Veritaksen osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2024: Sijoitukset tuottivat 3,7 prosenttia

Työeläkeyhtiö Veritaksen sijoitukset tuottivat tammi-maaliskuussa 3,7 prosenttia. Vahva kasvu jatkui myös asiakashankinnassa.

Työeläkeyhtiö Veritaksen pääkonttori. Kuva: Wellu Hämäläinen.

”Ylsimme eläkevakuutusten myynnissä jälleen uusiin ennätyslukuihin vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Satsaamme palveluun ja sille on kysyntää. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että apua saa silloin, kun sitä tarvitsee”, Veritaksen toimitusjohtaja Carl Haglund sanoo.

Haglund pitää tärkeänä, että myös asiakaspysyvyys on parantunut. Asiakkaiden luottamus pitää kuitenkin ansaita joka päivä uudelleen.

”Lupauksemme on vastata puheluihin alle 20 sekunnissa. Välillä tilanteet voivat olla hankaliakin ja silloin on tärkeää, että asiakas ei jää huoliensa kanssa yksin.”

Suomen talouskehitys on ollut alkuvuonna heikkoa, mutta heikkoja signaaleja talousympäristön parantumisesta loppuvuotta kohti on nähtävissä.

”Inflaatio on hidastunut kuluvan vuoden aikana odotuksia enemmän. Tämä tukee ostovoimaa yhdessä Euroopan keskuspankin kesäkuulle ennakoidun koronlaskun kanssa.”

Veritaksen vakavaraisuus pysyi turvaavalla tasolla ja oli maaliskuun lopussa 1,5-kertainen (1,7-kertainen) vakavaraisuusrajaan nähden. Vakavaraisuusaste oli 123,8 (123,1) prosenttia.

Osakesijoitukset tuottivat parhaiten alkuvuonna

Veritaksen sijoitusten tuotto oli 3,7 (1,6) prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Korkosijoitukset tuottivat 1,8 (2,0) prosenttia, osakesijoitukset 6,4 (2,4) prosenttia, kiinteistöt 0,6 (1,1) prosenttia ja muut sijoitukset 2,4 (-0,6) prosenttia.

”Vuoden ensimmäinen kvartaali on yllättänyt kansainvälisillä sijoitusmarkkinoilla positiivisesti ja moni asia maailmantaloudessa näyttää paremmalta kuin vuodenvaihteessa osattiin odottaa”, Veritaksen sijoitusjohtaja Kari Vatanen kertoo.

Osakemarkkinat ovat nousseet laajasti Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Japanissa, mutta Suomen osakemarkkinoiden kehitys on jäänyt vaisuksi. Veritaksella osakesalkku on hajautettu kansainvälisesti ja suurin osa on sijoitettu kustannustehokkaasti suoraan tai indeksirahastojen kautta.

”Markkinaympäristön parantuessa olemme yhä kasvattaneet osakeriskiä, mikä on vaikuttanut hyvin positiivisesti sijoitusten tuottoon. Myös korkosijoituksista ja vaihtoehtoisista sijoituksista on saatu verrattain hyvää tuottoa vuoden ensimmäiselle kvartaalille markkinakorkojen noususta huolimatta.”

Vatasen mukaan suomalaiset osakkeet ovat nyt suhteellisen edullisia suhteessa kansainvälisiin verrokkeihinsa. Helsingin pörssi on ollut laskusuunnassa reilusti yli kaksi vuotta. Edellinen huippu nähtiin syyskuussa 2021.

”On vaikea sanoa, missä vaiheessa suunta kääntyy. Jos vienti alkaa vetää ja korot laskea, käänne on hyvinkin voinut jo alkaa. Toki heikentyvä geopoliittinen tilanne voi kasvattaa inflaatioriskejä ja aiheuttaa vastatuulta koko sijoitusmarkkinaan.”

Linkit

Veritas on vastuullinen ja vakavarainen työeläkeyhtiö, joka huolehtii yli 120 000 henkilön työeläketurvasta.