Jätelain muutos vauhdittaa kompostorimyynnin ennätyskasvua HalpaHallissa

Jätelain uudistus on kiihdyttänyt kompostorien kysyntää HalpaHallissa. Heinäkuusta 2024 alkaen yli 10 000 asukkaan taajamissa sijaitsevien kiinteistöjen, omakotitalot mukaan lukien, velvollisuus on lajitella biojäte. Tämä muutos heijastuu myyntitilastoissa, jotka osoittavat selkeää siirtymää kohti kestävämpiä ympäristökäytäntöjä ja kompostointia.

Jätelain muutos vauhdittaa kompostorimyynnin ennätyskasvua HalpaHallissa.
Jätelain muutos vauhdittaa kompostorimyynnin ennätyskasvua HalpaHallissa. Kuva: Henri Luoma.

Alkuvuoden aikana erilaisten kompostorimallien kysyntä on jopa yli kymmenkertaistunut vuoden takaiseen verrattuna. Erityisesti lämpökompostorit ovat nousseet suosioon kotitalouksissa niiden tehokkuuden ja helppokäyttöisyyden ansiosta.

- Odotin talvimyynnin olevan hiljaisempaa, mutta kuluttajat osoittivat luulon vääräksi! Kompostorit ovat käyneet kaupaksi ennennäkemättömällä nopeudella, toteaa kodin ja vapaa-ajan tuotteiden ostaja ja kompostituotteitakin HalpaHallin valikoimiin hankkiva Jenni Velin.

Esimerkiksi Porin myymälässä kotitalouksien saama muistutus biojätteen keräysvelvollisuudesta on vauhdittanut myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa taas on tarjonnut palveluita erityisesti niille alueille, joilla fyysisiä myymälöitä ei ole.

Lisäksi asiakkaiden kasvava kiinnostus kompostointitarvikkeisiin kuten kompostikuivikkeisiin, möyhentimiin ja biohiileen on ollut havaittavissa. Myös bokashi-kompostorien myynti on vilkastunut. - Yleinen keskustelu kompostoinnin eri vaiheista on lisännyt ymmärrystä ja kiinnostusta tähän ekologiseen vaihtoehtoon, Velin lisää.

Ostaja Jenni Velin ja bokashi-kompostori.

HalpaHalli on perheyritys, joka työllistää Suomessa suoraan yli 1 250 ihmistä. Palvelemme asiakkaitamme 35 kivijalkamyymälässä sekä verkkokaupassa. Pääkonttorimme ja logistiikkakeskuksemme sijaitsevat Kokkolassa.