Rakennepoliittisen ohjelman toimenpide-ehdotukset eivät perustuneet riittävään tietoon - JULKAISTAVISSA 4.9.2015
Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman lähtökohtana käytettiin valtiovarainministeriön kestävyysvajearviota. Lähtökohta oli perusteltu ja ohjelman tavoitteenasettelu selkeä. Uudenlaiseen päätöksentekokokonaisuuteen ei kuitenkaan ollut valmistauduttu riittävän hyvin, eikä kunnollista tietoperustaa pystytty muodostamaan. Rakennepoliittisten päätösten tulee perustua mahdollisimman hyvään arviointitietoon toimenpiteiden kestävyysvaje- ja muista vaikutuksista sekä niiden toteutukseen liittyvistä riskeistä. Päätöksenteossa tulee selkeästi pystyä erottamaan budjettileikkausten ja kestävyysvajevaikutusten välinen ero.
Rakennepoliittisen ohjelman runko on taulukkomuotoinen esitys toimenpidekokonaisuuksista. Se muodostaa sinänsä uskottavan lähtökohdan valmistella yksittäisistä toimenpiteistä hankekokonaisuuksia, joilla kestävyysvajeeseen voidaan pyrkiä vaikuttamaan. Taulukon lukuarvot eivät kuitenkaan perustu riittävään tietoon hankkeiden todellisista kestävyysvajevaikutuksista. Yksittäisten toimenpiteiden yhteyttä kestävyysvajeen pienenemiseen on monin paikoin vaikeaa todeta. Vaikutusarvioita esitetään vain osasta toimenpiteistä, ja nekin ovat hyvin yleisellä tasolla. Toimenpiteiden muita vaikutuksia tai toteutukseen liittyviä riskejä ei ole juurikaan analysoitu.
Rakennepoliittisen ohjelman valmistelu oli hallinnolle varsin poikkeuksellinen prosessi. Tietoperustan muodostaminen ja päätöksenteon valmistelu organisoitiin kireällä aikataululla ilman etukäteissuunnittelua. Jatkossa rakennepoliittisen ohjelman kaltaisten toimenpidekokonaisuuksien päätöksenteon valmistelu tulee organisoida ja dokumentoida huolellisesti sekä aikataulut ja vastuut selvittää etukäteen.
On selvitettävä, löytyisikö julkisen talouden kokonaisuuden ohjaukselle kokonaisvaltaisempia ja joustavampia menettelyitä. Tätä työtä on jo käynnistettykin julkisen talouden suunnitelman laadinnan yhteydessä. Päätösten valmistelussa tulee huomioida OHRA-hankkeen ehdotukset valmistelun organisoinnista ja tietoperustan laadun varmistamisesta.
Rakennepoliittinen ohjelmaHallitus sopi 29.8.2013 budjettiriihessä rakenneuudistusohjelmasta talouden kasvuedellytysten vahvistamiseksi ja kestävyysvajeen umpeen kuromiseksi. Ohjelma sisältää useisiin eri hallinnonaloihin ja lukuisiin yhteiskunnan toimijoihin kohdistuvia toimenpiteitä. Suomessa ei ole aiemmin päätetty yhtä laajasta, koko talouden kattavasta ja asetetun tavoitteen mukaisesti mitoitetusta uudistuskokonaisuudesta. Kestävyysvajeen suuruudeksi arvioitiin valtiovarainministeriössä rakennepoliittisen ohjelman alkaessa noin 4,7 prosenttia BKT:sta eli yli 9 miljardia euroa. Keväällä 2015 vastaava kestävyysvajearvio on noin 5 prosenttia BKT:sta eli noin 10 miljardia euroa. Tarkastuksen kohteena oli rakennepoliittisen ohjelman päätöksenteon tietoperusta ja valmisteluprosessi. Tavoitteena oli muodostaa kuva ohjelmaan sisältyvien toimenpiteiden valmistelusta ja päätöksenteon taustalla olevasta tietoperustasta. |
Lisätietoja:
Johtava tuloksellisuustarkastaja Juha Niemelä, p. 09 432 5868, johtava tuloksellisuustarkastaja Tuula Näätänen, p. 09 432 5869 sekä ylijohtaja Marko Männikkö, p. 09 432 5803
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Utvärderingsförfarandet har hjälpt kommuner att stärka sin ekonomi27.3.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Kommunernas utvärderingsförfarande borde dock bättre beakta hur man kan trygga tillgången till basservice för kommuninvånarna.
Arviointimenettely on auttanut kuntia vahvistamaan talouttaan27.3.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Kuntien arviointimenettelyssä pitäisi kuitenkin paremmin huomioida, miten peruspalvelujen saanti kuntalaisille voidaan turvata.
Registrering i öppenhetsregistret ska göras inom en vecka25.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Organisationer som bedriver påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation som riktar sig mot riksdagen och ministerierna ska registrerar sig i öppenhetsregistret före utgången av mars.
Viikko aikaa rekisteröityä avoimuusrekisteriin25.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Eduskuntaa tai ministeriöitä lobbaavien sekä vaikuttamistyön neuvontaa tarjoavien organisaatioiden on oltava avoimuusrekisterissä maaliskuun loppuun mennessä.
Bristfällig rapportering om partifinansieringen19.3.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Redovisningar av partifinansieringen korrigerades i samband med revisionsverkets granskning. Partiorganisationerna bör också följa upp användningen av partistöd noggrannare.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme