15 minuuttia – 12 lajittelutehtävää – selviätkö? HSY:n pakojätehuone tekee paluun Helsinki-päivänä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuo pakojätehuoneensa Helsinki-päivään 12.6. Kansalaistorille. Pääkaupunkilaiset pääsevät pelaamaan lajitteluaiheisissa tehtävissä neljän hengen ryhmissä. Suurin osa vuoroista arvotaan sosiaalisen median kautta.

HSY:n kenties maailman ensimmäisessä Wastescape-pakojätehuoneessa on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä. Tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos pelaajat ovat tutustuneet lajitteluohjeisiin jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivulta, saa siitä pelissä nopeusetua.

Pelaamaan pääsi ensimmäisen kerran toukokuun alussa Amos Rexin aukiolla järjestetyssä tapahtumassa.

- Kokemus oli hauska, siinä pääsi testaamaan omaa kierrätystietouttaan. Kokeneille pakohuonekävijöille se oli melko helppo, mutta se toimii varmasti laajalle yleisölle, pelaamiseen osallistunut Paula Havu kertoo.

HSY:n tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseudun kotitalousjätteen kierrätysaste 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Pakojätehuone on uusi tapa herätellä ihmisiä lajitteluun ja kohdennettu erityisesti nuorille.

- Saimme pelistä paljon positiivista palautetta ja siksi päätimme lähteä mukaan Helsinki-päivään. Heinäkuussa tuomme sen vielä EU-puheenjohtajuuskauden avajaistapahtumaan Kansalaistorille 8.7. Tervetuloa pelaamaan, HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti kutsuu.

Osallistu kilpailuun ja voita pelivuoro!

Kilpailu Helsinki-päivän pelivuoroista on jo auki. Kisaan voi osallistua kommentoimalla kisajulkaisuja HSY:n Facebook-sivulla tai Instagramissa Kiitos kun lajittelet -tilillä 5.6.2019 klo 12.00. saakka. Vinkkejä somekisan tehtävien ratkaisuun saa osoitteessa hsy.fi/jäteopas.

Kaikkiaan 18 ryhmää ehtii pelata päivän aikana, vuoroista 13 arvotaan etukäteen. Jäljelle jääneitä pelivuoroja voi kysyä paikan päällä. Kansalaistorilla on pakojätehuoneen lisäksi myös HSY:n infopiste.

Teemaa kunnioittaen pakojätehuone on rakennettu 90-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Pakojätehuoneen on toteuttanut Room Escape Running Rabbit.

Ryhmäpäällikkö Sari Kemppainen, HSY, sari.kemppainen@hsy.fi, p. 0400 332551 (3.–4.6)

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, HSY, minna.partti@hsy.fi, p. 040 5936348 (5.6. alkaen)

HSY vähentää tuottamiensa ja ostamiensa palveluiden ilmastopäästöjä – tavoitteena olla hiilineutraali vuonna 203026.2.2020 08:01:00 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa sekä oman toimintansa että ostamiensa palveluiden aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä. Suurin osa ilmastopäästöistä syntyy omissa prosesseissa, kuten jätteiden käsittelyssä ja jätevedenpuhdistuksessa. Ulkopuolisten palveluiden osuudessa korostuvat erilaisissa kuljetuksissa syntyvät päästöt.

Pääkaupunkiseudun jäteautoissa luovutaan fossiilisista polttoaineista26.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY luopuu fossiilisista polttoaineista jäteautoissa. HSY on päättänyt, etteivät jäteautot saa kulkea fossiilisilla polttoaineilla, vaan niissä on käytettävä muita vaihtoehtoisia polttoaineita. Jatkossa kaikki noin 140 jäteautoa kulkevat pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella esimerkiksi biokaasulla tai uusiutuvalla dieselillä. Päätös tukee HSY:n strategista tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2030.

HSY:n hallituksen päätökset 14.2.202014.2.2020 10:33:13 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2019 tilinpäätöksen. Hallitus päätti myös hyväksyä HSL:n ostotarjouksen koskien HSY:n osuutta Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5 osakkeisiin ja Sortti-asemilla vastaanotetun ja murskatun jätepuuhakkeen polttoainetoimitussopimuksen Lahti Energia Oy:n kanssa kaudelle 2020 - 2025. Hallitus päätti hankkia Helsingin katujen ja yleisten alueiden vesihuollon suunnitteluun liittyvät puitejärjestelyt ajalla 2020 - 2022 seuraavasti: - monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu: 1. Ramboll Finland Oy, 2. WSP Finland Oy, 3. Sitowise Oy, 4. Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy ja 5. FINNMAP Infra Oy - tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot: 1. Formacad Oy, 2. Sitowise Oy, 3. Destia Oy, 4. FINNMAP Infra Oy, 5. AFRY Finland Oy, 6. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy ja 7. A-Insinöörit Civil Oy 8. WSP Finland Oy - infran tietotekniset asiantuntijapalvelut:

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.2.202011.2.2020 15:15:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.2.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2019 tilinpäätöksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös HSL:n ostotarjouksen hyväksymisestä koskien HSY:n osuutta Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5 osakkeisiin ja Sortti-asemilla vastaanotetun ja murskatun jätepuuhakkeen polttoainetoimitussopimuksen hyväksymisestä kaudelle 2020 - 2025. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Helsingin katujen ja yleisten alueiden suunnitteluun liittyvä puitejärjestely koskien vesihuollon suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita ajalla 2020 - 2022 - vesijohto- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien valurautakansistojen hankinta ajalla 2020 - 2021. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.