Seta RySeta Ry

30 vuotta elokuvia kaikissa sateenkaaren väreissä – Vinokino tulee taas!

Vinokino juhlii 30-vuotista taipalettaan esityksin ympäri Suomea. Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, joka näyttää yksinomaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä käsitteleviä teoksia – kaikissa sateenkaaren väreissä.

TIEDOTE

Heti vapaa julkaistavaksi

Vinonkinon 2021 ohjelmistoon kuuluu 12 elokuvaa ja 14 lyhytelokuvaa, mukana uusia indie-tuotantoja ja muutama vanha klassikko. Tänä vuonna Vinokino järjestää myös verkkofestivaalin, johon voi osallistua mistä tahansa suomalaisesta kaupungista.

Näytökset alkavat Turussa (20.-24.10.) ja jatkuvat Oulussa (5.-7.11.), Jyväskylässä (16.-18.11.), Helsingissä (26.-28.11.) ja ensimmäistä kertaa Joensuussa (29.11.-5.12.).

Kokonaisuudessaan ohjelmistoon kuuluu elokuvat Cured (2020), Gendernauts (1999), Love, Spells and All That (2019), Saint-Narcisse (2020), Genderation (2021), Valentina (2020), Swan Song (2021), Firebird (2021), No Straight Lines (2021), Rūrangi (2020), Beyto (2020), Forgotten Roads (2020) sekä lyhytelokuvakoosteita, joissa nähdään vanhempaa tuotantoa. Kaupunkikohtaisesti ohjelmistossa voi olla vaihtelevuutta.

Ohjelmiston sisältö koostuu useasta eri genrestä. Sukupuolen ja seksuaalisuuden syövereihin sukelletaan dokumenttien, draaman, komedian ja romantiikan keinon. Teokset käsittelevät sydämen sekä kehon asioita, ja niissä löydetään uusia tunteita ja vapautta.

Vinokinon elokuvissa yleisö kohtaa erilaisia kulttuureita ja tutustuu siihen, miten sateenkaarikansan elämää koetaan ympäri maailman. Vinokinolle on tärkeää tuoda mahdollisimman monikulttuurisesti esille hlbtiqa+-elämää ja se onnistuu parhaiten kokoamalla yhteen mahdollisimman monipuolinen ohjelmisto.

Kiinnostavia poimintoja ohjelmistosta ovat dokumenttielokuva Gendernauts ja sen kaksikymmentä vuotta myöhemmin ilmestynyt jatko-osa Genderation. Elokuvat käsittelevät trans-liikkeen pioneerien elämää läpi vuosien. Mitkä olivat lähtökohdat ja missä he ovat nyt? Komediaa löytyy elokuvasta Swan Song, jossa eläköitynyt, vanhainkodissa asuva kampaaja lähtee viimeiselle työkeikalle auttamaan kuolevaa asiakastaan hänen hiustensa kanssa. Elokuva Valentina käsittelee koskettavalla tavalla brasilialaisen transnuoren elämää ja sen haasteita.

Koko ohjelmiston ja elokuvien kuvaukset löytyvät Vinokinon verkkosivuilta www.vinokino.fi.

Lippumyynti tapahtuu paikkakuntakohtaisesti.

Antti Tiainen
Vinokinon koordinaattori
koordinaattori@vinokino.fi
www.vinokino.fi

Turun seudun Seta on kansalaisjärjestö, joka jakaa asiallista tietoa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta ja tarjoaa vertaistukea sateenkaari-ihmisille Turun seudulla ja Salossa. Vinokino on Turun seudun Setan elokuvafestivaali.

Setan Asiallisen tiedon omena -tunnustus Kirkkohallituksen kasvatuksen ja perheasioiden yksikölle22.9.2021 00:05:00 EEST | Tiedote

Ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestö Seta on jakanut vuoden 2021 Asiallisen tiedon omena -tunnustuksen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Kirkkohallituksen Kasvatus ja perheasiat -yksikölle. Tunnustuksen vastaanottivat 14.9.2021 yksikön johtaja Jarmo Kokkonen ja johtava asiantuntija Sari-Annika Pettinen. Tunnustuksen luovutti Kirkkohallituksen tiloissa Helsingissä Setan puheenjohtaja Sakris Kupila.

Asiantuntijat vaativat syrjimätöntä mielenterveyshoitoa myös ei-suomenkielisille sateenkaari-ihmisille13.8.2021 15:42:44 EEST | Uutinen

Kansanedustaja Eva Biaudet, THL:n tutkija Mercedesz Czimbalmos, Setlementtiliiton projektityöntekijä Hassen Hnini, sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja parisuhteeseen erikoistunut psykologi ja psykoterapeutti Aleksi Jalava, MIELI ry:n toiminnankehittäjä Kristian Wahlbeck sekä Juho Aalto ja Pauliina Lukinmaa Setan kansainvälisten asioiden toimikunnan puolesta vaativat yhteislausunnossaan parantamaan mielenterveyspalveluiden saatavuutta ei-suomenkielisten sateenkaari-ihmisten kohdalla ja takaamaan sukupuolen korjaushoidot suomeen maahanmuuttaneille transihmiselle.