Ohjelmistoyrittäjät ry

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Pääministeri Juha Sipilä ja Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk. Suomen EU-puheenjohtajakausi alkaa vuoden päästä. Kuva: Valtioneuvosto / Laura Kotila.

Lehdistötiedote 3.7.2018

Suomen puheenjohtajakaudella vuoden 2019 jälkipuoliskolla ovat vahvasti esillä EU:n rahoitus vuosille 2021-2027 sekä digitaalisuuden verottamiseen tähtäävät EU-komission ehdotukset.

”Suomella on eväät kääntää nämä mittavat haasteet koko EU:n ja Suomen itsensä hyväksi. Meillä on sekä digitaalinen huippuosaaminen että kyky hyödyntää sitä laajasti talouden ja yhteiskunnan hyväksi. Siksi ehdotamme, että Suomen hallitus ottaa nyt nämä vahvuudet puheenjohtajuutemme lähtökohdaksi”, esittää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Jos digitalisoitumista megatrendinä lähestytään jarruttamisen kautta, kuten komissiosta nyt esitetyt digivero-suunnitelmat pahimmillaan uhkaavat tehdä, EU ei pysty kilpailemaan globaalisti alustatalouden rakentajana ja koneoppimisen kehittäjänä. Ehdotamme siis digitalisoitumista myönteisesti hyödyntävää linjausta, joka palvelisi parhaimmin koko EU:ta”, linjaa Roiha.

”Maailman kymmenen arvokkaimman yrityksen joukkoon ei mahdu yhtään eurooppalaista. Vain panostamalla digitalisoitumiseen myönteisen kautta voimme saada tätä muutettua”, arvioi Roiha.

Digitaalisuudesta vauhti EU:n talouteen: 200 miljardia euroa säästöjä

”EU-komissio on oikealla asialla miettiessään sitä, miten Eurooppa voi menestyä paremmin digitalisoituvassa maailmassa. Suomi voi tarjota tässä oman esimerkkinsä skaalattavaksi koko Euroopalle. EU tarvitsee lisää vauhtia talouteen eli rahaa – tarjotaan siis sitä”, ehdottaa Roiha.

”Reaaliaikainen talous on valtava mahdollisuus. Suomella on tässä aivan johtavaa osaamista. Meillä rakennetaan järjestelmää, jossa kuitit perinteisessä muodossaan jäävät historiaan, ja sähköiset kuitit välittävät suoraan tiedot kaikille niitä tarvitseville: Yrityksen kirjanpitoon, verottajalle ja niin edelleen. Samalla syntyy huikea määrä uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, kuvaa Roiha.

Suomen RTECO-hankkeessa (Real Time Economy) on mukana johtava suomalainen teollinen, kaupallinen ja hallinnollinen osaaminen. Hankkeessa on arvioitu, että reaaliaikaisen talouden säästöt yksin Suomessa nousevat noin kolmeen miljardiin euroon vuodessa.

”Suomen talous on karkeasti noin yksi seitsemäskymmenesosa koko EU:n taloudesta. Näin laskien päästään minimissään jo selvästi yli 200 miljardin säästöihin koko unionissa. Suomi on kuitenkin jo nyt talouden kirjanpidossa ja verotuksessa monessa suhteessa edelläkävijä. Säästöpotentiaali on siksi muissa Euroopan maissa moninkertainen”, Roiha summaa.

”Digiveron on arvioitu tuottavan noin 5 miljardin euron tulot, mutta samalla aiheuttavan merkittävän riskin koko EU:n digikehitykselle. Älykäs digitalous tuottaisi digiveroon nähden valtavasti suuremmat hyödyt. 200 miljardin säästöt tekisivät EU:sta sekä merkittävästi kilpailukykyisemmän että helpottaisivat olennaisesti myös vaikeita ratkaisuja unionin rahoituksesta”, arvioi Roiha.

EU luomaan pohjaa kansainväliselle sovulle digiverotuksesta

Teollisuusmaiden kansainvälinen OECD-järjestö tarjoaa Roihan mukaan parhaan pohjan myös EU:n omille veropohdinnoille.

”Myös OECD:n omat pohdinnat digiverotuksesta etenevät ensi vuonna. EU voisi siis Suomen johdolla antaa oman panoksensa myös kansainväliseen kehitykseen”, Roiha ennakoi.

Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”13.6.2018 13:00Tiedote

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa28.2.2018 21:39Tiedote

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu27.2.2018 10:00Kutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2.23.2.2018 12:00Kutsu