10 miljoner av Vasa Elektriska i dividend

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt fredagen den 29 maj att sammanlagt 10 001 250,00 euro utdelas i dividend.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Året inleddes med en tydlig nedgång i andelen såld energi12.5.2020 07:45:00 EESTTiedote

År 2020 inleddes med utmanande förtecken för energibolagen, när en mild, blåsig och regnig vinter möttes av en låg energiförbrukning, vilket pressade ner elpriset. I januari–mars uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 34,8 M€ och rörelsevinsten 10,6 M€. Omsättningen sjönk med 26,1 procent i jämförelse med året innan. Också soliditetsgraden gick ner, men hölls alltjämt på god nivå (51,8 %).