Tältä Koskelan uusi varikko voisi näyttää – hankkeelle asetettu korkeat ympäristö- ja toiminnallisuustavoitteet
Koskelan nykyisen varikon tilalle rakennettavan uuden varikon suunnittelu on edennyt tiiviissä yhteistyössä allianssin osapuolien ja varikon käyttäjien kesken kohti toiminnallisuus- ja ympäristötavoitteitaan. Seuraavaksi suunnitelmia tarkennetaan. Toteuttamisen on tarkoitus alkaa alkuvuodesta 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella.
Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on yhdessä allianssikumppaniensa kanssa suunnitellut varikon tila- ja toiminnallisia ratkaisuja elokuusta 2023 lähtien, jolloin hankkeen kehitysvaihe käynnistyi. Koskelan uudesta varikosta tulee Helsingin raitioliikennettä palveleva varikko, jonne rakennetaan tilat raitiovaunujen säilytykselle ja kunnossapidolle sekä ratainfran kunnossapidolle. Uuden varikon suunniteltu laajuus on arviolta 42 000 m2. Nykyisen Koskelan varikon yhteydessä oleva ratakorjaamo siirtyy Kivikkoon, jonne korjaamolle rakennetaan uudet tilat.
“Koskelan varikko on yksi tulevien vuosien merkittävimpiä investointejamme. Siksi hankkeelle on asetettu aidosti kunnianhimoiset tavoitteet, joiden eteen on pystyttävä tekemään vaikeitakin päätöksiä. Kuluneet kuukaudet ovat osoittaneet, että meillä on koossa joukko sitoutuneita kumppaneita, jotka ymmärtävät tilaajan tavoitteet ja uskaltavat mennä rohkeasti niitä kohti. On hienoa nähdä, miten varikon alustavat toiminnalliset ratkaisut, materiaalivalinnat ja ympäristötavoitteet alkavat ottaa muotoa kohti lopullista toteutusta", sanoo Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen hankejohtaja Lotta Koski-Lammi.
Tiiviissä yhteistyössä kohti tavoitteita
Koskelan varikkohankkeen tavoitteena on olla ympäristövastuullisuuden edelläkävijä. Näin ollen hankkeelle on asetettu korkeat tavoitteet, jotka ovat ohjanneet varikon suunnittelua hiilipäästöjen, kiertotalouden ja ympäristösertifioinnin osalta.
Nykyinen Koskelan varikko on vanhimmilta osiltaan noin 80-vuotias. Uuden varikon on tarkoitus palvella kestävänä ja viihtyisänä varikkona myös seuraavan 100 vuoden ajan ja mahdollistaa osaltaan Kaupunkiliikenteen kehittyvän toiminnan. Käytännössä uuden varikon toiminnallisuus otetaan huomioon muun muassa huoltopaikkojen varustelussa ja varaosien huolto- ja korjaustiloissa.
Toiminnallisuuden varmistamisessa tärkeää on yhteistyö. Uutta varikkoa on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä varikon tulevien käyttäjien – muun muassa Kaupunkiliikenteen liikennöinti- ja kunnossapitohenkilöstön – kesken, jotta lopputulos on kaikkien kannalta paras mahdollinen.
Suunnitelmia tarkennetaan ennen toteutuksen aloittamista
Seuraavaksi suunnittelu jatkuu ja tarkentuu nyt päätettyjen toiminnallisten ratkaisujen perusteella. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa purkutöillä alkuvuodesta 2025, kun nykyisen varikon toiminnot ovat siirtyneet pian valmistuvalle Ruskeasuon varikolle. Alustavan yleisaikataulun perusteella Koskelan uusi varikko otetaan käyttöön vuonna 2029. Valmistuttuaan Koskelan varikko tulee olemaan Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko Ruskeasuon varikon ohella.
Koskelan varikkohanke toteutetaan allianssina, johon tilaaja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n lisäksi kuuluvat päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolina Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
Yhteyshenkilöt
Lotta Koski-LammiKaupunkiliikenne Oy, hankejohtaja
Puh:09 310 34942lotta.koski-lammi@kaupunkiliikenne.fiJanne TikkamäkiSkanska Infra Oy, allianssin projektipäällikkö
Puh:0400 712 304janne.tikkamaki@skanska.fiLinkit
Koskelan varikkohanke
Koskelan varikkohankkeessa varikon käyttöikänsä päähän tulleet tilat uudistetaan vuosien 2024–2029 aikana toiminnalliseksi ja viihtyisäksi varikoksi ja kestäväksi kaupunkiympäristöksi. Hankkeen toteuttaa Akseli-allianssi, johon kuuluvat Kaupunkiliikenteen lisäksi päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT. Hanke on osa Kaupunkiliikenteen laajempaa raitiovaunuvarikoiden kehittämissuunnitelmaa, jolla varaudutaan pääkaupunkiseudun raitioliikenteen kasvuun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Ruskeasuon varikko on valmis ja luovutettu tilaajalle17.5.2024 08:00:25 EEST | Tiedote
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko on valmistunut, ja pääurakoitsija Skanska luovutti varikon tilaajalle eli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiölle Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:lle 16.5.2024. Raitiovaunujen liikennöinti sekä huoltotoiminta varikolla voidaan käynnistää tämän vuoden lopulla.
Metroliikenne katkeaa Rautatientorilla 3.6. – poikkeuksia myös idässä16.5.2024 10:29:22 EEST | Tiedote
Kesällä 2024 on käynnissä useita metron parannushankkeita, joiden takia metroliikenteeseen tulee katkoja. Metroliikenne katkeaa Rautatientorin metroasemalla 3.6. Rata-alueella tehtäviä töitä ei pystytä tekemään ilman metroliikenteen keskeyttämistä.
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme