15-vuotias Vilma johtaa päivän ajan Suomen suurinta työnhakupalvelua

Duunitori on mukana Plan Internationalin #GirlsTakeover-tempauksessa, jossa tytöt astuvat poliittisten, yhteiskunnallisten ja taloudellisten johtajien saappaisiin. Työnhakupalvelun toimitusjohtajaksi ryhtyvä Vilma Hoviniemi haluaa tehdä työelämästä ja työnhausta tasa-arvoisempaa.
Vilma Hoviniemi valtaa Duunitorin toimitusjohtajan Thomas Grönholmin paikan. Kuva: Aaro Keipi

Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm luovuttaa paikkansa päiväksi, kun 15-vuotias Vilma Hoviniemi ottaa ohjat yrityksessä 7. lokakuuta. Valtaus on osa lastenoikeusjärjestö Plan Internationalin tempausta, joka nostaa esiin maailman tyttöjen kohtaaman syrjinnän – ja heidän valtavan potentiaalinsa.

”Nuoret ovat osoittaneet, että haluavat vaikuttaa yhteiskuntaan. Heille pitää antaa ääni ja mahdollisuus osallistua työelämän kehittämiseen. Tästä syystä kannustamme työnantajia työllistämään nuoria ja lähdimme innolla mukaan #GirlsTakeoveriin”, Grönholm kertoo.

Valkeakoskelainen lukiolainen Vilma Hoviniemi on vaikuttanut Planin toiminnan ohella muun muassa nuorisovaltuustossa ja oppilaskunnassa.

”Ihmisiä täytyy muistuttaa olemassa olevista ongelmista, ja tytöille ympäri maan näyttää, että he pystyvät ihan mihin vain. Ongelmat eivät korjaannu, jos kukaan ei tee muutosta”, Hoviniemi sanoo.

Tytöt päättäjien paikoilla

#GirlsTakeover järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa Suomessa, ja maailmanlaajuisesti tytöt ovat vallanneet jo 5 600 johtajan paikat yhteensä 70 maassa. Valtaukset tapahtuvat YK:n kansainvälisen tyttöjen päivän (11. lokakuuta) yhteydessä. Tempauksessa tytöt pääsevät oikeasti vaikuttamaan organisaatioiden päätöksiin.

Tämän vuoden #GirlsTakeoverissa ovat Grönholmin lisäksi mukana Sitran yliasiamies Jyrki Katainen, Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen, Bayer Nordicin toimitusjohtaja Miriam Holstein, Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker ja tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

#GirlsTakeoverin teemana on tällä kertaa tiedon vaikutus tasa-arvoon. Tytöt ja nuoret kaikkialla maailmassa tarvitsevat luotettavaa tietoa, sillä väärät tiedot ja uskomukset ylläpitävät syrjiviä rakenteita ja epätasa-arvoa.

Miten työpaikkailmoitukset voisivat lisätä tasa-arvoa?

Duunitorin valtaava Vilma Hoviniemi pitää työnhakupalvelua merkittävänä vaikuttajana työmarkkinoilla.

”Nykypäivän työnhakupalveluilla on suuri rooli paremman ja tasa-arvoisemman työelämän rakentamisen kannalta”, hän sanoo.

Tieto työelämästä ohjaa nuorten ja aikuisten työhön liittyviä valintoja. Suomen työmarkkinat ovat voimakkaasti eriytyneet sukupuolen mukaan, ja esimerkiksi ulkomaalainen nimi vaikeuttaa usein työnhakua. Tällaiset rakenteet rajoittavat ammatinvalintaa ja toisaalta estävät työnantajia löytämästä parhaita osaajia.

”Me Duunitorilla toivomme, että jokaisella sukupuolesta ja muusta taustasta riippumatta olisi tasa-arvoiset mahdollisuudet tavoitella unelmiaan. Esimerkiksi tytöt tarvitsevat tietoa ja esikuvia, jotka rohkaisevat vaikkapa teknisille aloille tai johtotehtäviin”, Thomas Grönholm pohtii.

Duunitori tavoittaa miljoonia suomalaisia ja tekee yhteistyötä merkittävän osan suomalaisista työnantajista kanssa. Siksi työnhakupalvelu haluaa näyttää suuntaa uudistamalla rekrytointia ja viemällä tärkeitä viestejä eteenpäin.

Aiemmin Duunitori on lanseeranut yhdessä Kotimaisten kielten keskuksen kanssa sukupuolineutraalit ammattinimikkeet. Nyt työnhakupalvelu selvittää yhdessä yrityksen valtaavan Hoviniemen kanssa, miten työnhakijoiden ja työyhteisöjen monimuotoisuutta voisi lisätä esimerkiksi työpaikkailmoitusten avulla.

”Digipalveluita kehittävänä kasvuyrityksenä tahdomme myös kannustaa tyttöjä hakeutumaan teknologia-alalle, joka tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa maailmaan – ja toisaalta tarvitsee kipeästi osaajia. Suomella ei ole varaa hukata tyttöjen potentiaalia”, Grönholm lisää.

Duunitorin toimitusjohtaja ja toinen perustaja Thomas Grönholm
Duunitorin toimitusjohtaja ja toinen perustaja Thomas Grönholm