30 vuotta Berliinin muurin murtumisesta: Kirkkaankeltainen Wartburg kuljettaa takaisin tapahtumapaikoille

Kati Koivikon Kirkkaankeltaisen Wartburgin kyydissä - Matkalla Saksan itäosissa -kirjan tarinat ja kuvat antavat äänen ja kasvot DDR:ssä varttuneille ihmisille. Henkilökohtaisten tarinoiden pohjalta avautuu sekä historia että näköala myös tämän päivän Eurooppaan.

kansi: Kati Koivikko, Kirkkaankeltaisen Wartburgin kyydissä

Tänä syksynä tulee kuluneeksi 30 vuotta Berliinin muurin murtumisesta. Sitä seurasi hämmennyksen aika, kun kaikki se, mihin idässä oli totuttu, katosi. Osalle ihmisistä aika merkitsi henkilökohtaista katastrofia, toiset lähtivät helpottuneina rakentamaan uutta alkua. Kaikille muutokset tapahtuivat yhtä äkillisinä ja totaalisina.

Kirkkaankeltaisen Wartburgin kyydissä -kirjan tarinat kuljettavat lukijan henkilöhaastatteluiden kautta DDR:n arkeen: kaupassa käynti, lasten päivähoito, Stasin vakoilijat. Tarinat etenevät historian mukana aina tämän päivän Saksaan: pakolaisten saapuminen Syyriasta, levottomuudet idän kaupungeissa, nationalististen ajatusten voimistuminen. Historia kiertyy henkilökohtaisten tarinoiden pohjalle, joiden kautta avautuu uusia näkökulmia tämän päivän Eurooppaan.

Kati Koivikko on helsinkiläinen visuaalisen alan ammattilainen, jonka matkat Itä-Saksaan alkoivat vuonna 1990. Matka Leipzigiin kirkkaankeltaisen Wartburgin kyydissä johdatti niiden tarinoiden luokse, josta tämä kirja sai alkunsa.

Teos: Kirkkaankeltaisen Wartburgin kyydissä
Kirjailija: Kati Koivikko
Valokuvat: Kati Koivikko
Sivuja: 266