10 000 euro för att motivera unga i sina studier

Också i år delar Vasa Elektriska ut stipendier för sammanlagt mer än 10 000 euro. Pengarna går till elever och studerande i Vasaregionen som inspireras av energibranschen. Sammanlagt betalas stipendier till nästan 30 grundskolor (årskurs 7–9), gymnasier, högskolor och andra läroanstalter.
Foto: Ann-Britt Pada

- Vasa Elektriska-stipendierna är en viktig del av vårt ansvarsarbete med barn och unga. Med hjälp av stipendierna vill vi motivera till att studera och utveckla sig själv, men också öka intresset för energibranschen, berättar marknadsföringschef Tiina Lillbacka.

Summan på mer än tio tusen euro delas ut i gott samarbete med läroanstalterna.

- Vi har tagit fram specifika utdelningsgrunder, men valet av stipendiater gör givetvis skolorna själva.

En grund är förmåga till växelverkan och samarbete.

- För oss är det viktigt att också våra värderingar syns i utdelningsgrunderna. Hos oss är förmågan att tillsammans med andra utveckla nytt en av  verksamhetens grundstenar, fortsätter Lillbacka.

Vasa Elektriska vill med hjälp av utdelningsgrunderna hitta de elever och studerande som visar stort intresse för energibranschen eller klarar sig bra i sina studier inom teknik eller elteknik. Eftersom god samarbetsförmåga är en viktig egenskap hos framtidens yrkesmänniskor har bolaget valt att också poängtera det. Med ett ekonomiskt incitament vill Vasa Elektriska uppmuntra unga till att söka sig till energibranschen.

Följande läroverk får pengar till stipendier:

Borgaregatans skola

Gymnasiet i Petalax

Hanken Svenska handelshögskolan i Vasa

Helsingfors universitet (juridiska utbildningen i Vasa)

Högstadiet i Petalax

Korsholms gymnasium

Korsholms högstadium

Laihian lukio

Laihian yhtenäiskoulu

Merenkurkun koulu

Mustasaaren keskuskoulu

Onkilahden yhtenäiskoulu

Savilahden yhtenäiskoulu

Tegengrenskolan

Vaasan lyseon lukio

Vamia (teknik)

Variskan koulu

Vasa gymnasium

Vasa svenska aftonläroverk

Vasa universitet (Smart Energy)

Vasa yrkeshögskola VAMK (teknik och kommunikation)

Vasa övningsskola (årskurs 7–9)

Vasa övningsskolas gymnasium

Vörå samgymnasium

Yrkesakademin i Österbotten (teknik och kommunikation)

Yrkeshögskolan Novia (teknik)

Åbo Akademi (energiteknik, Vasa)

Vasa Elektriska stöder årligen barn och ungas energiuppfostran genom att erbjuda elever i årskurs 2 i närområdets skolor inlärningspaketet Hej, allt funkar. Under ett vanligt år tar Vasa Elektriska också emot cirka 50 elevgrupper, som kommer på besök för att lära sig om energi.

marknadsföringschef Tiina Lillbacka
Tfn 06 324 5276