13 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen

Vaasan Sähköverkko investoi tänä vuonna noin 13 miljoonaa euroa verkon toimitusvarmuuden parantamiseen ja muuhun kehitykseen. Käytännössä se tarkoittaa harvempia ja lyhyempiä sähkökatkoja yhtiön jakelualueella. Vuoden aikana kaivetaan 160 kilometriä kaapelia maahan korvaamaan ilmajohtoja ja niitä kannattelevia pylväitä.
Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg

Tämän vuoden kaapelointityöt sijoittuvat Vähänkyrön Tapoilaan, Mustasaaren Norra ja Södra Vallgrundiin, Korsnäsin Moikipäähän, Närpiöön välille Töjby–Rangsby sekä Mustasaareen välille Vikby–Sulva. Samalla verkkoon lisätään automaatiota ja älykästä vianhallintaa.

- Ilmajohtojen poistamisen yhteydessä poistetaan myös vanhoja pylväsmuuntamoita, jotka korvataan ympäristöystävällisillä puistomuuntamoilla, kertoo Vaasan Sähköverkon suunnittelupäällikkö Jarmo Leppinen.

Yhtiö on jo vuosien ajan rakentanut niin sanottua säävarmaa sähköverkkoa.

- Tällä hetkellä kaksi kolmasosaa meidän koko jakelualueen sähköverkosta on maakaapeloitu ja asemakaava-alueiden osalta kaapelointiaste on jo lähes 100 prosenttia.

Kaapeloinnin lisäksi tehdään paljon muitakin verkon toimitusvarmuutta lisääviä toimenpiteitä. Näitä ovat verkon automaatioratkaisut sekä sähköasemien uusiminen. Tänä vuonna valmistuu Mustasaaren Koivulahdessa uusi sähköasema ja siihen liittyvä voimajohto. Uusi asema parantaa sähkön toimitusvarmuutta Koivulahdessa, Hankmossa ja Petsmossa sekä niiden lähikylissä. Samalla se on edellytys alueen kehittymiselle osayleiskaavan mukaisesti.

Uutta sähköverkkoa rakennetaan Vaasan Laajametsään GigaVaasa-alueelle, Laihian Kalliolaan sekä Vaasan Vanhaan satamaan.

- Uusilla asuinalueilla, kuten Kalliolassa ja Vanhassa satamassa, rakennamme uutta sähköverkkoa. Siellä on käytössä tuore ratkaisumme palvella kodinrakentajia valmiilla mittauskeskuksella tontin rajalla*.

Alan uusi valvontamalli pienentää investointeja

Energiavirasto muutti vuoden alusta sähkön jakeluverkkotoiminnan hinnoittelun valvontamenetelmää. Muutos ei vaikuta Vaasan Sähköverkon hinnoitteluun. Yhtiö päätti viime vuoden puolella, että siirtohinnat pysyvät nykyisellään myös vuonna 2022. Investointeihin päätöksellä on kuitenkin vaikutuksensa.

- Muutos laski sähköverkon toimitusvarmuutta parantavia investointeja pysyvästi viidenneksellä, toteaa Leppinen.

- Hyvällä suunnittelutyöllä ja kustannustehokkailla ratkaisuilla pystymme toivottavasti kuromaan eroa kiinni.

*) Lue tiedote: Uusi käytäntö: Sähköt päälle, kun rakennustyömaa niitä kaipaa

Vaasan Sähkö. Kuva: Ann-Sofi Berg