Digital Resilience -ohjelma käynnistyy – uutta globaalia kilpailukykyä digitaalisesta turvallisuudesta
Business Finland käynnistää uuden ohjelman, Digital Resiliencen, jonka tavoitteena on nostaa suomalaiset digitaalisen turvallisuuden yritykset maailman kärkeen uraauurtavilla tuotteilla ja -palveluilla. Lähes viiden vuoden mittaisen ohjelman laajuus on noin 100 miljoonaa euroa innovaatiorahoitukseen ja kansainvälistymispalveluihin.
Voimakkaasti kehittyvät digitaaliset teknologiat, kuten kvanttilaskenta ja generatiivinen tekoäly tuovat ennennäkemättömien liiketoimintamahdollisuuksien lisäksi uudenlaisia uhkia. Tiiviisti toisiinsa linkittyvien digitaalisten teknologien nopea kehitys haastaa erityisesti yhteiskuntien ja kriittisen infrastruktuurin turvallisuuden.
Muuttunut geopoliittinen maailmantilanne ja sen mukanaan tuomat hybridiuhat luovat epävakautta valtioiden välille, kansainväliseen kauppaan ja yleiseen turvallisuuteen. Euroopan omavaraisuuden tarve kyberturvallisuudessa ja puolustuksessa on kasvanut. Suomen NATO-jäsenyys avaa uusia mahdollisuuksia ja kanavia kansainväliseen liiketoimintaan sekä erittäin tärkeään globaaliin TKI-yhteistyöhön.
Puolustusteknologioiden ja yhteiskuntien turvallisuusratkaisujen markkinat tarjoavat suomalaisille innovaatioille ja yrityksille lähes rajattomat mahdollisuudet. Pelkästään kyberturvallisuuden globaali markkinoiden kasvu vuoteen 2030 mennessä tulee kolminkertaistumaan vuoden alkuun verrattuna. Suomen vientiteollisuus tarvitsee lisää tehokkaasti tuotteistettuja innovaatioita, joita alkuvuodesta päättynyt Business Finlandin Digital Trust Finland -ohjelma jo kiihdytti muun muassa kvanttiturvallisen kryptologian alalla.
Innovatiivisia ratkaisuja ja yhteistyötä kansainvälisen turvallisuuden hyväksi
Huhtikuussa 2024 käynnistynyt Digital Resilience -ohjelma toimii vuoden 2028 loppuun saakka.
- Ohjelman tavoitteena on, että suomalaiset yritykset ja tutkimusorganisaatiot luovat uusia digitaalisia ratkaisuja, jotka tuottavat turvallisuutta ja toiminnan jatkuvuutta kansainvälisesti puolustussektorin, kriittisen infrastruktuurin eri alueiden ja yleisen turvallisuuden tarpeisiin. Tavoitteena on, että suomalaiset yritykset ovat integroituneet tehokkaasti eurooppalaisiin ja kansainvälisiin liiketoiminta- ja tutkimusverkostoihin muun muassa NATO-maiden kanssa, kertoo ohjelmajohtaja Kirsi Kokko Business Finlandista.
Ohjelman pääasiakkaita ovat kyberturvallisuuden, digitaalisen puolustuksen sekä kriittisen viestinnän yritykset sekä tutkimusorganisaatiot. Merkittävä rooli on myös ICT-yrityksillä, joilla on ratkaisuja kokonaisvaltaiseen turvallisuuteen ja resilienssiin esimerkiksi kaksikäyttöteknologioiden kautta (mm. tilannekuvaratkaisut).
- Digital Resilience -ohjelma tavoittelee digitaalisten puolustus- ja turvallisuusekosysteemien sekä pk- ja kasvuyritysten TKI-toiminnan, kilpailukyvyn ja viennin kasvua. Erityisen tärkeää on yhteistyö eri sidosryhmien, kuten alueellisten ja kansallisten toimijoiden sekä järjestöjen kanssa.
Ohjelma auttaa asiakkaita löytämään sopivia kumppaneita. Se kannustaa synergiaa luovaan yhteistoimintaan, jota Business Finlandin TKI-rahoituspalvelut veturiyrityksille sekä pk- ja kasvuyrityksille tukevat. Kansainvälistymistä kiihdytetään tapahtuma- ja delegaatiopalveluilla sekä uusien tarjoomien muodostamisella. Viestintä eurooppalaisista verkostoista ja hauista (esim. Euroopan puolustusrahasto, Horizon Europe) sekä NATOn mahdollisuuksista on tärkeä osa ohjelman palveluita.
Ohjelman toiminta käynnistyy välittömästi. Lanseeraustapahtuma asiakkaille, sidosryhmille ja medialle järjestetään tiistaina 21.5.
Digital Resilience -ohjelma tukee Business Finlandin Diginatiivi Suomi -mission tavoitteita, kuten tuottavuuden kasvattamista digitalisaation avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi Kokko
Ohjelmajohtaja, Digital Resilience
Business Finland
+358 50 5502 023
kirsi.kokko@businessfinland.fi
Kaj Nordgren
Viestintäpäällikkö
Business Finland
+358 50 557 7714
kaj.nordgren@businessfinland.fi
Kuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Visit Finlandin ansiosta lukuisat TV-ohjelmat vierailivat Suomessa 202315.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote
Ansaittu medianäkyvyys on Suomelle merkittävin keino rakentaa matkailullista maakuvaa ja edistää Suomen matkailuvientiä. Visit Finland kutsuu vuosittain satoja ulkomaisia toimittajia tutustumaan suomalaiseen onnellisuuteen ja elämäntapaan – ja jotka puolestaan välittävät positiivista Suomi-kuvaa miljoonille lukijoilleen.
Kesämatkailu on miljardiluokan liiketoimintaa – Suomella kuromista muihin Pohjoismaihin7.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Kesän päämatkailukaudella miljoonat pohjoismaista kulttuuria ja luontoa arvostavat matkailijat suuntaavat jälleen lomansa pohjoiseen. Ahdingossa olevan matkailutoimialan kasvu tulee ulkomailta. Suomen osuus Pohjoismaiden kesän miljardibisneksestä on kuitenkin vielä pieni.
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa9.4.2024 08:06:14 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme