Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
ICCS-tutkimuksen (International Civic and Citizenship Education Study) kohteena ovat myös tiedoissa, asenteissa ja osallistumisessa tapahtuneet muutokset. Vertailukohtina Suomessa ovat aiemmin toteutettujen arviointien, vuoden 1999 CIVED-tutkimuksen sekä vuosien 2009 ja 2016 ICCS-tutkimusten tulokset.
Vuoden 2027 ICCS-tutkimuksen ja edellisten ICCS-kierrosten välillä on tapahtunut paljon. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelma perusteet (POPS 2014) on otettu käyttöön vuoden 2016 syyslukukaudesta alkaen, joten kaikki yläkoulua käyvät oppilaat ovat uuden opetussuunnitelman mukaan opiskelleita.
Suomessa yhteiskunnallinen kasvatus ei ole yksittäinen oppiaine peruskoulussa, vaan sen opetus jakautuu usean oppiaineen kesken. Keskeinen oppiaine on yhteiskuntaoppi, jonka asemaa vahvistettiin uudessa opetussuunnitelmassa. ICCS-tutkimuksen kannalta olennaisia muutoksia olivat yhteiskuntaopin vieminen alakouluun sekä laaja-alaisen osaamisen kohdalla osallisuuden painottaminen.
– ICCS on juuri koulun demokratiakasvatusta ajatellen tärkeä arvioinnin instrumentti, sillä Suomessa yhteiskunnallisia aineita on tutkittu varsin vähän, tutkimusprofessori Juhani Rautopuro toteaa.
– Koululla on oma roolinsa nuorten aktiivisuuden edistäjänä. Erilaiset demokratiaohjelmat, hallitusohjelmat ja koulutuspoliittiset asiakirjat ovat viimeisen vuosikymmenen aikana korostaneet demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen ja osallisuuden merkitystä koulutuksessa, Rautopuro sanoo.
Eurooppalaisia yhteiskuntia on 2000-luvun alkuvuosikymmeninä luonnehtinut lisääntyvä poliittinen polarisaatio, mikä haastaa demokratiakehitystä.
ICCS 2027 vastaa poliittisten päättäjien ja koulutuksen kehittäjien odotuksiin ymmärtää yhteiskunnallisen kasvatuksen tilaa koulutuksessa ja mahdollisuutta määritellä demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukselle kansallisen tason suuntaviivat.
– Suomalainen koulutus ja opetussuunnitelmat ovat ihmisoikeusperustaisia varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle, Rautopuro painottaa.
ICCS 2027 -tutkimuksessa selvitetään muun muassa - miten yhteiskunnallinen kasvatus (tiedot, osallistuminen ja asenteet) toteutuu käytännön koulutyössä. - miten nuoret mieltävät itsensä osana yhteiskuntaa. - miten kansalaisvalmiudet kehittyvät. Aikataulu: 4/2024–12/2028. Tutkimusraportti (ensituloksia) julkistetaan vuoden 2028 loppuun mennessä. ICCS-tutkimuksen sivut: https://ktl.jyu.fi/fi/iccs, kansainväliset sivut: https://www.iea.nl/studies/iea/iccs |
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tutkimusprofessori Juhani Rautopuro, Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos, puh. 040 805 4936, juhani.e.rautopuro@jyu.fi
Kirsi HäkämiesviestintäsihteeriKoulutuksen tutkimuslaitos
Puh:040 805 4249kirsi.m.hakamies@jyu.fiKuvat
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kutsu medialle: Kielet, kriisit ja turvallisuus – paneeli suomalaisen kielikoulutuksen tulevaisuudesta 6.5.20243.5.2024 15:36:03 EEST | Tiedote
Miltä näyttää suomalaisen kieliosaamisen tulevaisuus ja miten turvataan monipuolinen kielitaito ja kulttuurien tuntemus? Aihetta käsitellään avoimessa paneelissa 6.5.2024 alkaen klo 14.15 Jyväskylän yliopiston Lähde-rakennuksessa.
Uusimmat liikunnan ja terveyden opinnäytetyöt esitellään yleisölle Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivässä 8.5.2024 Agorassa3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivä järjestetään keskiviikkona 8.5.2024 Agorassa. Tapahtuman keskipisteessä ovat opiskelijat ja väitöskirjatutkijat, jotka pääsevät päivän aikana esittelemään valmistuvia opinnäytetöitään. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin ja juhlistaa tiedekunnan monipuolista tutkimusta ja tarjota opiskelijoille harjoitusta ja kokemusta tieteellisen työn esittämisestä.
Jyväskylän yliopiston uusiksi vararehtoreiksi on valittu Kaisa Miettinen ja Pasi Raiskinmäki2.5.2024 13:02:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston rehtori Jari Ojala on 2.5.2024 tehnyt päätöksen Kaisa Miettisen ja Pasi Raiskinmäen valinnasta vararehtoreiksi. Vararehtoreiden nelivuotiskausi alkaa 15.8.2024. Marja-Leena Laakso jatkaa koulutuksesta vastaavana vararehtorina.
Fyysinen väkivalta suomalaisissa kouluissa on harvinaisempaa kuin Euroopassa keskimäärin, mutta nettikiusaaminen yhtä yleistä2.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
WHO-Koululaistutkimuksen tulokset kertovat, että koulukiusaaminen on Suomessa yhtä yleistä kuin Euroopan maissa keskimäärin. Hälyttävän moni - joka kymmenes koululainen - joutui kiusatuksi 2–3 kertaa kuukaudessa vuonna 2022. Kiusaaminen netin välityksellä on yleistynyt ja koululaisten turvattomuuden tunne on lisääntynyt.
Yli 500 lasten ja nuorten liikunnan huippuasiantuntijaa 52 eri maasta kokoontuu Jyväskylään 13.–17.5.202429.4.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen liikuntapedagogiikan ja -kasvatuksen asiantuntijoiden AIESEP-kongressi järjestetään Jyväskylän yliopistossa 13.–17.5.2024. Kongressiin saapuu yli 500 osallistujaa 52 maasta ympäri maailman. Viisipäiväisen tapahtuman ohjelma kattaa uusimman tutkimuksen ja tulokset lasten ja nuorten liikkumisesta. Toivotamme median edustajat tervetulleiksi tapahtumaan tutustumaan alan ajankohtaisimpiin aiheisiin ja parhaisiin osaajiin!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme