Kymmenen vuoden matka - mitä luvut kertovat sähköverkon kehityksestä?

Sähkönjakeluyhtiö Caruna toimii pääasiallisena sähkönjakelijana 77 kunnassa. Kymmenen vuoden aikana kuntien sähkönjakelu on parantunut huomattavasti. Vuonna 2013 laatuvaatimukset täyttävän verkon piirissä oli vain 67 % asiakkaista, nyt luku on jo yli 90 %. Ilmajohtoverkkojen määrä on pienentynyt 22 000 kilometrillä.

Carunan jakeluverkko lukuina

Kymmenen vuoden aikana Caruna on rakentanut jakelualueelleen 37 000 kilometriä uutta sähköverkkoa. Valtaosa rakennetusta verkosta on ollut vanhan verkon uusimista, mutta verkkoa on rakennettu myös uusille asiakkaille. Sähköverkko näyttää siis hyvin erilaiselta kuin kymmenen vuotta sitten.

Tällä hetkellä Carunan jakelualueella 685 452 asiakasta on laatuvaatimusten piirissä, kun kymmenen vuotta sitten (2013) laatuvaatimusten piirissä oli vain 431 000 asiakasta. Laatuvaatimusten piirissä oleminen tarkoittaa, että yllättävät säästä johtuvat sähkönjakelun keskeytykset saavat kestää taajamissa enintään 6 tuntia ja haja-asutusalueilla 36 tuntia – pois lukien erityisalueet kuten saaristo.

Carunan sähköverkkojohtaja Kalle Liuhalan mukaan suurin syy toimitusvarmuuden parantumiseen on maakaapelointi.

“Suurin osa kaapeloinneista on kohdistunut keskijänniteverkkoon, koska sillä on nopein vaikutus toimitusvarmuuden paranemiselle. Keskijänniteverkon kaapelointiaste onkin tällä hetkellä yli 75 % kun, kymmenen vuotta sitten se oli vain 17 %. Sähkökatkot olivat tuolloin huomattavasti yleisempiä”, Liuhala sanoo.

Kymmenen vuoden aikana Caruna on purkanut lähes 22 000 ilmajohtoverkkoa. Noin 70 prosenttia puretusta verkosta on sijainnut metsäisellä alueella.

“Ilmajohdon purkaminen metsästä ja puiden läheltä on kaikista paras tapa parantaa toimitusvarmuutta. Metsässä ilmajohtoverkko on haavoittuvainen: puut ja oksat saattavat myrskyllä taipua linjoille ja aiheuttaa sähkökatkoja. Maan alla kaapeli on suojassa”, Liuhala sanoo.

Ilmajohtoverkkojen määrä on vähentynyt yli 50 000:sta alle 30 000:een.

Liuhalan mukaan verkon investoinneilla ei ole ainoastaan parannettu toimitusvarmuutta vaan myös samalla uusittu ikänsä päässä olevaa verkkoa ja kasvatettu verkon kapasiteettia.

“Toimitusvarmuudessa olemme hyvässä vaiheessa. Paljon 1960–1970 –luvuilla rakennettua ilmajohtoverkkoa on saneerattu ja näin saatu katkoja vähenemään. Pienemmälle huomiolle on jäänyt se, että samalla olemme aina tehneet kapasiteetti-investointeja. Olemme varautuneet sähkön kulutuksen kasvuun ja tehneet verkkoihin tilaa uusille asiakkaille”, Liuhala sanoo.

Sähköverkon kehittäminen hidastuu tulevina vuosina

Muutaman vuoden aikana kapasiteettia onkin tarvittu, kun aurinkovoiman ja tuulivoiman määrä on räjähdysmäisesti kasvanut. Venäjän hyökkäyssota lisäsi tarvetta kotimaiselle, uusiutuvalle energialle, ja se on näkynyt myös jakeluverkkoyhtiön pöydällä. Yhä useampi haluaa liittää verkkoon aurinkopaneelin, akun tai sähköauton latauspisteen.

Vuoden alussa muuttuneen sähkönjakelun sääntelyn takia Caruna joutuu kuitenkin lykkäämään sähköverkkojen vahvistamiseen tarvittavia investointeja. Se voi vaikuttaa asiakkaisiin alueilla, joissa sähköverkon kapasiteetti ei enää riitä vastaamaan nopeasti kasvaviin tarpeisiin. Asiakkaita ei jatkossa pystytä liittämään sähköverkkoon yhtä nopeasti kuin aiemmin.

Liuhala on huolissaan myös sähköverkon korjausvelasta.

“Sähköverkon elinikä on noin 50 vuotta, ja tähän mennessä olemme pystyneet uusimaan verkkoa ikääntyminen huomioiden. Samalla 160 000 asiakasta on saatu laatuvaatimukset täyttävän verkon piiriin. Nyt huolena on se, että loppujen 50 000 asiakkaan osalta toimitusvarmuuden kehittyminen hidastuu ja sähköverkkoon alkaa syntyä korjausvelkaa”, Liuhala sanoo.