15 minuuttia – 12 lajittelutehtävää – selviätkö? HSY:n pakojätehuone tekee paluun Helsinki-päivänä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuo pakojätehuoneensa Helsinki-päivään 12.6. Kansalaistorille. Pääkaupunkilaiset pääsevät pelaamaan lajitteluaiheisissa tehtävissä neljän hengen ryhmissä. Suurin osa vuoroista arvotaan sosiaalisen median kautta.

HSY:n kenties maailman ensimmäisessä Wastescape-pakojätehuoneessa on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä. Tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos pelaajat ovat tutustuneet lajitteluohjeisiin jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivulta, saa siitä pelissä nopeusetua.

Pelaamaan pääsi ensimmäisen kerran toukokuun alussa Amos Rexin aukiolla järjestetyssä tapahtumassa.

- Kokemus oli hauska, siinä pääsi testaamaan omaa kierrätystietouttaan. Kokeneille pakohuonekävijöille se oli melko helppo, mutta se toimii varmasti laajalle yleisölle, pelaamiseen osallistunut Paula Havu kertoo.

HSY:n tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseudun kotitalousjätteen kierrätysaste 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Pakojätehuone on uusi tapa herätellä ihmisiä lajitteluun ja kohdennettu erityisesti nuorille.

- Saimme pelistä paljon positiivista palautetta ja siksi päätimme lähteä mukaan Helsinki-päivään. Heinäkuussa tuomme sen vielä EU-puheenjohtajuuskauden avajaistapahtumaan Kansalaistorille 8.7. Tervetuloa pelaamaan, HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti kutsuu.

Osallistu kilpailuun ja voita pelivuoro!

Kilpailu Helsinki-päivän pelivuoroista on jo auki. Kisaan voi osallistua kommentoimalla kisajulkaisuja HSY:n Facebook-sivulla tai Instagramissa Kiitos kun lajittelet -tilillä 5.6.2019 klo 12.00. saakka. Vinkkejä somekisan tehtävien ratkaisuun saa osoitteessa hsy.fi/jäteopas.

Kaikkiaan 18 ryhmää ehtii pelata päivän aikana, vuoroista 13 arvotaan etukäteen. Jäljelle jääneitä pelivuoroja voi kysyä paikan päällä. Kansalaistorilla on pakojätehuoneen lisäksi myös HSY:n infopiste.

Teemaa kunnioittaen pakojätehuone on rakennettu 90-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Pakojätehuoneen on toteuttanut Room Escape Running Rabbit.

Ryhmäpäällikkö Sari Kemppainen, HSY, sari.kemppainen@hsy.fi, p. 0400 332551 (3.–4.6)

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, HSY, minna.partti@hsy.fi, p. 040 5936348 (5.6. alkaen)

HSY rakentaa paineviemärit Lauttasaaresta Taka-Töölöön20.9.2019 10:48:16 EESTTiedote

Helsingin Hernesaaren asuinalueen kehittäminen edellyttää viemäröinnin muutoksia alueella. Tämän vuoksi nykyinen meren pohjassa sijaitseva paineviemäri Lauttasaaresta Eiranrantaan korvataan uudella yhteydellä Lauttasaaresta Taka-Töölöön. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi paineviemäreiden rakentamisurakoitsijan kokouksessaan 20.9.2019. - Vedenjakelu ja viemäröinti on turvattava kaupungin väkimäärän kasvaessa uusilla asuinalueilla. Lisäksi varmennamme viemäröintikapasiteetin myös häiriötilanteissa kahdentamalla viemärilinjan Lauttasaaresta kantakaupunkiin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Työyhteenliittymä TYL Kolmoset rakentaa Seurasaaren selälle merenpohjaan 4,4 kilometrin matkalle kaksi halkaisijaltaan 56 cm:n paineviemäriä. Urakkahinta on noin 4,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Työt käynnistyvät tänä syksynä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741 toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841