WolfcomWolfcom

16-vuotias suomalainen Luka Nurmi rata-autojen merkkiluokkaan Ferrarilla

Suomalainen Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Tanskalaista Formula Racing -tiimiä edustava Nurmi saa kisakäyttöönsä Ferrari 488 Challenge -auton sekä Ferrarin tehdastallin AF Corsen varikko- ja huoltopalvelut. Sarja sisältää seitsemän osakilpailua, joihin Nurmi osallistuu tehdastallin kalustolla. Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja ja AF Corse -tallin toinen suomalainen kuski. Toni Vilander voitti tallille FIA WEC-sarjan maailmanmestaruuden kaudella 2014.

16-vuotias Luka Nurmi on solminut Ferrarin kanssa kahden vuoden sopimuksen ajaa tehdastallin Ferrari 488 Challenge Evo -autolla Ferrari Challenge -merkkiluokan Euroopan mestaruussarjaa. Kuva: Antti Miettinen

Tamperelainen Luka Nurmi saavutti paikan Ferrarin tehdastallissa osallistuttuaan AF Corsen Italian Cremonassa järjestämiin testeihin marraskuussa ja päihittämällä muut testikuljettajat lähes 2 sekunnin erolla. Nuorelle tamperelaiselle tarjottiin alkutalven muiden menestyksekkäiden testien jälkeen mahdollisuutta osallistua myös Porschen Saksan Carrera Cup -junior-ohjelmaan sekä Lamborghinin vastaavaan nuorisokoulutukseen. Sopimuskumppaniksi valikoitui italialainen AF Corse, jonka kautta Ferrari sitoutuu Nurmen kisakausiin tehdastiimin auton lisäksi myös taloudellisella tuella.

Ennen Ferrarin ratissa alkavaa tulevaa kisakautta on Nurmi ajanut kotimaisia ja kansainvälisiä karting-sarjoja ja kaudesta 2019 alkaen myös Porschen tehdassarjaa. Ensimmäisellä Porsche-kaudellaan Nurmi saavutti Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan pronssia ja kaudella 2020 hän voitti sarjan mestaruuden.

”Olen luonnollisesti enemmän kuin ylpeä tästä ainutlaatuisesta mahdollisuudesta. AF Corse -tallin kautta meillä on suora yhteys autourheilumaailman suurimpaan ja legendaarisimpaan toimijaan. Onnistuminen tässä merkkisarjassa voi avata nopean reitin GT-luokan ammattilaisuuteen. Useimpien autourheilijoiden unelmana on ajaa joskus Ferrarilla ja minulla se toteutui jo nyt”, riemuitsee vasta kahden vuoden päästä ajokortin saava Luka Nurmi ja jatkaa: ”Sopimuksen tekoon vaikutti myös se, että saan Maranellosta yhden auton kisoihin ja Ferrarin Suomen edustajalta Luxury Collectionilta toisen kisa-auton Suomessa käytettäväksi. Sen kanssa pystyn paitsi harjoittelemaan Suomessa, myös tekemään yhteistyökumppanien kanssa ratapäiviä kotimaassa. Koronarajoitukset haittaavat varmasti matkustamista vielä alkavan kauden ajan, joten mahdollisuus ajaa kisa-autoa Suomessa on suuri etu.”

16-vuotias kilpakuski ajokouluttajana

Luka Nurmi on tehnyt Suomen johtavan superautojen maahantuojan Luxury Collectionin kanssa yhteistyötä jo 14-vuotiaasta saakka. Tulevana kesänä Luka Nurmi tiimeineen on mukana ratatapahtumissa, joissa hän tarjoaa superautoista kiinnostuneille ajokoulutusta ja asiakaskyydityksiä 670-hevosvoimaisella Ferrari 488 Challenge Evo -kisa-autolla.

”Luka on osoittanut omaavansa erityislaatuista lahjakkuutta. Hänellä on vain 16-vuotiaana vyöllään jo SM-hopeaa ja -pronssia kartingissa, Porschen aikuisten tehdassarjan voitto ja nyt Ferrarin kanssa sopimus merkkiluokkaan. Siinä pärjätessään Lukalla on mahdollisuudet pitkään uraan Ferrarin ratin takana. Itse virittelin 16-vuotiaana Kankaanpäässä vielä mopoja, enkä voinut Ferrarista edes unelmoida”, kertoo Ferrarin pitkäaikaisin kisakuljettaja ja superautomerkkiä Suomessa edustavan Luxury Collectionin osakas Toni Vilander ja lisää: ”Lukan tulee nyt pitää pää kylmänä ja ottaa yksi varma askel kerrallaan, sillä lahjakkaalla nuorella miehellä on ruhtinaallisesti aikaa kehittyä superautojen sankariksi. Hänen osaltaan ei enää tarvitse puhua pelkästä potentiaalista seuraavaksi suomalaiseksi autourheilun supertähdeksi. Sen tietää myös Ferrari.”

Ferrari Challenge Europe -sarja alkaa Italian Monzassa 10. huhtikuuta. Sarjassa ajetaan seitsemän kisaa ja radat ovat Monzan lisäksi Itävallan Spielberg, Tsekin Brno, Espanjan Valencia, Saksan Nürburgring, Belgian SPA-Francorchamps ja Italian Mugello. Sarjaan osallistuu 50 kuljettajaa. Luka Nurmi on sarjan historian nuorin kuljettaja.

Luka Nurmen haastattelupyynnöt:

Tino Nurmi, isä ja asiainhoitaja, Luka Nurmi Oy
+358 50 572 3868, info@lukanurmi.fi

16-vuotias Luka Nurmi on Ferrari Challenge -sarjan historian nuorin kuljettaja. Kuva: Antti Miettinen
Ferrari sitoutuu Luka Nurmen Ferrari Challenge -kisakausiin 670-hevosvoimaisen Ferrari 488 Challenge Evo -auton lisäksi myös taloudellisella tuella. Kuva: Antti Miettinen

Kirjailijat antavat teoksilleen äänensä radiossa2.3.2021 12:26:08 EETTiedote

Suomalaisen nykykirjallisuuden suosituimpiin tähtiin kuuluvat Max Seeck, Henriikka Rönkkönen ja Kale Puonti tuovat teoksensa suuren yleisön kuultavaksi suorissa radiolähetyksissä maaliskuussa. Myös Samu Haber osallistuu Suplan lukuhetkeen lukemalla ääneen omaa elämäkertaansa. Lukuhetkien tarkoitus on kannustaa kuluttajia kirjallisuuden pariin ja ne lähetetään Radio Rockin, Radio Suomipopin ja Me Naiset Radion taajuuksilla maaliskuun jokaisena lauantaina.

Tuottajalle kiitos -stipendit ovat taas haettavissa viljelyn kehittämiseen ja tiedon jakamiseen2.3.2021 10:37:17 EETTiedote

Kolmannen kerran avautuva Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian Tuottajalle kiitos -stipendihaku antaa kaikille maanviljelijöille mahdollisuuden hakea stipendiä viljelyyn tai jatkojalostukseen liittyvien innovaatioiden kehittämiseen, testaamiseen sekä uuden tiedon jakamiseen. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos viljelyn kehittämisestä sekä vastuullisuudesta läpi koko arvoketjun. Pitkällä aikavälillä kaikki viljelijät hyötyvät kehittämistyöstä ja niiden tuloksista.

Pyöräilyn kansainvälinen suurtapahtuma Saimaalle17.2.2021 09:40:25 EETTiedote

Imatralta heinäkuussa starttaava Saimaa Cycle Tour tähtää yhdeksi maailman arvostetuimmista pyöräilytapahtumista. Ensi kesänä ensimmäistä kertaa järjestettävään pyöräilyyn on ilmoittautunut jo yli 1000 osallistujaa ennen kuin tapahtuman koti- ja kansainvälinen markkinointi on edes alkanut. Yöttömän yön, maailman kauneimpien järvimaisemien, tasaisen maaston ja Suomen turvallisen maineen avulla Saimaa Cycle Tour on tarkoitus kasvattaa Ruotsissa vuosittain ajettavan Vätternrundan kaltaiseksi pyöräilyn suurtapahtumaksi.

Suomalaiset ulkoilubrändit jälleen Pohjoismaiden parhaita15.2.2021 10:48:16 EETTiedote

Pohjoismaisten ulkoilubrändien yhteenliittymä Scandinavian Outdoor Group SOG on nimennyt vuoden 2021 parhaat pohjoismaiset ulkoiluvaatteet, -tarvikkeet ja innovaatiot. Scandinavian Outdoor Awards järjestettiin ulkoilualan ISPO-suurmessujen yhteydessä virtuaalisena. Suomalaisen kuituteknologiayhtiö Spinnovan kehittämästä kierrätyskuidusta valmistettu Bergans of Norway -anorakki palkittiin kisan pääpalkinnolla, Reiman Muutun-takki voitti lasten- ja nuortenvaatekategorian ja Sastan Peski-takki valittiin pohjoismaiden parhaaksi ulkoiluvaatteeksi. Spinnova, Reima ja Sasta voittivat samassa kisassa kultaa myös viime vuonna.

Teemu Pukki kannustaa lapset liikkeelle ja pyytää vanhemmilta esimerkkiä1.2.2021 10:28:30 EETTiedote

Jalkapalloilija Teemu Pukki aloittaa Koulunäkin kanssa yhteistyön, jonka tarkoituksena on liikuttaa suomalaisia lapsia ja nuoria. Pukki kannustaa lapsia lisäämään fyysisesti aktiivisia hetkiä arkiliikunnan, harrastusten ja leikin muodossa sekä kutsuu vanhempia näyttämään rohkeasti esimerkkiä. Liikuttavan yhteistyön ytimessä toimii applikaatio, johon lapset ja nuoret voivat tallentaa suorituksiaan. Sovelluksen kautta Teemu Pukilta saa myös ideoita ja kannustusta liikuntaan ja Koulunäkiltä välipalavinkkejä. Teemu Pukin Dream Team -hankkeen tarkoitus on madaltaa liikunnan kynnystä ja innostaa lapsia mukaansatempaavalla tavalla.