Liikunnallinen kuntoutus tuo voimaa arkeen

Terveyden ja toimintakyvyn ylläpito on tärkeää sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta. Lisäksi kuntoutukselle on luotava järkevät taloudelliset resurssit. Fysioterapia & Kuntoutus -tapahtuma 2.–3.10.2024 Helsingin Messukeskuksessa käsittelee kuntoutuksen merkitystä monelta kannalta ja tuo yhteen alan osaajat, tiedon ja ratkaisut.

Fysiolinen asiantuntija näyttää, miten kävelyrobotin avulla sujuu kävely
Fysioline on mukana messuilla tänäkin vuonna. Viime kerralla heillä oli esittelyssä mm. kävelyrobotti ja miten sitä hyödynnetään kuntoutuksessa. Kimmo Brandt

Fysioterapia & kuntoutus koostuu messuista ja ammattilaisille suunnatuista koulutuspäivistä, jotka järjestää Suomen Fysioterapeutit ry. Vuoden 2024 teema Voimaa arkeen! näkyy koulutuspäivien sisällössä, jossa keskiössä on asiakkaalle merkityksellinen liikunnallinen kuntoutus.

Koulutuspäivillä luennoi mm. fysioterapian, liikunnan ja ravitsemuksen asiantuntijoita. Keskiviikkona 2.10. väitöskirjatutkija, TtM Mikko Patovirta puhuu kehotietoisuudesta ja ahdistuksen kehollisista hallintakeinoista. Elintarviketieteiden tohtori Maria Heikkilän aiheena on Liike lähtee lautaselta. Torstain ohjelmassa on paneelikeskustelu, jossa keskitytään oivaltaviin ohjauksen keinoihin. Koulutuspäivät päättää kokemuspuhuja Heidi Foxell, jonka aiheena on Varjoista valoon.

Messulavalla asiaa terveysteknologiasta kaatumisen ehkäisyyn

Terveysteknologian kehittyminen poistaa entistä useammalta liikkumisen esteitä. Messualueen ohjelmalavalla tuotepäällikkö, fysioterapeutti Kari Huotari Respecta Oy:stä kertoo 2.10. miten terveysteknologian ratkaisuilla tavoitellaan parempaa elämänlaatua ja vapautta liikkumiseen.

Trauman tai vamman seurauksena autonomisen hermoston tasapaino häiriintyy, ja sen palauttaminen on vaativa tehtävä. Teatteritaiteen maisteri, psykoterapeutti (YET) Kari Ketonen on parikymmentä vuotta tutkinut läsnäoloa, vuorovaikutusta sekä johtajien ja esiintyjien karismaa. Hän puhuu keskiviikkona 2.10. itsetuntemuksesta, läsnäolon taidosta, hengityksen merkityksestä ja siitä, miten keho varastoi tunteet, joiden kohtaamista vältämme.

Kaatumisten ehkäisyn suositukset on päivitetty vastaamaan uusinta tieteellistä näyttöä, ja kotimainen asiantuntijaryhmä sovitti suositukset Suomeen. Fysioterapeutti, FT, TtM ja kansanterveystieteen dosentti Maarit Piirtola oli osana ryhmää, ja hän kertoo puheenvuorossaan 3.10. fysioterapeuttien roolista kaatumisten ehkäisyssä.

Arja Ahtaanluoma kertoo key-note esityksessään torstaina 3.10. oman näkökulmansa: mitä fysioterapia ja toimintaterapia merkitsevät kuntoutujalle. Ahtaanluoma on vertaistukija ja kokemusasiantuntija, ja hänen elämänsä muuttui vuonna 2017, kun kaikki neljä raajaa amputoitiin hoitovirheen takia. Hän on julkaissut omasta tarinastaan kirjan Puolinainen.

Uutta ja toiminnallista

Uutena toimintapisteenä Fysioterapia & Kuntoutus -tapahtuman messualueella on Toimintalava, jossa pääsee kokeilemaan erilaisia käytännön harjoitteita. Luvassa on mm. tasapainorata ja tuolijumppaa. Toimintalavan toteutuksessa ovat mukana Ikäinstituutti, UKK-Instituutti ja Suomen Paralympiakomitea.

Vuoden fysioterapeutti palkitaan

Suomen Fysioterapeutit ry ja Tempur Sealy Suomi Oy valitsevat alan keulakuvaksi henkilön, joka toimii innovatiivisesti ja aktiivisesti fysioterapian hyväksi. Vuoden fysioterapeutti 2024 -tunnustuksen saaja julkistetaan ohjelmalavalla 2.10. klo 12.30.

Samanaikaiset tapahtumat luovat sisällöllistä synergiaa

Samanaikaisesti Helsingin Messukeskuksessa pidettävät Fysioterapia & Kuntoutus sekä Hyvä Ikä -tapahtuma tukevat toisiaan sisällöllisesti. Lisäksi ammattikävijät voivat vierailla Messukeskuksessa samaan aikaan pidettävillä Sairaanhoitajapäivillä.

Fysioterapia & Kuntoutus 2024 Helsingin Messukeskuksessa ke–to 2.–3.10.2024.
Ammattilaisten sisäänpääsy veloituksetta rekisteröitymällä kävijäksi netissä.

Samaan aikaan Messukeskuksessa järjestetään myös Hyvä Ikä 2024. Kävijät voivat vapaasti tutustua molempiin tapahtumiin. Kokonaisuuden järjestävät yhteistyössä Expomark Oy ja Suomen Fysioterapeutit ry. Hyvä Ikä -messujen yhteistyökumppanina on Vanhustyön keskusliitto.

Kuvia edellisestä tapahtumasta vapaasti median käyttöön: https://mediabank.messukeskus.com

Median akkreditoituminen avautuu myöhemmin. Tapahtumassa ovat käytettävissä Messukeskuksen lehdistöhuone ja mediapalvelut.

Kuvassa hymyilevä mies esittelee pienempää käsikäyttöistä kuntoutuslaitetta naiselle, joka on selin kameraan.
Fysioterapia & Kuntoutus -messuilla pääsee tutustumaan ja kokeilemaan kuntoutuksen uusimpia ratkaisuja ja erilaisia terapialaitteita ja -välineitä. Kuva viime tapahtumasta Lojer Oy:n osastolta.
Fysiolinen asiantuntija näyttää, miten kävelyrobotin avulla sujuu kävely
Kuvan etualalla mallinukkejen käsiä, joissa rannetukia. Taustalla naiset keskustelevat tuotteista.
Villa Manus on mukana messuilla tänäkin vuonna. He ovat yläraajatukien, ortoosien ja lastojen asiantuntija.

Vanhustyön huipputapahtumassa yhdistyvät tieto ja käytännön ratkaisut6.5.2024 09:53:28 EEST | Tiedote

Hyvä Ikä -tapahtuma on innostava foorumi päättäjille, vanhustyössä toimiville ammattilaisille ja ikääntyville. Tapahtuman teemoja ovat mm. asumisen, hyvinvoinnin ja teknologian ajankohtaiset kysymykset. Alan ammattilaisille suunnatussa Kuntouttava hoiva -seminaarissa vanhustyötä käsitellään geriatrisesta, oikeudellisesta ja sosiaalipoliittisesta näkökulmasta. Helsingin Messukeskuksessa 2.–3.10. pidettävä tapahtumakokonaisuus tarjoaa mahdollisuuden tehokkaaseen koulutuspäivään, jossa ajankohtaiset aiheet ovat esillä sekä seminaarissa että näyttelyalueen ohjelmalavalla.