17. valtakunnallinen Opetusalan turvallisuusfoorumi huolissaan oppilaitosten henkilöresurssien riittävyydestä

Jokaiselle lapselle ja nuorelle tulisi taata turvallinen ympäristö ja aikuinen – niin koulussa kuin kotona.
Kuva Tomi Timonen

Pandemia aika on lisännyt lasten ja nuorten eriytymistä yhteisöistä. Oppilaitosten turvallisuuskulttuuri rakentuu vahvan yhteisöllisyyden varaan. Pienemmät luokka- ja ryhmäkoot tukevat yhteisöllisyyden syntyä, mikä osaltaan haastaa nykyiset oppimiskäsitykset.

Kasvatus ja opetusalan henkilöstön heikko työhyvinvointi näkyy työntekijöiden työuupumuksena ja alanvaihtoina sekä rekrytointivaikeuksina. Panostukset työhyvinvointiin, kuten opettajille suunnattuun työohjaukseen, näkyvät varmasti myös turvallisuuden parantumisena.

Julkishallinnon resurssipula näkyy myös vähentyneenä viranomaisyhteistyönä. Koulupoliisilla ja pelastusalan ammattilaisella on edelleen tärkeä rooli oppilaitosten turvallisuuden kehittämisessä.

Onni on turvallinen ja yhteisöllinen oppilaitos!

Opetusalan turvallisuusfoorumin osallistujien puolesta

Matti Waitinen, Helsingin Pelastuskoulun rehtori, 050 364 5374