10-vuotias Musiikkitalo retroilee julkaisemalla "bändipaitoja" klasaritähdistä

Helsingin Musiikkitalo juhlii tänä syksynä 10-vuotista taivaltaan. Maamme keskeisin konserttitalo juhlistaa merkkipäiväänsä törmäyttämällä pop/rock-maailman ja klassisen musiikin "bändipaidoissa", joiden ajatus ja estetiikka tuo tuulahduksia vuosikymmenten takaa.

80- ja 90-luvuilla nuoriso tunnusti rakkauttaan lempibändiään tai -artistiaan kohtaan pukeutumalla tätä esittävään T-paitaan. Paidat ja kuvitukset olivat suuria, kuten tuolloin muotia oli. Myös monen paidan tyyli ja design oli vahvasti oman aikansa tuote: grafiikat olivat kömpelöitä ja painojälki parhaimmillaankin välttävää. Jos omaan kaappiin on jäänyt aito kasari- tai ysäribändipaita, sitä tuskin kannattaa enää edes pukea päälle, jottei arvokas harvinaisuus suotta kuluisi.

Musiikkitalo on päättänyt yhdistää rock- ja pop-maailmasta tutut bändipaidat klassisen musiikin ikoneihin. Sopivasti pilke silmäkulmassa tehty tuotesarja kattaa suomalaissäveltäjistä Jean Sibeliuksen ja Kaija Saariahon, maailmantähdistä paitoihin ovat päässeet Ludwig Van Beethoven, Johann Sebastian Bach sekä Wolfgang Amadeus Mozart.

Kyseessä ei kuitenkaan ole mitä tahansa kuvia säveltäjistä, vaan kukin säveltäjä on istutettu perinteisen pop/rock-kuvaston sekaan. On heavy-Beethoven, hiphop-Bach ja kasaripop-Mozart. Sibelius kuvataan puolestaan graffitina ja Saariaho maalauksena. Paidat ovat vahvasti tässä ajassa kiinni, mutta ne flirttailevat takavuosien tyylin ja tunnelman kanssa – osa jopa lievää "kanariansaarimaista" visuaalista kömpelyyttä myöden.

Asialla huippukuvittajat

T-paitojen visuaalisten ilmeiden takaa löytyy joukko Suomen arvostetuimpia kuvittajia: Jouni "Jones" Lehtonen, Anja Reponen, Jussi Pohjanen, Jirka Väätäinen sekä Tommi "Sellekhanks" Mustaniemi. Heidän käsissään tutut kotimaiset ja ulkomaiset säveltäjät ovat päätyivät maailmoihin, joissa klassisen musiikin mestareita ei tavallisesti nähdä. Inspiraatiota upeisiin esittäviin kuvituksiin haettiin ja saatiin mm. sarjakuvista, graffititaiteen maailmasta, Twin Peaks-TV-sarjasta sekä 90-luvun hiphop-kulttuurista.

Esimerkiksi Jouni “Jones” Lehtosen mukaan hiphop-kuvastossa klassikoksi muotoutuneet kirjasin- ja kuvatyylit sopivat Bachin kanssa yhteen täydellisesti:

“Halusin, että paita yhdistäisi mahdollisimman hyvin nämä kaksi varsin erilaista maailmaa ja olisi uskottava sekä hiphopin että klassisen musiikin ystäville, että molemmat pystyisivät pukemaan paidan ylleen ja siitä tulisi hymy huulille. Tämän tutkiminen ja kahden lähestulkoon ääripään yhdistäminen oli tätä kuvitusta suunnitellessa hyvin kiehtova prosessi.”

Kuvitusprojekti oli kiehtova ja kunnianhimoinen myös Jean Sibeliuksen graffitimaiseen tyyliin kuvittaneelle Tommi "Sellekhanks" Mustaniemelle:

"Mielenkiintoisin ja haastavin osa projektia oli saada ikoninen 100 markan setelin kasvo oman tyylini mukaiseksi sekä saada lopputuotteeseen sopiva muotokieli ja värimaailma. Halusin myös paidan, joka ei suoraan huuda “klassinen suomalainen säveltäjä”, vaan halusin tuoda Sibben osaksi minun maailmaani ja estetiikkaani."

Lisää tarinoita designien takaa sekä koko joukko muita Musiikkitalo-tuotteita löytyy osoitteesta kauppa.musiikkitalo.fi. Laadukkaat T-paidat ja kassit on valmistettu vastuullisesti 100 % kierrätetyistä materiaaleista. Tuotteita on tarjolla rajoitettu erä.

www.musiikkitalo.fi

Anja Reponen
Jirka Väätäinen
Jussi Pohjanen
Jouni ”Jones” Lehtonen
Tommi ”Sellekhanks” Mustaniemi

Musiikkitalo on vuonna 2011 avattu kaikille avoin konserttitalo ja tapahtumakeskus Helsingin ydinkeskustassa. Musiikkitalo on maan vilkkain konserttitalo, sillä sinne tehdään vuosittain yli miljoona käyntiä, ja talossa järjestetään vuosittain yli 1600 tapahtumaa: konsertteja, muita kulttuuritapahtumia sekä yritys- ja yksityistilaisuuksia. Talon pääkäyttäjiä ovat Helsingin kaupunginorkesteri, Radion sinfoniaorkesteri ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia.

Musiikkitalon urkujen rakentamista seuraava Urkujen matka -valokuvanäyttely avautuu maanantaina 6.9.3.9.2021 14:51:00 EEST | Tiedote

Helsingin Musiikkitalon konserttisalin uusien urkujen rakentamisen ensimmäinen vaihe toteutettiin konserttisalissa kesän 2021 aikana. Toistaiseksi urut jäävät vielä konserttiyleisön katseilta piiloon, mutta kesän aikana toteutettuihin työvaiheisiin pääsee kurkistamaan Urkujen matka -valokuvanäyttelyn kautta, joka on nähtävillä Musiikkitalon konserttisalin näyttelyvitriinissä.

Lontoon Philharmonia-orkesterin ja Santtu-Matias Rouvalin vierailu Tampere-taloon ja Musiikkitaloon siirtyy toukokuulle 202228.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtaa Lontoon Philharmonia-orkesterin konsertit ensi vuonna Helsingissä ja Tampereella. Musiikkitalo ja Tampere-talo toteuttavat orkesterivierailun yhteistyössä. Konsertit oli määrä järjestää syyskuussa 2021, mutta koronatilanteesta johtuen konsertit siirretään toukokuulle 2022. Konsertit toteutuvat Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.

Kolme orkesteria jälleen yhdessä Taavi Oramon johdolla16.6.2021 10:38:08 EEST | Tiedote

Pääkaupungin itsenäiset orkesterit Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra sekä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) yhdistävät jälleen voimansa AUF-yhteistyön merkeissä. Syyskuun Musiikkitalon konsertissa "Musiikkia kaikille" rikotaan rajoja, ja yhdistellään eri aikakausia ja tyylejä. Orkesterit soittavat yhdessä ja erikseen teoksia, joissa yhdistyvät vanha ja uusi, kevyt sekä vakava. Konsertin kapellimestarina toimii musiikin moniosaaja Taavi Oramo.

Musiikkitalo täyttää 10 vuotta! Synttäriviikkoa juhlitaan syyskuun alussa3.5.2021 15:09:53 EEST | Tiedote

Musiikkitalo täyttää 10 vuotta Musiikkitalon avajaisista tulee elokuun viimeisenä päivänä kuluneeksi tasan 10 vuotta. Lähes 20 vuotta kestäneen monivaiheisen suunnittelun ja rakentamisen jälkeen kapellimestari Jukka-Pekka Saraste johti 31.8.2011 avajaiskonsertin, jonka orkesteri muodostui Helsingin kaupunginorkesterin puhallin- ja lyömäsoittajista sekä Radion sinfoniaorkesterin jousisoittajista. Kuoro koottiin Sibelius-Akatemian opiskelijoista, henkilökunnasta sekä pääkaupunkiseudun kuoroharrastajista. Avajaiskonsertin ensimmäisenä numerona soitettiin Jean Sibeliuksen Finlandia. Kymmenen vuoden aikana Musiikkitalosta on muodostunut maamme vilkkain konserttitalo. Vuonna 2019 Musiikkitalossa järjestettiin yli 1 600 tapahtumaa, ja taloon tehtiin yli miljoona käyntiä. Musiikkitalo on vakiinnuttanut paikkansa kulttuurin kentällä ja saanut erityistä kiitosta arkkitehtuuristaan, akustiikastaan ja asiakaspalvelustaan – mutta ennen kaikkea siellä järjestetyistä konserteista. Kymmenen vuoden aik