Vuoden pahimman viherpesun palkinto HKScanin Kariniemen kananpojan mainokselle – myös metsäalan markkinointiviestintä pääsi palkintosijoille Vuoden Huiputus -kilpailussa

Jaa

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

Vuoden pahinta viherpesua etsivässä kilpailussa annettiin tänä vuonna yli 10 000 ääntä.
Vuoden pahinta viherpesua etsivässä kilpailussa annettiin tänä vuonna yli 10 000 ääntä.

“Kariniemen mainos on klassista harhaanjohtavaa markkinointia, jossa ympäristöongelmat ja eläinten kärsimys pyritään ohittamaan vetoamalla pintapuolisiin parannuksiin, kuten broileritilojen virikkeisiin tai eläinten ravinnon kotimaisuuteen. Kuluttajalla ei ole realistisia edellytyksiä arvioida eläinten pahoinvointia positiivisten mielikuvien takana. Ei siis ihme, että yleisö äänesti tätä mainosta sankoin joukoin”, tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen kommentoi.

Kilpailun tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa. Metsä Group sai “Törkein itsekeksitty ympäristömerkintä” -kunniamaininnan Serlan pakkausmerkinnöistä, joissa esimerkiksi kierrätetyn selluraaka-aineen puute käännetään eduksi nimeten se “uudeksi ensikuituiseksi laaduksi.” Toinen, “Törkeimmän lobbauskampanjan” kunniamaininta annettiin metsäalan järjestöjen ja toimijoiden yhteiselle Metsien Suomi -kampanjalle, joka uskottelee suomalaisen metsien käytön olevan kestävällä pohjalla. Kolmas kunniamaininta, “Vuoden klassisin viherpesu”, myönnettiin Atrian biopohjaisen pakkauksen viestinnälle, joka ohjaa kuluttajia näkemään ilmastopäästöiltään raskaan lihantuotannon vähäpäästöisenä toimintana.

“Metsäteollisuudella on pitkät perinteet siinä, että puhutaan metsien tärkeydestä ja vedotaan suomalaisten luonnonrakkauteen, vaikka samaan aikaan metsäteollisuuden toiminta nykymuodossaan on kestämätöntä. Mielikuvilla ratsastavat viestintäkampanjat ohjaavat kuluttajien ja huolestuttavasti myös poliittisten päättäjien huomion pois siitä tosiasiasta, että metsäteollisuus on yksi Suomen suurimmista luontokadon aiheuttajista ja vanhojen metsien suojelutilanne on hälyttävä,” tuomariston jäsen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala kommentoi metsäalan kunniamainintoja.

Greenpeace selvitti myös julkisista lähteistä ja mainos- ja viestintätoimistoja lähestymällä ehdolla olleittein mainosten ja kampanjoiden tekijät. Kariniemen kananpoikien mainoksen takaa löytyi suunnittelutoimisto SEK. Metsien Suomen on suunnitellut viestintätalo Miltton. MetsäGroupin mainoskampanjan on suunnitellut Hasan & Partners ja Atrian mainostoimisto on TBWA.

Vuoden Huiputus -kilpailu palkitsee joka vuosi edellisen vuoden pahimman viherpesuteon mainonnan ja viestinnän alalta. Palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa. Palkinnon voi voittaa mainos, viestintäteko tai kampanja, joka esittää kestämättömiä tai harhaanjohtavia ympäristö- tai vastuullisuusväittämiä.

Tämän vuoden muut ehdokkaat olivat Atrian biohajoavan pakkauksen markkinointi, St1:n Puhtaan energian tekijä -mainos, Kemianteollisuuden biopolttoainekampanja Kinkkutemppu ja Metsä Groupin Lambi- ja Serla-brändeille tehty “Meillä ei ole varaa”-mainoskampanja. Voit tutustua ehdokkaisiin kilpailun verkkosivuilla. Kilpailua järjestää Greenpeace.

Tämän vuoden kilpailun pääpalkinnon saaja päätettiin laskemalla verkossa ja Vuoden Huiputus-näyttelyssä annetut yleisöäänet ja asiantuntijoista koostuvan tuomariston äänet yhteen. Kunniamaininnat olivat tuomariston valintoja. Tuomaristoon kuuluivat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Lisätiedot

Touko Sipiläinen, Greenpeacen maajohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org

Juuso Janhunen, tiedottaja
0404825541
juuso.janhunen@greenpeace.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvakaappaus kilpailun voittaneesta "Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa" -tv-mainoksesta.
Kuvakaappaus kilpailun voittaneesta "Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa" -tv-mainoksesta.
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Ympäristöjärjestöt: Hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ovat täydellinen rimanalitus13.5.2024 16:22:33 EEST | Tiedote

Ylen tänään julkaisemat tiedot viittaavat siihen, että Petteri Orpon hallitus pyrkii välttämään valtion metsien suojelua. Greenpeace, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi tuomitsevat hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ja muistuttavat Petteri Orpoa lupauksestaan suojella valtion vanhat metsät. Jos kriteerit jäävät näin heikoiksi, uhkaa valtion luonnonmetsien määrä huveta entisestään, Orpon vahtivuorolla.

Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun13.5.2024 12:40:03 EEST | Tiedote

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Sini Harkki nimitetty Greenpeace Nordenin pääsihteeriksi – “Tulemme jatkossakin haastamaan niitä, jotka jarruttavat ilmasto- ja luontokatotoimia, ja asettavat oman edun yhteisen hyvän edelle”8.5.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Sini Harkki on aloittanut Greenpeace Nordenin pääsihteerinä 1.5. Harkki siirtyy tehtävään Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtajan tehtävästä, jossa hän on työskennellyt syyskuusta 2021. Uudessa tehtävässään hän toimii Greenpeace Nordenin ylimpänä toimeenpanevana johtajana ja vastaa Pohjoismaiden kansainvälisestä yhteistyöstä Greenpeacen muiden toimistojen kanssa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye