16 laulajaa mittelee Timo Mustakallio -kilpailussa sunnuntaina

Valtakunnallinen Timo Mustakallio -laulukilpailu käydään Savonlinnan Oopperajuhlien yhteydessä sunnuntaina 16.7. Mukana alkukilpailussa on 16 nuorta laulajaa. Jo 29. kerran järjestettävä korkeatasoinen kilpailu on ollut monen suomalaislaulajan ponnistuslauta menestyksekkäälle uralle. Kilpailun alla julkistetaan myös kirja tenori Timo Mustakalliosta ja hänen urastaan.

"Olen erityisen iloinen siitä, että kilpailuun löytyi esikarsinnassa niin paljon uusia nuoria laulajalahjakkuuksia – ja että heitä on tullut kaikkialta Suomesta", sanoo tuomariston puheenjohtajana toimiva Oopperajuhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti.

Kilpailuun saavat osallistua suomalaiset vuonna 1991 tai sen jälkeen syntyneet, uransa alussa olevat laulajat. Kilpailu käydään yhden sekä naisille että miehille avoimen sarjan voimin. Voittajan palkinto on suuruudeltaan 15.000 euroa ja Suomen Kulttuurirahaston Eero Rantalan rahastosta jaettava palkinto 10.000 euroa.

Puheenjohtaja Jorma Silvastin lisäksi tuomaristossa istuvat oopperalaulaja Tommi Hakala, kapellimestari Hannu Lintu sekä sopraanolegenda Edith Mathis, joka on vasta toinen ulkomainen tuomari kilpailun historiassa.

Katso alkukilpailun osallistujat tästä. Alkukilpailu alkaa Savonlinnasalissa su 16.7. klo 11 ja finaali klo 19. Palkintojenjako on välittömästi finaalin jälkeen.

Kirja Timo Mustakalliosta: Sankaritenori jäi kotimaassa tuntemattomaksi

Kilpailun alla julkistetaan kulttuuritoimittaja Hannu-Ilari Lampilan ja filosofian tohtori Pentti Savolaisen toimittama kirja Timo Mustakalliosta. Timo Mustakallio – tuntematon sankaritenori valottaa  suurelle yleisölle melko tuntemattomaksi jääneen miehen persoonaa ja uraa. Kirjassa Mustakalliota muistelevat mm. oopperalaulajat Jorma Hynninen, Matti Salminen ja Raimo Sirkiä.

”Timo Mustakallio esiintyi aikakautensa tunnetuimpien kapellimestareiden ja laulajien kanssa Euroopan huomattavimmilla oopperalavoilla kuten Milanon La Scalassa, Lontoon Covent Gardenissa ja New Yorkin City Operassa”, kertoo Pentti Savolainen.  ”Timo Mustakallio ei lähettänyt arvostelujaan Suomen lehdistölle, siksi häntä ei Suomessa tunneta.”

Timo Mustakallio (1929–1984) työskenteli Oopperajuhlien johdossa 1980–1984. Hänen nimeään kantava laulukilpailu käytiin ensimmäisen kerran vuonna 1974.

Kilpailuviikonlopussa myös lasten ja nuorten Mestarilaulajat-kilpailu

Viikonloppuna järjestetään lisäksi Linnalan opiston Savonlinnan mestarilaulajat -loppukilpailu. Eri-ikäiset lapset kolmessa eri sarjassa laulavat Savonlinnan seurakuntakeskuksella lauantaina 15.7. Tapahtuman tavoitteena on lastenkulttuurin edistäminen sekä lasten ja nuorten rohkaiseminen esiintymiseen ja hyvän harrastuksen pariin. Tapahtuma on osa Suomi 100- juhlavuoden ohjelmaa. Lisätietoja löytyy osoitteesta www.savonlinnanmestarilaulajat.fi

Kutsu kirjanjulkistukseen lehdistön edustajille

Tervetuloa Timo Mustakallio – tuntematon sankaritenori -kirjan julkistustilaisuuteen Savonlinnan Wanhalle Kasinolle perjantaina 14.7. klo 13.

Timo Mustakallio-kilpailu: Tuomariston puheenjohtaja Jorma Silvasti, p. 044 743 3631, jorma.silvasti@operafestival.fi

Timo Mustakallio – tuntematon sankaritenori -kirja: Pentti Savolainen, p. 0400 606 350, penttisavola@gmail.com

Savonlinnan mestarilaulajat -kilpailu: Kilpailun johtaja Maija Keskinen, p. 044 351 1821, maija.keskinen@linnala.fi

Facebook: Savonlinna Opera Festival – Oopperajuhlat
Twitter: @operafestivalfi
Youtube: Savonlinna Opera Festival

Käyttäjätunnus: press
Salasana: press2017

Savonlinnan Oopperajuhlat on kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kulttuuritapahtuma ja yksi merkittävimpiä matkailukohteita. Oopperajuhlat on yli sadan vuoden aikana kasvanut kuukauden mittaiseksi kansainväliseksi festivaaliksi. Sen kävijämäärä on noin 60 000 vierasta vuodessa, siitä runsaat 10 prosenttia tulee ulkomailta. Ooppera Savonlinnassa on kokonaisvaltainen elämys, joka muodostuu korkeatasoisista oopperaesityksistä ja konserteista, keskiaikaisen Olavinlinnan ainutlaatuisesta tunnelmasta ja kesäisestä Savonlinnasta luonnonkauniine ympäristöineen. Savonlinnasta on tullut käsite oopperanystävien keskuudessa kautta maailman. Vuonna 2017 budjetti on n. 8 M€, noin 84 % on omarahoitusta ja 16 % avustuksia (Opetus- ja kulttuuriministeriö, Savonlinnan kaupunki).