Vihreiden Maria Ohisalo ja Tiina Elo: Äitiyspakkaukseen otettava mukaan second hand -tuotteita

Kansanedustajat Maria Ohisalo ja Tiina Elo ehdottavat, että äitiyspakkaukseen otettaisiin mukaan second hand -tuotteita.

– Suomessa kaikille synnyttäjille tarjottava äitiyspakkaus on yksi tunnetuimpia hyvinvointivaltion symboleja. Vain hetken käytössä olevien vauvanvaatteiden jakaminen uusina ei kuitenkaan ole kestävää eikä järkevää, kun ottaa huomioon, miten kestämättömällä tasolla luonnonvarojen kulutus on, Maria Ohisalo kertoo.

Äitiyspakkaus on tärkeä tapa tukea lapsen saavia perheitä, ja sitä arvostetaan niin Suomessa kuin maailmallakin. Äitiysavustuksen voi nykyään ottaa pakkauksen sijaan rahana, mutta siitä huolimatta äitiyspakkauksia jaetaan vuosittain noin 30 000. Kaikki pakkauksen tuotteet ovat uusia.

– Luonnonvarojen ylikulutus on yksi suurimmista ajureista luontokadon taustalla. Kulutamme Suomessa muihin EU-maihin nähden eniten materiaaleja henkeä kohden, ylikulutuspäivää vietettiin tänä vuonna huhtikuun puolivälissä. Valtio voi vaikuttaa sekä suoraan tuotantoon että kuluttajien asenteisiin esimerkiksi julkisten hankintojen kautta, Tiina Elo muistuttaa.

Yksi konkreettinen keino pidentää tuotteiden kiertoa kuluttajalta toiselle ja sitä kautta edistää kiertotalouden periaatteita olisi lisätä kierrätettyjen tekstiilien ja second hand -vaatteiden osuutta äitiyspakkauksessa.

– Ehdotamme, että äitiyspakkaukseen sisällytettäisiin tulevaisuudessa myös hyväkuntoisia second hand -tuotteita, kuten vauvanvaatteita. Äitiyspakkauksen tuotteet voisi esimerkiksi palauttaa käytön jälkeen takaisin Kelalle jaettavaksi uudelleen eteenpäin, Ohisalo kuvailee.

Ohisalo ja Elo ehdottavat ensimmäiseksi askeleeksi kokeilua, jossa äitiyspakkauksen saajat voisivat kokonaan uuden äitiyspakkauksen sijaan valita osittain second hand -tuotteita sisältävän pakkauksen. Myöhemmin hyväkuntoisten second hand -tuotteiden sisällyttäminen äitiyspakkaukseen voisi vakiintua pysyväksi käytännöksi.

Kelan kyselyn mukaan noin 40 prosenttia asiakkaista olisi valmiita vastaanottamaan ehjiä ja siistejä käytettyjä tuotteita sisältävän pakkauksen. 90 prosenttia kyselyyn vastanneista olisi myös valmis palauttamaan äitiyspakkauksen ehjät ja hyväkuntoiset vaatteet, jos palautus olisi ilmaista.

– Ihmisillä on halua tehdä kestäviä valintoja myös äitiyspakkauksen osalta. Seuraavaksi tarvitaan poliittista tahtoa tehdä se mahdolliseksi, Elo päättää.

Ohisalo ja Elo jättivät 26.4.2024 hallitukselle toimenpidealoitteen second hand -vaatteiden lisäämiseksi äitiyspakkaukseen.

Niinistö, Ohisalo ja Mikkonen arvostelevat hallituksen valmistelemia vanhojen metsien suojelukriteereitä - Orpon lupaus vanhojen metsien suojelusta valumassa sormien läpi13.5.2024 14:23:20 EEST | Tiedote

Vihreiden entiset ympäristöministerit Ville Niinistö, Maria Ohisalo ja Krista Mikkonen ovat seuranneet tarkkaan hallituksen valmistelua vanhojen metsien suojelun kriteeristöksi. Julkisuuteen on läpi valmistelun tihkunut tietoja, että vanhojen metsien suojelukriteereistä ollaan tekemässä niin tiukat, että suojeltavaa ei juuri löydy. Näyttää siltä, että Orpon lupaus vanhojen metsien suojelusta on valumassa sormien läpi.

Sofia Virta: ”Perheväkivaltaa todistaneet lapset tulisi tunnistaa myös rikoksen uhriksi”10.5.2024 14:57:19 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta vaatii perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa, jossa lapset, jotka näkevät tai kuulevat väkivaltaa, tulisi lukea myös rikoksen uhriksi. Nykyisen lainsäädännön mukaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltatapauksissa lapsen altistumista ei ole kriminalisoitu Suomessa. Virta aikoo tehdä asiasta aloitteen eduskunnassa.

Vihreiden Atte Harjanne: “Orpon-Purran hallitus ei näytä ymmärtävän sen enempää asioiden hintaa kuin arvoakaan lukuun ottamatta sipsejä, öylättiä ja nuuskamakuja”7.5.2024 14:28:48 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanteen mukaan nyt tarvitaan uskottavaa taloudenhoitoa, reilua uudistamista ja haitoille hintalappu. “Maalina pitää olla kukoistava, päästötön talous luonnon asettamissa rajoissa. Arvon hallitus, saa suorittaa”, Harjanne totesi puheessaan eduskunnan täysistunnossa 7. toukokuuta.