SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään

Jaa

Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti. 

Nainen ja lapsi pyörien selässä
Prisma

Suomalainen ostaa yhä useammin Prisman myyntidatan valossa sähköpyörän, sillä niiden myynti kasvoi maaliskuussa 40 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ja jo tuolloin trendi oli nouseva. 

“Sähköavusteisten pyörien suosio on selvästi aikaistanut ja pidentänyt pyöräilykautta, sillä niiden kanssa on helpompi liikkua vaikkapa ympäri vuoden. Prisman myyntidatan perusteella kiinnostava yksityiskohta on myös, että lasten kuljettaminen pyörän kyydissä on lisääntynyt.  Lasten kuljetusistuimien myynti yli kolminkertaistui maaliskuussa verrattuna vuodentakaiseen. Matkoja hoitopaikkaan tai päiväkotiin saatetaan ehkäpä nyt taittaa pyörän kyydissä edellistä vuotta enemmän. Vaikka Suomen kevät onkin tehnyt vielä tepposet, tavallista lauhempi maaliskuu vauhditti pyöräkauden aikaisempaa starttaamista edellisvuoteen verrattuna. Toki mikäli sää jatkuu kylmänä, se varmasti vaikuttaa kevään myynteihin”, Prisman urheilun myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa. 

Suuren kysynnän vuoksi Prismoissa on laajennettu pyörävalikoimaa merkittävästi. 

”Olemme huomanneet asiakkaiden hintahaitarin laajentuneen merkittävästi pyöräilyn suosion kasvun myötä. Tällä hetkellä valikoimassa on erittäin edullisista malleista aina 6 000 euron pyöriin ja kauppa käy kaikissa hintaluokissa,” Keskinen sanoo.

Aiempien kevätsesonkien aikana pyörien saatavuuksissa on nähty hetkittäisiä puutteita maailmalla tapahtuneiden tilanteiden vuoksi, mutta Keskisen mukaan Prismassa tilanne on kovasta myynnin kasvusta huolimatta tällä hetkellä hyvä. 

”Saatavuus on parempi kuin viime vuonna ja toistaiseksi tilanne on meillä hyvä.” 

Lisävarusteissa +59 % nousua - järeisiin lukkoihin panostetaan uudella tavalla 

Prisman datan perusteella vaikuttaa siltä, että suomalainen haluaa pitää nimenomaan itse pyörästään entistä parempaa huolta, sillä erilaisia pyöräilytarvikkeita on myyty 59 prosenttia enemmän verrattuna vuodentakaiseen. 

Muun muassa renkaiden ja paikkaustarvikkeiden myynti kasvoi 55 prosenttia, pumppujen 87 prosenttia, lokasuojien 52 prosenttia ja istuimien 55 prosenttia. 

“Nämä ovat erittäin kovia lukuja ja kertovat siitä, että moni suomalainen huoltaa nyt itse pyöräänsä aiempaa useammin ja ehkäpä samalla yrittää haastavina aikoina säästää pyörähuollon kuluissa. Tätä tukee sekin, että esimerkiksi voitelu- ja puhdistustuotteet ovat käyneet hyvin kaupaksi: ketjuöljyjen myynti kasvoi 64 % ja pesuaineiden 68 % verrattuna vuodentakaiseen. Pyörän kunnosta huolehtiminen on niin turvallisuuden, ajomukavuuden kuin pyörän elinkaarenkin kannalta fiksua tekemistä. Suuremmat huollot kannattaa teettää huoltopalveluita tarjoavissa toimipaikoissa” Keskinen toteaa. 

Samalla kun omasta pyörästä halutaan pitää selkeästi aiempaa parempaa huolta, suomalaiset panostavat Keskisen mukaan nyt myös etenkin lukkoihin. 

”Lukkojen myynti on kasvanut 55 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Maaliskuun datasta näkyy, että vaikka spiraalilukkoja on ostettu eniten, hiukan yllättäen siirtymää on havaittavissa myös kalliimpiin lukkoihin, kuten esimerkiksi taittolukkoihin. Tässä taustalla on varmasti niiden turvallisuus yhdistettynä pyörävarkauksien kasvaneeseen määrään ja niistä julkisuudessa puhumiseen sekä työsuhdepyörien määrän kasvu. Lukot ovat yksi verottajan hyväksymistä varusteista, jotka tulee hankkia heti pyörän hankinnan yhteydessä. Spiraalilukot puolestaan ovat edullisia ja niitä myydään myös niin sanotusti kakkoslukoksi tai niillä voi lukita vaikkapa kypärän pyörään. Tämä selittää niiden ison osuuden myyntidatasta”, Keskinen analysoi. 

Työsuhdepyöräily vauhdittaa myyntiä 

Pyöräilyn positiivista myyntikehitystä on vauhdittanut entisestään myös työsuhdepyöräilyn suosion kasvu ja se, että yhä useampi yritys haluaa tarjota tänä päivän työntekijöilleen mahdollisuuden työsuhdepyörään. Prisma aloitti työsuhdepyörien myymisen syksyllä ja jo nyt on selvää, että niitä hankitaan moniin eri käyttötarkoituksiin. 

“Osa saattaa ajaa sähköpyörällä pidempää työmatkaa läpi vuoden myös pakkasilla ja osa hakee työsuhdepyörän lyhyemmälle työmatkalle ja välttääkseen vaikkapa kaupungin ruuhkat. Samalla hoituvat päivän kuntoilut, oli alla sitten sähköpyörä tai luomupyörä”, Keskinen toteaa. 

Keskisen mukaan työsuhdepyöräilystä voidaan puhua tietyllä tapaa jo lähitulevaisuuden trendinä. 

”Olemme Prismassa lisänneet sähköpyörien valikoimaa runsaasti, ja meille tulee uusia operaattoreita kumppaneiksi. Työsuhdepyöräily on siitä erinomaista, että näitä pyöriä saa käyttää myös vapaa-ajalla ja tulevaisuudessa uskomme, että yhä useampi yritys haluaa tarjota tämän edun työntekijöilleen ja kannustaa liikkumaan pyöräillen.” 

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:

Anu Keskinen
Myyntipäällikkö (urheilu ja jalkineet)
anu.keskinen@sok.fi
Puh. 0107680304

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kuljetusrobotti on moderni maitokärry – S-ryhmän ruoan verkkokaupan robokuljetus laajenee yli 100 myymälään vuoden loppuun mennessä14.5.2024 08:20:28 EEST | Tiedote

Päästöttömät robokuljetukset ovat vakiinnuttaneet asemansa ensimmäisen toimintavuotensa aikana ja valloittavat tulevaisuudessa uusia alueita. Itsenäisesti kulkevat ja sähköllä toimivat Starship Technologiesin robotit ovat tähän mennessä kuljettaneet Suomessa yli 150 000 tilausta. Tyypillinen tilaaja on lapsiperhe, jolle robotti kuljettaa maitoa, banaaneja ja jauhelihaa.

Prisma julkaisee täysin uuden ulkoilubrändin - mukana muun muassa kuksa, värikkäitä kuorivaatteita ja risukeitin13.5.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Prisman omien tuotemerkkien valikoima täydentyy 13. toukokuuta, kun hypermarketketju ja Suomen suosituin muotikauppa lanseeraa oman ulkoiluun ja retkeilyyn keskittyvän Luode12-ulkoilubrändin. Kaikissa Prisma-myymälöissä ja Prisma.fi-verkkokaupassa myyntiin tulevan Luode12-tuoteperheen ensimmäiseen mallistoon sisältyy muun muassa teknisiä vaatteita, retkeilyvarusteita sekä tämän kesän pakko-ostos: punkeilta suojaavat sukat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye