Vuosisata suhdetoimintaa -kirja palkittiin kansainvälisessä kilpailussa

Suomen viestinnän historiaa esittelevä teos palkittiin IPRA Golden World Awardilla. Toinenkin suomalaistaho palkittiin: viestintätoimisto Miltton oli ykkönen kansainvälisten kampanjoiden sarjassa.

The International Public Relations Association (IPRA) on julkistanut 2012 The Golden World Awards for Excellence in PR -kilpailun voittajat.

Toukokuussa 2012 julkaistu Vuosisata suhdetoimintaa – Yhteisöviestinnän historia Suomessa -teos (Otava 2012) palkittiin Publications-kategorian parhaana. Samassa kategoriassa palkittiin myös saksalaisen METRO GROUPin vuosikertomus 2011.

Vuosisata suhdetoimintaa
kertoo laaja-alaisesti viestintäalan kehityksestä 1900-luvun alusta tähän päivään. Teos syntyi ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:n käynnistämän historiahankkeen lopputuloksena ja kattaa paitsi lähdemateriaalin pintaan nostamat ilmiöt, myös sellaiset tapahtumat, jotka ovat kokeneimpien viestintäkonkareiden mielissä edelleen. Yhdeksän kirjoittajan joukossa on alan senioreja, kuten lehdistöneuvos Pekka Kivelä , viestinnän lehtori Anssi Siukosaari ja professori Jaakko Lehtonen . Kullakin kirjoittajalla oli oma viestinnän osa-alue tutkittavanaan. Teos esittelee katsauksen muun muassa talousviestintään ja julkisen alan viestintään. Kirjan päätoimittajia ovat Pirjo von Hertzen , Elina Melgin ja Leif Åberg .

Kilpailu keräsi osallistujia ympäri maailmaa: ehdokkaita palkittaviksi tuli 48 maasta. Kansainvälistä, 24 maan edustajista koostunutta tuomaristoa johti IPRA:n hallituksen jäsen Dr. Zehra Güngör .
– Tämän vuoden kilpailusato oli luovempaa kuin koskaan ennen ja valintojen tekeminen todella vaikeaa. Palkitut edustavat kategorioidensa ehdotonta parhaimmistoa.

Palkintoja myönnetään kaiken kaikkiaan 30 kategoriassa. Lisäksi jaetaan United Nations Special Award ja GWA Grand Prix. Kahden jälkimmäisen voittajat julkistetaan ja kategorioiden parhaat palkitaan Istanbulissa 9.11.2012 järjestettävässä gaalassa.

Palkitut & kuvat:

Englanninkielinen tiedote palkinnoista: http://ipra.org/secciones.php?sec=8&nid=97
Palkitut kategorioittain: http://ipra.org/gwa/index.php?sec=4&subsec=38
Vuosisata suhdetoimintaa -kirjan kansi sekä IPRA Golden World Awards Winner 2012 -logo: http://www.procom.fi/?x17784=747240

The International Public Relations Association (IPRA), London, UK, tel. + 44 1903 744 442
Elina Melgin, toimitusjohtaja, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, 040 8211 688, elina.melgin@procom.fi.

Vuosisata suhdetoimintaa – Yhteisöviestinnän historia Suomessa
-kirjan arvostelukappaleita on mahdollista tilata ProComin toimistolta, puh. (09) 135 7775 tai procom@procom.fi.

IPRA – the International Public Relations Associations
IPRA on maailman johtava PR-ammattilaisten verkosto, jonka tavoitteena on edistää viestinnän avoimuutta ja eettisiä toimintatapoja. Yli 50 vuoden historiallaan IPRA vaikuttaa ympäri maailmaa kaikkialla, jossa viestintä ammattina on edustettuna. Lisätietoa: www.ipra.org .

The Golden World Awards for Excellence in PR

IPRA järjestää vuosittain The Golden World Awards for Excellence in PR -kilpailun, jonka tarkoituksena on antaa tunnustusta maailmanlaajuisesti merkittäville PR-teoille. Vuodesta 1990 järjestetty kilpailu on avoin paikallisille, alueellisille, kansallisille ja kansainvälisille PR-kampanjoille ja projekteille. Lisätietoa: www.ipra.org/gwa.