Äänekosken Energia

150 000 euron investointi - vesihuolto Hirvaskankaan alueella paranee uuden paineenkorottamon myötä

Äänekosken Energia kehittää vesijohtoverkostoaan palvellakseen äänekoskelaisia paremmin. Yritys on investoinut uusiin 75 000 litran vesisäiliöihin, jotka toimivat paineenkorottamon yhteydessä jakaen vettä Hirvaskankaan ja Puntavuoren alueille. Investoinnin suuruus on 150 000 euroa.
Vesihuolto paranee laajenevalla Äänekoskella. Kuvassa elokuussa käyttöönotetut 75 000 litran välisäiliöt.

Hirvaskankaalle on kesäkuussa asennettu kaksi uutta 75 kuution vesisäiliötä, jotka toimivat vesiverkossa välisäiliönä uuden paineenkorottamon yhteydessä. Säiliöt otettiin käyttöön elokuun puolessa välissä.

Nopeasti laajentuneet Hirvaskankaan ja Puntavuoren alueet ovat kärsineet veden paineen alhaisuudesta erityisesti kulutuspiikkien aikana. Samoin niitä edeltävillä Hietaman ja Parantalan alueilla vedenpaineet ovat olleet ajoittain matalat.

Nyt alueen infrastruktuuria on päivitetty niin, että se palvelee uusien alueiden nykyasukkaita ja mahdollistaa niiden laajenemisen edelleen.

”Alkuperäinen Hirvaskankaan syöttölinja on aikanaan mitoitettu paikallista huoltoasemaa varten. Kun asuntoalue alkoi laajentua muutama vuosi sitten, linjan kapasiteetti kävi yksinkertaisesti riittämättömäksi”, taustoittaa tuotantoinsinööri Atte Myllylä Äänekosken Energialta.

Kysyntähuippujen aikaan alueen syöttölinjan paine saattoi laskea niin alhaiseksi, että pumppausta piti  suurimmilla virtauksilla rajoittaa.

”Nyt uudella, automaattisesti öisin täyttyvällä välisäiliöillä saadaan tasattua alueen kulutushuippuja ja nostettua painetasoja”, sanoo Myllylä.

Kun vedenkulutus syöttölinjan puolella nousee, täyttöä automaattisesti rajoitetaan, jotta paine tulolinjassa saadaan pidettyä korkealla. Tämä auttaa Hietaman ja Parantalan alueen painetilannetta. Samaan aikaan voidaan välisäiliöstä pumpata vettä Hirvaskankaan ja Puntavuoren tarpeisiin.

Myös alueen vedenjakelun häiriösietoisuus paranee rekka-auton perävaunun kokoisten välisäiliöiden myötä.

”Säiliöissä on yhteensä vettä noin omakotitalon vuosikulutuksen verran. Niistä saadaan syötettyä vettä eteenpäin, vaikka tulolinjassa olisi hetkellinen vesikatko”, Myllylä sanoo.

Atte Myllylä, tuotantoinsinööri, Äänekosken Energia
Atte.myllyla@aane-energia.fi, puh.  040 7201401

Kuvat

Äänekosken Energia