Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Pitäjänmäentien isoja katupuita siirretään viheralueille

Jaa
Helsingin kaupunki siirtää Pitäjänmäentieltä 24 katupuuta uusiin sijainteihin. Kookkaat tammet siirretään kaupungin puistoihin Taliin ja Siltalanpuistoon sekä Talin golfkentälle. Siirrossa käytettävää järeää puunsiirtoautoa testataan Helsingissä ensimmäistä kertaa. Jos menetelmästä saadaan hyviä kokemuksia, voidaan sitä käyttää jatkossa kaupungin muissa kohteissa.
Pitäjänmäentien keskiosan tammia siirretään puunsiirtoautolla Talin liikuntapuistoon, Siltalanpuistoon ja Talin golfkentälle.
Pitäjänmäentien keskiosan tammia siirretään puunsiirtoautolla Talin liikuntapuistoon, Siltalanpuistoon ja Talin golfkentälle.

Pitäjänmäentien kaikki katurakenteet uusitaan Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamisen yhteydessä. Pitäjänmäentien keskellä Pajamäentien ja Takomotien välisellä osuudella olevia tammia siirretään uusiin sijainteihin. Siirrettäviä puita on yhteensä 24 kappaletta. Niistä seitsemän siirretään Talin liikuntapuistoon, yhdeksän Siltalanpuistoon ja kahdeksan Talin golfkentälle. Sijoittelu voi työn edetessä vielä hieman elää.

Puut siirtää ruotsalainen urakoitsija, joka on erikoistunut tavallista suurempien puiden siirtoon. Puut nostetaan maasta ison juuripaakun kera ja siirretään uusiin paikkoihin kasvamaan. Jos puiden siirrosta saadaan hyviä kokemuksia, voidaan menetelmää hyödyntää myöhemmin Helsingin kaupungin muissa kohteissa ja hankkeissa.

Pitäjänmäentielle istutetaan katutöiden yhteydessä uusia puita, jotka sopeutuvat tuleviin katurakenteisiin ja raitiotien tilavaatimuksiin paremmin. Tammien siirto aloitetaan maanantaina 9.12. ja työ kestää noin viikon. Puiden siirron vaatiman tilan vuoksi Pitäjänmäentien ajokaistoja joudutaan tilapäisesti sulkemaan, mutta läpikulku onnistuu koko ajan. Talin liikuntapuiston ja golfkentän välinen ulkoilureitti suljetaan työn ajaksi. Puukuormia kuljetetaan Vihdintien, Kehä I:n ja Tuusulantien kautta Siltalanpuistoon. Autoilijoilta toivotaan malttia raskaan puunsiirtoauton kohdatessaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Raisio, puuasiantuntija, p. 050 539 6208, juha.raisio@hel.fi

Kuvat

Pitäjänmäentien keskiosan tammia siirretään puunsiirtoautolla Talin liikuntapuistoon, Siltalanpuistoon ja Talin golfkentälle.
Pitäjänmäentien keskiosan tammia siirretään puunsiirtoautolla Talin liikuntapuistoon, Siltalanpuistoon ja Talin golfkentälle.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
PL 100
01022 Kaupunkiliikenne

(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan 2.6.8.5.2025 14:21:52 EEST | Tiedote

Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu, ja seuraavat muutokset koskevat metroaseman sisäänkäyntejä. Kaupunkiliikenne Oy sulkee metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynnin eli itäisen sisäänkäynnin korjaustöiden vuoksi kesän ajaksi 2.6. alkaen. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.

Vantaan ratikan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta tehty sopimus6.5.2025 07:51:18 EEST | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne on solminut Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajien kanssa allianssisopimuksen Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta. Allianssin osapuolet ovat Kaupunkiliikenne, Kreate, GRK Suomi, AFRY Finland, SWECO Finland ja WSP Finland. Nyt solmittu sopimus aloittaa varikon ratainfran suunnittelun kehitysvaiheen huhtikuussa 2025. Toteutusvaiheeseen siirrytään varikon investointipäätöksen jälkeen. Nyt alkavan kehitysvaiheen alustava tavoitekustannus on 1,9 M€.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye