Olo Collection Oy

Ravintola Särkänlinna ui vastavirtaan – satavuotiaan suosikin varauskirja täyttyy jo parin vuoden päähän

Kun ravintola täyttää sata vuotta, sen voi sanoa lunastaneen paikkansa asiakkaiden sydämissä. Ei siis ihme, että Ravintola Särkänlinnan varauskirja ulottuu vuoteen 2026 asti. Juhlavuonna saariravintolan ohjaksissa ovat keittiöpäällikkö Tuomas Vierelä ja ravintolapäällikkö Katja Henttunen. Historian kerroksia edustavat niin 1750-luvulla rakennettu linnoitus kuin Paavo Tynellin valaisimetkin.

Ravintola Särkänlinnan pääsali

Kaivopuiston edustalla Helsingissä, Särkän saarella sijaitseva Ravintola Särkänlinna täyttää tänä kesänä Suomen ravintolakulttuurin mittakaavassa kunnioitettavat sata vuotta. Ravintola avaa ovensa perinteisesti vappupäivänä, ja tämän kesäkauden sen keittiötä johtaa arvostettu, Ravintola Olosta tuttu keittiöpäällikkö Tuomas Vierelä. Ruokalista on suunniteltu laadukkaiden kotimaisten raaka-aineiden ympärille ja se kunnioittaa niin saaristolaisuutta, suomalaisuutta kuin ravintolan historiaakin.

Särkänlinna on auki à la carte -ravintolana tiistaista lauantaihin. Lisäksi se on suosittu hää-, kesä- ja rapujuhlien viettopaikka.

”Yritysten kesäjuhlia on tänä kesänä jopa enemmän kuin vuosi sitten, ja kesälauantaisin Särkänlinnassa juhlitaan häitä. Satavuotiaan vankasta asemasta kertoo, että myös vuoden 2025 kesäviikonloput on jo pitkälti myyty, ja varauksia on jopa kesälle 2026. Meillä käy  vakioasiakkaita vuodesta toiseen syömässä ja nauttimassa 1750-luvun kivirakennuksen tunnelmasta. Osa esimerkiksi aloittaa rapukauden aina Särkänlinnassa”, Olo Collectionin toimitusjohtaja Mikko Heinonen kertoo.

Merellisyys on aina ollut yksi Helsingin valtteja, ja saariravintoloissa käytiin jo 1900-luvun alkupuolella juhlimassa, viihtymässä ja näyttäytymässä.

”Helsingissä on koko Euroopan tasolla poikkeuksellisen monta ainutlaatuista kesäravintolaa vain muutaman minuutin venematkan päässä mantereesta. Helposti saavutettava saaristomme ravintoloineen on eksoottinen asia etenkin ulkomailta saapuville vieraille. Monet ravintoloista ovat myös rakennushistoriallisesti merkittäviä”, Mikko Heinonen sanoo.

Ravintola Särkänlinna sijaitsee entisessä puolustuslinnoituksessa, jonka alkuperäisestä käyttötarkoituksesta kertovat tykkejä varten tehdyt pienet ikkuna-aukot ja kalteva lattia, joka helpotti aikanaan tykinkuulien vierittämistä. Ravintolan sisustuksen suunnitteli funkkistyylistään tunnettu arkkitehti Oiva Kallio, ja salissa voi ihailla muotoilija Paavo Tynellin 1940-luvulla suunnittelemia uniikkeja valaisimia.

”Sisustus kunnioittaa ravintolan pitkää historiaa, eikä Suomessa ole toista miljööltään vastaavaa ravintolaa. Meille Olo Collectionissa on kunnia ja vastuu vaalia Särkän kulttuurihistoriallista ravintolaa.”

”Ravintolabisneksessä on tällä hetkellä paljon vaihtuvuutta. Mielestäni on hienoa, että uudet ravintolat kehittävät Helsinkiä ravintolakaupunkina. Niiden rinnalla pitää kuitenkin olla myös pitkäikäisiä, pysyvyyttä ja ravintolakulttuuriamme edustavia paikkoja – sekä mantereella että saarilla”, Heinonen sanoo.

Särkkä toimi Helsingin olympialaisten tukikohtana

Särkkä on kaikille avoin virkistysalue ja Unescon maailmanperintökohde Suomenlinnan osana. Se on myös vuonna 1922 perustetun Merenkävijät ry -pursiseuran kotisatama. Historiaa kunnioittaakseen muutama Särkänlinnan pöytä on edelleen varattu purjehdusseuran jäsenille.

Vuoden 1952 Helsingin olympialaisten aikana Särkkä toimi purjehdus­kilpailujen tukikohtana.

”Helsingin saarten kesäravintoloita alettiin määrätietoisesti kehittää muutama vuosikymmen sitten. Ravintoloiden gastronomiaan ja palvelun laatuun satsattiin, ja ravintoloista tuli suosittuja muun muassa liike-elämän keskuudessa. Saariravintolan arki on luonnollisesti hyvin erilaista kuin mantereella. Kaikki raaka-aineet, ruoat, juomat ja asiakkaat kuljetetaan saareen veneellä ja linnakkeessa vielä kapeita, jyrkkiä portaita pitkin toiseen kerrokseen. Ravintolan arjen pyörittäminen vaatii luovuutta ja sitkeyttä”, Mikko Heinonen kertoo.

Särkänlinnan satavuotiasta historiaa juhlistetaan ravintolassa juhlaillallisella 25. toukokuuta. Paikan illalliselle voi varata Särkänlinnan nettisivuilta: ravintolasarkanlinna.fi.

À la carte -ravintola on avoinna ti–la klo 17–24 aina syyskuun puoliväliin saakka.

Lataa
Ravintola Särkänlinnan piha Särkän saarella Helsingissä.
Lataa
Ravintola Särkänlinnan pääsalissa on muotoilija Paavo Tynellin 1940-luvulla suunnittelemat uniikit valaisimet.

Linkit

Olo Collection Oy on Michelin-tähtiravintola Olon ympärille kasvanut persoonallisten ravintoloiden ryhmä, johon kuuluvat Olon lisäksi ravintolat Emo, Bistro Ego, Brasa, Garden by Olo, Ristorante Scolare, Forza ja Särkänlinna, viinibaari Enoteca Banco Vini, cocktailbar Bar Blanda sekä Olo Creative Catering. Vuonna 2023 yhtiön liikevaihto oli 10 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Olo Collection Oy