymistä ja pohjavedenpinnan nousua (Pohjalaismaakunnat)13.5.2024 13:46:52 EEST | Tiedote

Joet ja järvet tulvivat tänä keväänä tavanomaista enemmän Lunta oli pohjalaismaakunnissa maaliskuun loppupuolella enemmän kuin keskimäärin tähän aikaan. Lumen vesiarvot jokien latvaosilla olivat noin 100-130 mm. Jokijäät Kyrönjoella ja Lapuanjoella olivat maaliskuun alussa jonkin verran keskimääräistä paksumpia. Tekojärviin ja säännösteltyihin järviin pyrittiin tekemään tavallista enemmän tilaa sulamisvesille. Etenkin tekojärvien vedenpinnat laskettiin tavanomaista alemmas. Lumien sulaminen tapahtui useammassa erässä. Ensimmäinen lämmin jakso ajoittui maaliskuun puoliväliin, jolloin sulamista tapahtui etenkin rannikon eteläisimmillä vesistöillä. Pääsiäisen aikana sää lämpeni selvästi ja satoi vettä. Esimerkiksi Kauhajoella satoi pääsiäisen aikana 22 mm. Voimakkaampi sulaminen alkoi 8.4., kun vuorokauden keskilämpötilat nousivat noin viiteen asteeseen. Tuohon ajankohtaan osui myös vesisateita. Sademäärät olivat noin 15-25 mm. Huhtikuun puolivälin jälkeen sää viileni ja helpotti tulvatil

NTM-centralen i Södra Österbotten har gett MKB-kontaktmyndighetens utlåtande om Kustens Vind Oy Ab:s MKB-program för Vargitmossens vindkraftspark (Österbotten)10.5.2024 09:52:06 EEST | Tiedote

Kustens Vind Oy Ab planerar projektet Vargitmossens vindkraftspark i Vörå kommun. Projektområdet ligger i landskapet Österbotten cirka 17 kilometer från Vörå centraltätort. Projektområdet ligger i Vörå kommuns nordöstra del. Landskapet Södra Österbotten ligger på den sydöstra sidan av projektområdet som närmast på cirka 300 meters avstånd från projektområdet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye