Tauno ja Nelli -sarjan uutuus käsittelee lukemaan oppimisen haasteita

Seija Helanderin lastenkirja Tauno ja Nelli – Hirmuinen Sanahiiri on toinen teos Tauno ja Nelli -kirjasarjassa. Nallet pääsevät koulunsa aloittavan Alma Akilinan mukana kouluun ja seuraamaan Alman koulutien alkua. Taunon ja Nellin johdatuksella lapsi tutustuu Suomen historiaan ja saa mahdollisuuden käsitellä tärkeitä asioita, kuten lukemaan oppimisen haasteita ja koulukiusaamista.
kansi_Tauno ja Nelli_Hirmuinen Sanahiiri

Karjalan Koivistolta evakkona Espooseen muuttanut Alma Akilina menee ystävänsä Matin kanssa kouluun. Se on tietysti jännittävää, varsinkin kun lukeminen tuottaa päänvaivaa. Koulun alku on takkuista, kun Hirmuinen Sanahiiri varastaa Alman kirjaimet ja Kansakoulun Kalle kiusaa.

6–10-vuotiaille suunnatun satukirjan teemoja ovat lukemaan oppimisen lisäksi ystävyys, erilaisuuden arvostaminen ja myötätunnon kehittäminen. Kirjan on kuvittanut Anne Stolt.

Kirjailija Seija Helander kirjoittaa Taunon ja Nellin tarinoiden lisäksi myös aikuisille ja toimii aktiivisesti niin lasten kuin ikäihmistenkin monipuolisten toimintamahdollisuuksien parantamiseksi. Kuva-artesaani Anne Stolt debytoi kuvittajana Taunon ja Nelli -sarjan ensimmäisessä osassa Tauno ja Nelli evakkomatkalla (Avain, 2017) ja on sittemmin kuvittanut useita lastenkirjoja.

Teos: Tauno ja Nelli – Hirmuinen Sanahiiri
Kirjailija: Seija Helander
Kuvittaja: Anne Stolt
Ilmestymispäivä: 6.8.2018