Like Kustannus

"Tuntui kuin olisin ollut Mikko Mallikas, joka lensi aikuisten perässä" – Janne Saarakkalan uutuusromaani kertoo huumaavasta rakkaudesta ja yrityksestä rakentaa tulevaisuus Amerikkaan

Janne Saarakkalan toinen romaani Tuhannen taalan paikka on omakohtainen, hillitön kuvaus pienestä pojasta ja suuresta matkasta, irti repäisystä ja amerikkalaisen unelman tavoittelusta.

Janne Saarakkala: Tuhannen taalan paikka

Vuonna 1979 Marjatta pakkaa kaiken välttämättömän kassiin ja käskee nuoren poikansa hyvästellä isänsä. Ulkona autossa odottaa äidin uusi rakkaus, Rolf. Seuraavana keväänä he nousevat lentokoneeseen mukanaan vain pari matkalaukkua, tukku dollareita ja Rolfin ylitsepursuavat bisnesideat. Heillä ei ole työlupia, ei matkavakuutuksia, ei varmuutta mistään, mutta silmissä siintää uusi elämä Floridassa – energiakriisistä ja massatyöttömyydestä huolimatta.

Tuhannen taalan paikka on huimaava kertomus Amerikan läpi kulkevasta kolmikosta: self-made-liikemiehestä, naisesta, joka heittäytyy haaveen varaan, ja pojasta, joka kohtaa aikuisten maailman liian varhain. Kantaako usko tulevaisuuteen vielä silloinkin, kun eväänä on enää lihalientä?

Janne Saarakkala (s. 1972) on kirjailija ja suomalaista esitystaidetta uudistanut teatteriohjaaja, käsikirjoittaja ja esiintyjä. Vuonna 2020 ilmestyi hänen esikoisromaaninsa Sen pituinen se, joka valittiin ehdolle Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon saajaksi.

Tuhannen taalan paikka julkaistaan 5.6.2024.

Janne Saarakkalan esikoisromaanista sanottua:

”Sen pituinen se ei osoittele oikeita saati vääriä ratkaisuja vaan myötäelää suurenmoisen sydämellisesti henkilöidensä iloista uhmaa, pakahduttavaa epätoivoa ja inhimillistä nöyrtymistä. (…) Sen pituinen se osuu aikamme kulttuurisiin ja poliittisiin ytimiin.” – Helsingin Sanomat

”Vauhdikas ja energinen esikoisromaani luotaa Suomen sosiaalihistoriaa menneinä vuosikymmeninä: homorutoksi solvattu HI-virus, parisuhdelaki, samansukupuolinen avioliitto; maahanmuutto, kehitysyhteistyö; kapitalismin kriisit.” – Kaleva

”Tarina kyllä tempaa mukaansa ja kantaa. (…) Pidin paljon. Lopussa liikutuin kyyneliin, mikä on minulle yksi loistokirjan merkki.” – Kodin Kuvalehti

Lue lisää julkaisijalta Like Kustannus

Like julkaisee kesällä tanskalaisen tähtitoimittajaparin maailmanmaineeseen nousseen dekkarin suomeksi30.5.2024 13:23:15 EEST | Tiedote

Janni Pedersen ja Kim Faber ovat dekkareita kirjoittava journalistipariskunta. Pedersen on juontaja ja rikosreportteri Tanskan TV2:ssa. Vuonna 2018 hänet palkittiin vuoden uutisjuontajana. Faber puolestaan on entinen sanomalehti Politikenin toimittaja, joka on aiemmin kirjoittanut kaksi tietokirjaa. Kirjailijapariskunnan maailmanmaineeseen noussut kirjasarja Junckerin ja Kristiansenin tutkimuksia jatkuu hyytävällä yhteiskunnallisella rikosromaanilla Veren maa, jonka Like julkaisee 6.6.

Like julkaisee Will Trent -menestyssarjasta tunnetun Karin Slaughterin hyytävän uutuustrillerin 16.5.8.5.2024 09:54:50 EEST | Tiedote

Karin Slaughter on aikamme menestyksekkäimpiä rikoskirjailijoita. Hän on kirjoittanut yli 20 New York Timesin bestselleriä ja hänen teoksiaan on myyty maailmanlaajuisesti huikeat yli 40 miljoonaa kappaletta. Sen yön jälkeen on Slaughterin odotettu uutuus, joka julkaistaan Liken kustantamana. Georgian osavaltioon sijoittuva Will Trent -trillerisarja tunnetaan myös televisiosta.