Kirurgi Tommi Mäntyvaara tutkii Lapin liikenneonnettomuuksia lääkärin näkökulmasta – Työ ja tutkinta täydentävät toisiaan
Henkilöhaastattelu | Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.
Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 270 jäsentä. Tutkijalautakunta on moniammatillinen tiimi, jossa on asiantuntijoita poliisista, lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta. Tutkijalautakuntien jäsenet tekevät tutkintoja vapaaehtoistyönä, oman työn ohella.
Tommi Mäntyvaara toimii lääkärijäsenenä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa. Hän on ollut tutkintatoiminnassa mukana noin viiden vuoden ajan. Siviilityönään hän toimii kirurgina. Mäntyvaaran ura kirurgian parissa on jatkunut jo yli parikymmentä vuotta.
Lääkärijäsenen rooli onnettomuustutkinnassa
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan lääkärijäsenen tehtävä on tutkia onnettomuuden osallisten vammat sekä terveydelliset taustatiedot. Lääkärijäsen voi mennä onnettomuuspaikalle paikan päälle, mutta usein tutkimuksen voi suorittaa ensihoidon sairaskertomuksen sekä ruumiinavauspöytäkirjojen perusteella.
Lääkärijäsenellä on lisäksi oikeus saada käytettäväksi onnettomuuden kuljettajien aiempia terveystietoja, jotta heidän terveydellisten taustatekijöidensä vaikutus onnettomuuden syntymiseen voidaan tutkia. Vakavat ajoterveyspuutteet ovat yleisiä kuolonkolareissa (OTIn tiedote tammikuu 2023).
− Taustani kirurgiassa auttaa onnettomuuksien uhrien tutkimisessa. Esimerkiksi vammamekanismien tunnistaminen onnistuu kirurgin taustalla hyvin, eli kuinka jokin vamma on syntynyt onnettomuudessa. Pystyn tunnistamaan kuvien ja onnettomuudesta kirjattujen tekstien perusteella, onko kyseessä äkkipysähdyksen vai iskun aiheuttama vamma, Mäntyvaara kuvailee.
Mäntyvaara kokee, että onnettomuustutkinta sopii hyvin kirurgin päivätyön oheen.
− Liikenneonnettomuuksien tutkinta antaa näkemystä ja kokemusta vammoista ja traumatyöstä. Kirurgin työ ja toiminta onnettomuuksien tutkinnassa täydentävät toisiaan, Mäntyvaara kertoo.
Ihmisten taipumus riskinottoon liikenteessä hämmästyttää
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa toimiessaan Mäntyvaaralle on tullut vastaan kaikenlaista. Viiden vuoden aikana hän on ehtinyt olla tutkimassa kymmeniä onnettomuuksia.
− Se jaksaa hämmästyttää, millaisia riskejä ihmiset ottavat liikenteessä. Ja joskus ne riskit sitten realisoituvat karusti ja onnettomuus johtaa kuolemaan. Ihmiset tekevät impulsiivisia temppuja eivätkä hahmota liikenteen kokonaisuutta, Mäntyvaara harmittelee.
− Joskus tekisi mieli ottaa kaikilta moottoriajoneuvot kokonaan pois, Mäntyvaara kärjistää.
Toistaiseksi hän kuitenkin pyrkii edistämään liikenneturvallisuutta antamalla asiantuntemuksensa ja panoksensa Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan käyttöön.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa, mutta ei puutu lautakuntien riippumattomaan työskentelyyn. OTI huolehtii myös lautakuntien koulutuksesta, tutkinnan tulosten käytöstä ja tietopalvelusta.
OTI hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Liikennevakuutuskeskus ja OTI
Arkisin yleensä klo 9–15
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote
Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström21.2.2024 09:45:46 EET | Uutinen
UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät15.2.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme