Sara Flöijer från Malax valdes till Årets medlem

Styrelsen för Finlands svenska 4H har utsett 18-åriga Sara Flöijer från Malax-Petalax-Bergö 4H-förening till Årets medlem 2016.
Sara Flöijer är en solig och aktiv 4H-medlem med många järn i elden.

Sara Flöijer har under sina nio år som 4H-medlem utvecklats från en aktiv medlem till en stor resurs för Malax-Petalax-Bergö 4H-förening. Under högstadietiden var hon en duktig klubbledare och ställde upp som hjälpledare på olika evenemang inom föreningen. I dag studerar Sara på IB-linjen vid Vasa övningsskolas gymnasium och fungerar som ansvarig ledare för föreningens klubbutbyte inom projektet Vår gemensamma vardag. Hon är också en stor resurs som ledare på Matskolorna i Malax under somrarna.

- Sara ställer alltid upp med ett strålande leende och soliga ögon. Hon är en underbar människa med hundra järn i elden, berättar verksamhetsledare Mia Gull från Malax-Petalax-Bergö 4H.

Förutom att Sara är engagerad i den egna föreningens verksamhet har hon också aktiverat sig inom den nordiska 4H-verksamheten och från nordiska seminarier hämtat hem idéer för att utveckla den egna föreningens ungdomsverksamhet. Inför Finland 100 år håller Sara på att starta upp en ungdomsgrupp för att planera olika aktiviteter för att uppmärksamma jubiléet.

Utmärkelsen delas nu ut för 55:te gången. Årets medlem utsågs första gången år 1962.

Sara Flöijer mottar utmärkelsen på Svenska Österbottens 4H-distrikts styrelsemöte i Vasa onsdagen den 30.11, på restaurang Frans & Nicole, Hovrättsesplanaden 18, med start kl. 19.00. Media representanter är välkomna att delta. Sara finns på plats från och med kl. 18.30.

Sara Flöijer är en solig och aktiv 4H-medlem med många järn i elden.

Finlands svenska 4H är en barn- och ungdomsorganisation med dryga 4500 medlemmar i Svenskfinland. I verksamheten aktiveras barn och ungdomar, stärks den sociala kompetensen och färdigheterna för arbetslivet, samt väcks intresse för landsbygden. I 4H lär vi genom att göra.

Följ Finlands svenska 4H

Senaste pressmeddelandena från Finlands svenska 4H