Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry

Sosiaalisen median palkaton päivystystyö aiheutti viestinnän ammattilaiselle unettomuutta, stressiä ja fyysisiä oireita – kuormittava harmaa työ halutaan kitkeä viestintäalalta

Lähes puolet viestinnän ammattilaisista kertoo* ettei vapaa-ajalla tapahtuvasta sosiaalisen median kanavien päivystämisestä saa mitään korvausta. Kuitenkin 74 % prosenttia viestijöistä seuraa työpaikan sosiaalisen median kanavia myös säännöllisen työajan ulkopuolella. Nyt viestinnän ja markkinoinnin alalle on julkaistu uusi vähimmäiskorvaussuositus, joka määrittelee säännöllisen työajan ylittävän sosiaalisen median ja kriisiviestinnän päivystämisen vähimmäiskorvauksen**.

Viestinnän ja markkinoinnin päivystämisen vähimmäiskorvaussuositus

"Olen tehnyt somea vaativassa tilanteessa jopa vuosia päivystystyyliin 24/7. Kriisiviestintää käytännössä. Korvausta siitä ei saanut. Seurauksena unettomuutta, stressiä ja muita fyysisiä oireita. En missään olosuhteissa suostuisi enää moiseen ilman korvausta.”

-Viestinnän ammattilainen

Suurelle osalle viestinnän ammattilaisista ei korvata sosiaalisen median kanavien seuraamisesta säännöllisen työajan ulkopuolella, vaikka monelle organisaatiolle somen jatkuva seuraaminen on kriittistä kriisin- ja maineenhallinnan vuoksi.

–Edelleenkin viestinnän ammattilaisia jopa kehotetaan seuraamaan sosiaalisen median kanavia vapaa-ajallaan ilman korvausta. On huolestuttavaa, että vieläkään ei tunnisteta digitalisaation ja sosiaalisen median vaikutusta työelämään tai toisaalta sosiaalisen median vaikutusvaltaa kriisitilanteissa, sanoo Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo.

–Kriiseillä voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaan ja ylipäätään toiminnan jatkuvuuteen. Hyvin hoidettu kriisi lisää luottamusta organisaatioon, kun taas huonosti hoidettu voi karkottaa sekä työntekijät että asiakkaat.

Työaikalain näkökulmasta sosiaalisen median seuraaminen ja siitä korvaaminen säännöllisen työajan ulkopuolella on usein hankala yhtälö hahmottaa.

Puhekielessä puhutaan viestinnän päivystystyöstä, mutta työaikalaissa puhutaan varallaolosta. Varallaolo (Työaikalaki 4 §) tarkoittaa sitä, että työntekijän on oltava säännöllisen työajan ulkopuolella tavoitettavissa niin, että hän voi tarvittaessa ryhtyä töihin.

Varallaolosta on lain mukaan maksettava korvaus. Jos varallaoloaikana tulee työtehtävä, siirrytään varallaolosta aktiivityöhön, joka korvataan vielä erikseen. Viestinnän ja markkinoinnin päivystäminen on käytännössä yhdistelmä varallaoloa ja työntekoa.

–Somen tai kriisiviestinnän hallintaa ei voi tehdä ilman säännöllistä viestintäkanavien tarkistelua. Siksi pelkkä lainmukainen määritelmä varallaolosta ei kuvaa riittävän hyvin niin sanottua sosiaalisen median päivystystyötä, Repo sanoo.

–On myös huomioitava, että työtehtävänä jatkuva somepäivystäminen on kognitiivisesti hyvin kuormittavaa työtä. Työstä ei pääse irtaantumaan, jos se valuu jatkuvasti vapaa-ajalle. Suosittelemme, että päivystysvuorot kiertäisivät, jotta siitä ei aiheudu yksittäiselle työntekijälle kohtuutonta kuormaa.

Viesti ry:n korvaussuositus varallaolosta on 30 % tuntipalkasta ylitöineen

Vähimmäiskorvaussuositus on määritelty arki-illoille ja viikonlopuille erikseen.

• Arki-iltaisin säännöllisen työajan ylittävästä kriisi- tai sosiaalisen median varallaolotyöstä korvataan 30 % tuntipalkasta.

• Lisäksi illasta maksetaan 1 tunnin palkka ylityökorvauksena ja tähän työhön sisältyy velvollisuus tarkistaa sovitut viestintäkanavat korkeintaan kaksi kertaa illan aikana. Jos kanavien tarkistamiseen, viesteihin reagoimiseen tai muuhun työhön kuluu enemmän aikaa kuin tunti, maksetaan ylityökorvaus toteutuneen työajan mukaan.

• Lauantaisin, sunnuntaisin ja arkipyhinä säännöllisen työajan ylittävästä kriisi- tai sosiaalisen median varallaolotyöstä korvataan 30 % tuntipalkasta jokaiselta tunnilta.

• Lisäksi vuorokaudelta maksetaan 2 tunnin palkka ylityökorvauksena ja tähän työhön sisältyy velvollisuus tarkistaa sovitut viestintäkanavat korkeintaan neljä kertaa. Jos kanavien tarkistamiseen ja viesteihin reagoimiseen kuluu enemmän aikaa kuin kaksi tuntia, maksetaan ylityökorvaus toteutuneen työajan mukaan.

• Varallaoloajan maksimipituudeksi suositellaan kuutta tuntia.

• Varallaoloajan kestosta ja korvauksesta on sovittava aina etukäteen työnantajan kanssa. Suosittelemme, että päivystyksen, varallaolon ja työhön ryhtymisen käytännöistä tehdään kirjalliset ohjeet sekä sopimus.

*Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry toteutti somepäivystyskyselyn toukokuussa 2023 ja siihen vastasi 212 viestinnän ja sosiaalisen median ammattilaista. Vastaajista suurin osa kertoo työskentelevänsä yksityisellä sektorilla, kunnalla, järjestöissä tai valtiolla.

** Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry on julkaissut vähimmäissuosituksen viestinnän ja markkinoinnin päivystämisen korvaamisesta 29.4.2024. Suositus koskee säännöllisen työajan ylittävää kriisiviestinnän ja sosiaalisen median varallaoloa sekä ylityötä.

Lisätietoa julkaisijasta

Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry on akavalainen ammattijärjestö viestijöille. Meiltä saat turvaa työelämään, vahvistusta viestinnän osaamiseen sekä viestijöiden verkoston. Jäseneksemme ovat tervetulleita kaikki viestinnän nykyiset ja tulevat ammattilaiset – opiskelijat, asiantuntijat ja johtajat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry