1,9 miljoonaa euroa apurahoja sydäntutkimukseen - SUURIN APURAHA SYDÄMEN VAJAATOIMINNAN KUVANTAMISEEN

/Embargo julkaisuvapaa 9.5.2019 klo 10.00/ Sydäntutkimussäätiö apurahat 2019. Sydäntutkimussäätiö on myöntänyt 1,9 miljoonaa euroa sydäntutkimukseen. Sydäntutkimussäätiö tukee tänä vuonna yhteensä 84 sydäntutkijaa tai tutkimusryhmää.

Suurin myönnetty apuraha on kolmivuotinen 180 000 euron apuraha, jonka saa apulaisprofessori Antti Sarasteen tutkimusryhmä Turun yliopistosta. Tutkimuksenkohteena ovat sydämen vajaatoiminnan uudet kuvantamismenetelmät. Päätavoitteena on kehittää uusia menetelmiä sydänlihaksen verisuonten uudismuodostuksen, sidekudoksen liikakasvun ja tulehduksen toteamista varten positroniemissiotomografialla. Solutason tautimekanismien kuvantaminen voi mahdollistaa potilaan sydämen vajaatoiminnan toteamisen aiempaa varhaisemmassa vaiheessa ja auttaa uusien hoitojen kehittämisessä. Tutkimus tehdään TYKS Sydänkeskuksessa ja PET keskuksessa.

Professori Johanna Kuusiston työryhmä Itä-Suomen yliopistosta, Kuopiosta, saa kaksivuotisen 120 000 euron apurahan tutkimukseensa, jossa selvitetään suomalaisten sydänlihassairauksien genetiikkaa, esiintyvyyttä, taudinkuvaa ja syntymekanismeja. Tähän mennessä on löydetty neljä suomalaista hypertrofista kardiomyopatiaa aiheuttavaa valtamutaatiota, jotka selittävät 28 prosenttia kaikista suomalaisista tautitapauksista. Nyt hankkeessa tutkitaan10 197 kuopiolaisenmiehen METSIM -väestötutkimusaineiston eksomisekvensaatiodatasta kaikki tunnetut kaikkia kardiomyopatioita aiheuttavat mutaatiot sekä niiden aiheuttama fenotyyppi.

Kaikkien apurahansaajien nimet ja tutkimusaiheet julkistetaan www.sydantutkimussaatio.fi -sivustolla.

Haluamme tietää sydämestä kaiken
Sydäntutkimussäätiö tukee pitkäjänteistä sydän- ja verisuonisairauksien tutkimustyötä. Apurahoista euromääräisesti suurin osa myönnetään 1–3 -vuotisille tutkimushankkeille. Lisäksi tuetaan väitöskirjan jälkeisiä tutkijatohtoritutkimuksia sekä väitöskirjatyöskentelyä. Pitkäjänteisellä tieteellisellä tutkimustyöllä voidaan merkittävästi ennaltaehkäistä sydänsairauksia ja kehittää hoitomahdollisuuksia sekä parantaa jo sairastuneiden elämän laatua. Sydänsairaudet kuitenkin muuttavat muotoaan, joten tarvitaan jatkuvasti uutta tutkimustietoa muuntuneista sydänsairauksista ja niiden tehokkaasta hoidosta. Sydäntutkimussäätiö myöntää seuraavan kerran merkittävän tutkimusrahoituspanostuksen 50-vuotisjuhlavuotensa 2020 lopulla.

Emeritusprofessori Markku S. Nieminen
Sydäntutkimussäätiön puheenjohtaja,