Helsingin yliopisto

Väitös: Asiakassuhteiden hoito ratkaisee lääkelanseerausten onnistumisen

Jaa
Uuden lääkkeen onnistunut lanseeraus on olennaisen tärkeä edellytys lääkeyrityksen menestymiselle ja mahdollistaa edelleen uusien lääkkeiden kehittämisen. Hyväkään lääke ei päädy potilaiden hyödyksi itsestään, vaan vaatii lääkäreiden ja lääketeollisuuden välille molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä, toteaa tuore väitöskirjatutkimus.

Proviisori Minna Matikaisen väitöskirjatutkimus kartoitti, mitkä tekijät vaikuttavat uuden lääkkeen lanseerauksen onnistumiseen Suomessa. Matikainen keräsi Suomessa toimivilta lääkeyrityksiltä ainutlaatuisen aineiston, joka kattaa 109 tuotelanseerausta.

– Minna Matikaisen väitöskirja on ensimmäinen laaja-alainen lääketeollisuuden tuotelanseerauksista tehty tutkimus Suomessa, toteaa teollisuusfarmasian professori Anne Juppo Helsingin yliopistosta.

Yllättävin väitöskirjan tulos on havainto siitä, että asiakassuhteiden hoito ja suhdemarkkinointi ovat kriittisiä tekijöitä, joita ilman parhaatkaan lääkkeet eivät menesty edes niitä tarvitsevilla markkinoilla.

– Onnistunut uuden lääkkeen lanseeraus sisältää tarkoituksenmukaisia ja lääkäreiden lääkkeenmääräämiskäytäntöihin sopivia suhdemarkkinointitoimia lanseerauksen eri vaiheissa, kiteyttää Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa väittelevä Matikainen.

Lääketeollisuuden kannalta kysymys on elintärkeä, sillä ainoastaan joka viides markkinoille hyväksytty lääke saavuttaa keskimääräiset tutkimus- ja tuotekehityskustannukset ennen patenttiajan umpeutumista.

Tutkimuksessa tarkasteltiin myös lääkärien ja lääketeollisuuden välistä suhdetta. Se on kehittynyt vuosien myötä henkilökohtaisista eduista eettisesti kestävämmän ja ammatillista kehittymistä korostavan yhteistyön suuntaan.

– Lääkärin ja lääketeollisuuden välinen laadukas yhteistyö tukee parhaimmillaan lääkärin ammatillista kehittymistä, edistää potilaiden hoitoa ja vapauttaa lääkärien resursseja, Matikainen jatkaa.

Strategisen markkinoinnin ja johtamisen professori Petri Parvisen mukaan väitöstutkimuksen tulokset mullistavat ajattelu- ja toimintatapaa lääkemyynnin, markkinoinnin, lanseerausten johtamisen ja viranomaistoiminnan kannalta.

– Paikallista suhdeverkostotoimintaa on pidetty tukitoimintona. Se onkin välttämättömyys, jotta uusia lääkeinnovaatioita tulee markkinoille ja potilaat ja yhteiskunta saavat nauttia niiden terveyshyödyistä laajasti. Siitähän lääketeollisuudessa lopulta on kyse, Parvinen summaa.

Proviisori Minna Matikainen on työskennellyt 15 vuoden ajan lääketeollisuudessa lääketutkimus- ja lanseerausprojektien johtamisen sekä myynti- ja markkinointitehtävien parissa. Hän väittelee Helsingin yliopistossa 11. joulukuuta.

Väitöskirja

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Minna Matikainen
matikainen.m.minna@gmail.com
+358 50 4200 513


tiedottaja Elina Raukko, elina.raukko@helsinki.fi, puh. 050 318 5302

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye