200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Pääministeri Juha Sipilä ja Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk. Suomen EU-puheenjohtajakausi alkaa vuoden päästä. Kuva: Valtioneuvosto / Laura Kotila.

Lehdistötiedote 3.7.2018

Suomen puheenjohtajakaudella vuoden 2019 jälkipuoliskolla ovat vahvasti esillä EU:n rahoitus vuosille 2021-2027 sekä digitaalisuuden verottamiseen tähtäävät EU-komission ehdotukset.

”Suomella on eväät kääntää nämä mittavat haasteet koko EU:n ja Suomen itsensä hyväksi. Meillä on sekä digitaalinen huippuosaaminen että kyky hyödyntää sitä laajasti talouden ja yhteiskunnan hyväksi. Siksi ehdotamme, että Suomen hallitus ottaa nyt nämä vahvuudet puheenjohtajuutemme lähtökohdaksi”, esittää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Jos digitalisoitumista megatrendinä lähestytään jarruttamisen kautta, kuten komissiosta nyt esitetyt digivero-suunnitelmat pahimmillaan uhkaavat tehdä, EU ei pysty kilpailemaan globaalisti alustatalouden rakentajana ja koneoppimisen kehittäjänä. Ehdotamme siis digitalisoitumista myönteisesti hyödyntävää linjausta, joka palvelisi parhaimmin koko EU:ta”, linjaa Roiha.

”Maailman kymmenen arvokkaimman yrityksen joukkoon ei mahdu yhtään eurooppalaista. Vain panostamalla digitalisoitumiseen myönteisen kautta voimme saada tätä muutettua”, arvioi Roiha.

Digitaalisuudesta vauhti EU:n talouteen: 200 miljardia euroa säästöjä

”EU-komissio on oikealla asialla miettiessään sitä, miten Eurooppa voi menestyä paremmin digitalisoituvassa maailmassa. Suomi voi tarjota tässä oman esimerkkinsä skaalattavaksi koko Euroopalle. EU tarvitsee lisää vauhtia talouteen eli rahaa – tarjotaan siis sitä”, ehdottaa Roiha.

”Reaaliaikainen talous on valtava mahdollisuus. Suomella on tässä aivan johtavaa osaamista. Meillä rakennetaan järjestelmää, jossa kuitit perinteisessä muodossaan jäävät historiaan, ja sähköiset kuitit välittävät suoraan tiedot kaikille niitä tarvitseville: Yrityksen kirjanpitoon, verottajalle ja niin edelleen. Samalla syntyy huikea määrä uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, kuvaa Roiha.

Suomen RTECO-hankkeessa (Real Time Economy) on mukana johtava suomalainen teollinen, kaupallinen ja hallinnollinen osaaminen. Hankkeessa on arvioitu, että reaaliaikaisen talouden säästöt yksin Suomessa nousevat noin kolmeen miljardiin euroon vuodessa.

”Suomen talous on karkeasti noin yksi seitsemäskymmenesosa koko EU:n taloudesta. Näin laskien päästään minimissään jo selvästi yli 200 miljardin säästöihin koko unionissa. Suomi on kuitenkin jo nyt talouden kirjanpidossa ja verotuksessa monessa suhteessa edelläkävijä. Säästöpotentiaali on siksi muissa Euroopan maissa moninkertainen”, Roiha summaa.

”Digiveron on arvioitu tuottavan noin 5 miljardin euron tulot, mutta samalla aiheuttavan merkittävän riskin koko EU:n digikehitykselle. Älykäs digitalous tuottaisi digiveroon nähden valtavasti suuremmat hyödyt. 200 miljardin säästöt tekisivät EU:sta sekä merkittävästi kilpailukykyisemmän että helpottaisivat olennaisesti myös vaikeita ratkaisuja unionin rahoituksesta”, arvioi Roiha.

EU luomaan pohjaa kansainväliselle sovulle digiverotuksesta

Teollisuusmaiden kansainvälinen OECD-järjestö tarjoaa Roihan mukaan parhaan pohjan myös EU:n omille veropohdinnoille.

”Myös OECD:n omat pohdinnat digiverotuksesta etenevät ensi vuonna. EU voisi siis Suomen johdolla antaa oman panoksensa myös kansainväliseen kehitykseen”, Roiha ennakoi.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Slushissa julkistettu Hive-koodauskoulu alleviivaa muutoksen tärkeyttä: ”Ohjelmistoala yhä merkittävämmäksi! Suomi pääsee Piilaakson ja Pariisin kanssa ansaitsemaansa joukkoon”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha5.12.2018 11:41Tiedote

Supercellin hieno uutinen on erittäin myönteinen käänne niin ohjelmistoalalle kuin koko Suomellekin. ”Olemme itse olleet käynnistämässä suurta muutosta ohjelmistoalalla ja tervehdimme ilolla kaikkia uusia avauksia, jotka edistävät suomalaista ohjelmistoalan osaamista. Näillä keinoilla Suomi voi todellakin nousta johtavaksi ohjelmisto-osaajien kansakunnaksi maailmalla”, Roiha painottaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu