4H-föreningarna förmedlar sommarjobb åt ungdomar

I sommar förmedlar de flesta 4H-föreningarna små jobb åt ungdomar. Allt från småbarnsfamiljer till pensionärer kan få hjälp med sysslor i hemmet och på gården och samtidigt erbjuda ungdomarna ett ypperligt tillfälle att lära sig om arbetslivet. I fjol förmedlade 4H-föreningarna sammanlagt över 4 600 timmar jobb.
Ungdomarna ställer gärna upp och hjälper till med små sysslor i hemmet eller på gården.

4H-föreningar erbjuder 14 år fyllda ungdomar möjlighet att bekanta sig med arbetslivet och träna arbetslivsfärdigheter. Via 4H:s arbetspooler kan den unga få sitt första sommarjobb. För att förbereda den unga på arbetet arrangeras introduktionskurser och där den unga får lära sig om arbetslivets spelregler. Ungdomarna har också möjlighet att gå andra förberedande kurser och lära sig mera om olika jobb till exempel trädgårdsarbeten, städning och barnpassning.

- Både de förberedande kurserna, handledningen och att sedan få jobba vid riktiga arbetstillfällen är en viktig del av 4H:s sysselsättande verksamhet för ungdomar. Det är också bra att man som ung kan pröva på olika sorters jobb, då är det lättare i framtiden att hitta den bransch man tycker om, berättar utbildnings- och utvecklingsansvariga Harriet Sundholm på Finlands svenska 4H.

För kunden är det lätt och smidigt att få små jobb utförda via 4H:s arbetspooler. 4H-föreningen fungerar som arbetsgivare och fakturerar kunden för utfört arbete och betalar lön åt ungdomen. Ungdomarna är också försäkrade av 4H-föreningarna.

- Våra ungdomar hjälper gärna till och utför olika små jobb i hemmet eller på gården så som fönstertvätt, städning, trädgårdsarbeten och målning av staket med mera. Nu hoppas vi på att få in fler arbetsuppdrag från lokalsamhället, så att ungdomarna får träna viktiga arbetslivsfärdigheter inför framtiden och tjäna lite egna pengar, säger Mona Ahlsved, verksamhetsledare för Botnia 4H.

Kontaktuppgifter till 4H:s arbetspooler hittas på www.fs4h.fi/hjalpivardagen.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Ungdomarnas video om 4H:s sysselsättande verksamhet

Bilder

Ungdomarna får bekanta sig med arbetslivet via 4H:s sysselsättande verksamhet.

Finlands svenska 4H är en barn- och ungdomsorganisation med dryga 4500 medlemmar i Svenskfinland. I verksamheten aktiveras barn och ungdomar, stärks den sociala kompetensen och färdigheterna för arbetslivet, samt väcks intresse för landsbygden. I 4H lär vi genom att göra.

Följ Finlands svenska 4H

Senaste pressmeddelandena från Finlands svenska 4H