12-vuotinen liikennejärjestelmäsuunnitelma määrittää Varsinais-Suomen liikennehankkeet tulevalle vuosikymmenelle

Kauppakamarit pitävät lausuntokierroksella ollutta 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan liittyvää liikenne- ja viestintäviraston selvitystä liikennejärjestelmän nykytilasta ja toimintaympäristön muutoksista kattavana. Toimivan infrastruktuurin tärkeys elinkeinoelämälle tarvitsisi enemmän huomiota. Varsinais-Suomi on merkittävä logistinen solmukohta Suomessa. Alueella sijaitsee paljon valtakunnallisesti merkittäviä teollisuuden aloja, joten toimivan infran merkitys korostuu.

12-vuotinen suunnitelma tulee määrittämään vahvasti suomalaisen liikennepolitiikan seuraavalla vuosikymmenellä. Suunnitelman yhteiskunnalliset päämäärät eli ilmastonmuutoksen torjunta, Suomen kilpailukyvyn edistäminen sekä alueiden elinvoima ja saavutettavuus ovat kauppakamarien mielestä kannatettavia.

Suomen pitkät etäisyydet ja ohuet kuljetusvirrat asettavat omat haasteensa sille, miten hyvin liikenneverkko voi palvella eri tarpeita. Esimerkiksi Suomen vientiteollisuuden vaikutus suoraan ja välillisesti Suomen bruttokansantuotteeseen on yli 46 prosenttia. Yksi merkittävimmistä reunaehdoista viennille on toimiva ja hyväkuntoinen liikenneinfra.

Keskuskauppakamarin johtavan liikenne- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Päivi Woodin mukaan selvitys raapaisee liikenteen merkitystä yrityksille ja yksityisille kuluttajille, mutta jättää lähes koskemattomaksi liikenteen ja siihen liittyvien toimialojen tarkastelun osana kansantaloutta.

Sen lisäksi, että liikenneinfran kuntoon on panostettava, on myös huomioitava liikenneverkon tärkeys tuotannollisen toiminnan edellytyksenä. Yritysten sijoittautumiseen vaikuttaa kuljetusten toimintavarmuus ja kustannustehokkuus. Yritysten toimiessa globaaleilla markkinoilla Suomen sisäisten yhteyksien toimivuus on yritysten toiminnan perusedellytys.

”Logistiset kustannukset muodostavat ison kustannuserän yrityksille. Ison kustannuserän muodostaa valtion kassaan myös liikenteen infraan investoiminen, mutta se luo samalla kasvua ja mahdollistaa yhteiskunnan kehittymisen”, toteaa Wood.

Varsinais-Suomessa monta liikenteellistä pullonkaulaa

Kauppakamarit painottavat alueellisen saavutettavuuden parantamista ja sitä kautta alueiden elinvoiman lisäämistä merkittävänä tekijänä 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman muistuttaa, että Turun seutu on Suomelle erittäin tärkeä logistinen keskus. Täällä sijaitsee kaksi vilkasta satamaa, Suomen toiseksi vilkkain ulkomaan liikenteen lentoasema sekä raide- ja tieliikenteen solmukohta.

Varsinais-Suomessa on elinkeinoelämän toiminnalle useita liikenteellisiä pullonkauloja. Yksi konkreettinen tulppa on käyttöikänsä päähän pian tuleva Kirjalansalmen silta. Saaristotie mt 180 on ainoa yhteys Turunmaan saaristoon, joten sillan merkitys sekä asukkaille että saariston elinkeinoelämälle on huomattava.

Turun kehätie puolestaan on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä, mutta etenkin sen kaksikaistaiset osuudet ovat ajoittain erittäin tukkoisia. Kauselan ja Kirismäen välisen osuuden nelikaistaistaminen on onneksi jo tekeillä, mutta myös Naantalin ja Raision välisen osuuden sekä Raision keskustan kohdan parantaminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Euroopan laajuisen TEN-T-tieverkon ydinverkkokäytävään kuuluva E18 jatkuu Naantalista ja Turusta Helsingin kautta Vaalimaalle, ja se tulisi saada kokonaisuudessa EU:n laatutasoa vastaavaksi vuoteen 2030 mennessä.

“Turun seutu kasvaa kohisten, ja kasvu ja muuttoliike tulevat jatkossa keskittymään yhä voimakkaammin Turun, Tampereen ja Helsingin välisen kasvukolmion alueelle. Tämän tulisi näkyä samassa suhteessa myös liikenneinfraan tehtävissä panostuksissa ja väyläinvestoinneissa. Nyt esimerkiksi Turun ja Helsingin välinen raideyhteys sekä Turun ja Tampereen välinen raide- ja maantieyhteys ovat häpeällisen huonossa kunnossa”, Forsman toteaa.

Varsinais-Suomen saavutettavuus tulee pitää kunnossa niin yritysten ja työntekijöiden kuin matkailijoidenkin takia. 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa tuleekin ottaa huomioon pitkäjänteisesti kaikkien eri väylämuotojen kehittäminen.

Lue Keskuskauppakamarin koko lausunto täältä

Huoltovarmuuskeskuksen ja Turun kauppakamarin yhteishanke auttaa PK-yrityksiä tunnistamaan ja ennakoimaan liiketoiminnan riskejä24.1.2020 08:15:00 EETTiedote

Yhä useammat yritykset kokevat turvallisuustilanteensa heikenneen viime vuosina. Yrityskentän riskienhallinta on hajanaista, ja siksi PK-yrittäjän onkin vaikeaa taklata kaikki muuttuvat turvallisuushaasteet. Turun kauppakamari ja Huoltovarmuuskeskus ryhtyvät kouluttamaan PK-yrityksiä vastaamaan muuttuviin turvallisuushaasteisiin. Yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa kehitetty neliosainen koulutuskokonaisuus RIMA – Riskeistä mahdollisuuksiin alkaa ensimmäisen kerran maaliskuussa. Koulutuksessa perehdytään monipuolisesti erilaisiin yrityksen turvallisuushaasteisiin, jotka voivat uhata yrityksen toiminnan jatkuvuutta. Kauppakamarin koulutuspäällikkö Maria Lindbom kertoo koulutuksen olleen toivottu. ”Kauppakamari ja Huoltovarmuuskeskus tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa, ja huomasimme molemmat tahoillamme, että tarve PK-yrityksille suunnatulle riskienhallintakoulutukselle oli selvästi olemassa. Moni yrittäjä usein pohtii erilaisia riskejä ja kauhukuvia mielessään, mutta arjen

Varsinais-Suomen logistiikka-alan tunnustukset Valmet Automotivelle ja Juha-Pekka Wahlströmille23.1.2020 13:30:00 EETTiedote

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ovat valinneet Varsinais-Suomen vuoden 2019 logistiikkayritykseksi Valmet Automotive Oy:n. Palkinnon perusteena on muun muassa yrityksen merkittävä vaikutus alueen alihankkijaverkostoon. Vuoden logistiikkatoimija -palkinnon sai LogiSystems Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Wahlström. Palkinnot jaettiin kauppakamarin Logistiikkaseminaarissa torstaina 23.1.

Matti Rihko jatkaa Turun kauppakamarin puheenjohtajana13.12.2019 14:00:00 EETTiedote

Tractatus Properties Oy:n hallituksen puheenjohtaja Matti Rihko jatkaa ensi vuonna Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajana. Varapuheenjohtajina jatkavat Meyer Turku Oy:n varatoimitusjohtaja Tapani Pulli ja Teleste Oyj:n toimitusjohtaja Jukka Rinnevaara. Turun kauppakamarin valtuusto valitsi tänään kauppakamarin hallitukseen uusina jäseninä Syväranta Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Panu Routilan ja Wallac Oy:n johtaja Petri Kallion. Hallituksessa jatkavat Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, Bayer Oy:n varatoimitusjohtaja Peter Essen, RTL-Inductives Oy:n tehtaanjohtaja Marita Frimodig, Liedon säästöpankin toimitusjohtaja, kauppaneuvos Jussi Hakala, Pemamek Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Heikonen, Neste Oyj Naantalin jalostamon Satamat ja terminaalit -johtaja Elina Herrala, Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, Pesupalvelu Hans Langh Oy:n toimitusjohtaja Linda Langh, Leino Group Oy:n toimitusjohtaja, teollisuusneuvos Liisa Leino, Turun Seudun Osuuspankin toimitus

Meriverkostot-tapahtuma on vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko10.12.2019 15:00:00 EETTiedote

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta on myöntänyt vuoden 2019 Elinkeinopoliittisen kuntateko -palkinnon Naantalin kaupungille ja elinkeinoasiamies Jorma Rannalle Meriverkostot-tapahtuman järjestämisestä. Palkinto jaetaan vuosittain kunnalle, sen yhteistyöorganisaatiolle tai henkilölle, joka on toiminut erityisen hyvin yritysilmapiirin parantamiseksi tai elinkeinoelämän tai yritysten toimintaympäristön kehittämiseksi.