15 minuuttia – 12 lajittelutehtävää – selviätkö? HSY:n pakojätehuone tekee paluun Helsinki-päivänä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tuo pakojätehuoneensa Helsinki-päivään 12.6. Kansalaistorille. Pääkaupunkilaiset pääsevät pelaamaan lajitteluaiheisissa tehtävissä neljän hengen ryhmissä. Suurin osa vuoroista arvotaan sosiaalisen median kautta.

HSY:n kenties maailman ensimmäisessä Wastescape-pakojätehuoneessa on hyödynnetty klassisia pakohuone-elementtejä. Tehtävät haastavat kisaajia lajitteluaiheisissa pulmissa. Jos pelaajat ovat tutustuneet lajitteluohjeisiin jo ennalta esimerkiksi kiitoskunlajittelet.fi-sivulta, saa siitä pelissä nopeusetua.

Pelaamaan pääsi ensimmäisen kerran toukokuun alussa Amos Rexin aukiolla järjestetyssä tapahtumassa.

- Kokemus oli hauska, siinä pääsi testaamaan omaa kierrätystietouttaan. Kokeneille pakohuonekävijöille se oli melko helppo, mutta se toimii varmasti laajalle yleisölle, pelaamiseen osallistunut Paula Havu kertoo.

HSY:n tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseudun kotitalousjätteen kierrätysaste 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Pakojätehuone on uusi tapa herätellä ihmisiä lajitteluun ja kohdennettu erityisesti nuorille.

- Saimme pelistä paljon positiivista palautetta ja siksi päätimme lähteä mukaan Helsinki-päivään. Heinäkuussa tuomme sen vielä EU-puheenjohtajuuskauden avajaistapahtumaan Kansalaistorille 8.7. Tervetuloa pelaamaan, HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti kutsuu.

Osallistu kilpailuun ja voita pelivuoro!

Kilpailu Helsinki-päivän pelivuoroista on jo auki. Kisaan voi osallistua kommentoimalla kisajulkaisuja HSY:n Facebook-sivulla tai Instagramissa Kiitos kun lajittelet -tilillä 5.6.2019 klo 12.00. saakka. Vinkkejä somekisan tehtävien ratkaisuun saa osoitteessa hsy.fi/jäteopas.

Kaikkiaan 18 ryhmää ehtii pelata päivän aikana, vuoroista 13 arvotaan etukäteen. Jäljelle jääneitä pelivuoroja voi kysyä paikan päällä. Kansalaistorilla on pakojätehuoneen lisäksi myös HSY:n infopiste.

Teemaa kunnioittaen pakojätehuone on rakennettu 90-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Pakojätehuoneen on toteuttanut Room Escape Running Rabbit.

Ryhmäpäällikkö Sari Kemppainen, HSY, sari.kemppainen@hsy.fi, p. 0400 332551 (3.–4.6)

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, HSY, minna.partti@hsy.fi, p. 040 5936348 (5.6. alkaen)

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen