17. valtakunnallinen Opetusalan turvallisuusfoorumi huolissaan oppilaitosten henkilöresurssien riittävyydestä

Jokaiselle lapselle ja nuorelle tulisi taata turvallinen ympäristö ja aikuinen – niin koulussa kuin kotona.

Kuva Tomi Timonen

Pandemia aika on lisännyt lasten ja nuorten eriytymistä yhteisöistä. Oppilaitosten turvallisuuskulttuuri rakentuu vahvan yhteisöllisyyden varaan. Pienemmät luokka- ja ryhmäkoot tukevat yhteisöllisyyden syntyä, mikä osaltaan haastaa nykyiset oppimiskäsitykset.

Kasvatus ja opetusalan henkilöstön heikko työhyvinvointi näkyy työntekijöiden työuupumuksena ja alanvaihtoina sekä rekrytointivaikeuksina. Panostukset työhyvinvointiin, kuten opettajille suunnattuun työohjaukseen, näkyvät varmasti myös turvallisuuden parantumisena.

Julkishallinnon resurssipula näkyy myös vähentyneenä viranomaisyhteistyönä. Koulupoliisilla ja pelastusalan ammattilaisella on edelleen tärkeä rooli oppilaitosten turvallisuuden kehittämisessä.

Onni on turvallinen ja yhteisöllinen oppilaitos!

Opetusalan turvallisuusfoorumin osallistujien puolesta

Matti Waitinen, Helsingin Pelastuskoulun rehtori, 050 364 5374
Tomi Timonen, Suomen Palopäällystöliiton koulutusjohtaja, 044 733 4112

Kuva Tomi Timonen

Opetusalan turvallisuuspalkinto 2022 on myönnetty Seinäjoen koulutuskuntayhtymälle25.4.2022 14:15:37 EEST | Tiedote

Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu palkittiin järjestelmällisestä turvallisuustyöstä, joka korostaa jokaisen omaa vastuuta työskentely- ja oppimisympäristön turvallisuuden edistämisessä. Turvallisuuspalkinto luovutettiin hallintojohtaja Keijo Tauriaiselle ja turvallisuuskoordinaattori Martti Mäki-Jouppilalle maanantaina 25.4.2022 Opetusalan turvallisuusfoorumissa. Samassa yhteydessä palkittiin Järvenpään opetusjohtaja Arja Korhonen Opetusalan turvallisuuden tunnustuspalkinnolla.

Kutsu: Iskunkestävä Suomi varautuu -seminaarissa 30.3. esillä muuttunut turvallisuuspoliittinen tilanne28.3.2022 13:26:02 EEST | Kutsu

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on nostattanut keskustelun, miten Suomi on huolehtinut omasta kansallisesta varautumisestaan. Suomen Palopäällystöliitto kokoaa pelastus- ja turvallisuusalan osaajat ajankohtaisseminaariin 30.3.2022 kuulemaan ja keskustelemaan, miten siviiliviranomaiset ja muu yhteiskunta huolehtii tehtävistään yhteiskunnallisten häiriötilanteiden tai jopa aseellisen hyökkäyksen aikana.