4H juhlii - 90 vuotta lasten ja nuorten asialla

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 90 vuotta siitä, kun valtakunnallinen 4H-toiminta Suomessa alkoi. Juhlavuotemme teemaksi olemme nostaneet 4H-järjestön ydintehtävät: lasten kannustamisen yritteliäisyyteen sekä nuorten työllistymisen ja yrittäjyyden. 4H työllistää vuosittain tuhansia nuoria. Juhlavuotemme suojelijoina toimivat tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.

4H-järjestö täyttää 90 vuotta. Juhlavuoden teemana on lasten kannustaminen yritteliäisyyteen sekä nuorten työllistyminen ja yrittäjyys. Uusi Safkasankarit-yrityskerho kannustaa lapsia yritteliääseen elämänasenteeseen ja yrittäjyydessä tarvittavien taitojen pohtimiseen ja harjoitteluun. 4H-nuorisojärjestön 90-vuotisjuhlavuoden suojelijoina toimivat tasavallan presidentti ja rouva Haukio.

”Haluamme juhlistaa tätä vuotta erityisesti lasten ja nuorten tekemisen kautta. He ovat se syy, miksi 4H on olemassa ja miksi me tätä työtä teemme”, kertoo Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski.

Juhlavuotenamme toteutamme valtakunnallisen 4H-kesäduunikampanjan nuorille ja käynnistämme alakouluikäisille uuden Safkasankarit-yrityskerhon. Haastamme myös työnantajat mukaan tukemaan nuorten työllistymistä ja yrittäjyyttä”, Alakoski jatkaa.

4H työllistää vuosittain tuhansia nuoria

”Moni ei tiedä, että työllistämme paikallisten 4H-yhdistysten kautta vuosittain yli 7 000 nuorta”, sanoo nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko Suomen 4H-liitosta. ”Asiakkaina ovat yksityiset kotitaloudet, julkisyhteisöt ja yritykset. Nuoret tekevät monipuolisesti hyvin erilaisia töitä, kuten esimerkiksi pihatöitä, kotitöitä ja metsätöitä. He hoitavat lapsia, auttavat vanhuksia ja pitävät huolta lemmikkieläimistä. Paikallinen 4H-yhdistys hoitaa työnantajavelvoitteet ja valmentaa nuoret työtehtäviin. Maksamme nuorille palkkoja vuosittain noin neljä miljoonaa euroa.”

”Yhä useampi nuori haluaa kokeilla myös yrittäjänä toimimista. Heille tarjoamme mahdollisuutta perustaa oma 4H-yritys. 4H-yrittäjien määrä kasvaa tasaisesti, vuonna 2017 heitä oli yli 1 300. Nuorten yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 1,1 miljoonaa euroa.”

”Nämä ovat lukuja, joilla on yhteiskunnallista merkitystä. Tärkeintä meille nuorisojärjestönä on kuitenkin se kokemus, jonka nuoret työstä ja yrittämisestä kauttamme saavat. Teemme parhaamme, että se olisi mahdollisimman monen kohdalla myönteinen”, toteaa Liukko. ”Erityisesti kiinnitämme huomiota alle 18-vuotiaisiin, joille mahdollisuuksia on tarjolla täysi-ikäisiä nuoria vähemmän.”

”Juhlavuoden 4H-kesäduunikampanjan tavoite on selkeä: haluamme, että mahdollisimman moni nuori saa kesätyön joko palkkatyössä tai yrittäjänä. Jo muutaman viikon työkokemus voi olla nuoren tulevaisuuden kannalta ratkaiseva,” kertoo Suomen 4H-liiton nuorisotyön johtaja Marjaana Liukko.

Safkasankarit-yrityskerho kannustaa lapsia yritteliäisyyteen

Uudella Safkasankarit-kerhokonseptilla haluamme kannustaa lapsia yritteliääseen elämänasenteeseen ja yrittäjyydessä tarvittavien taitojen pohtimiseen ja harjoitteluun. Safkasankarit tuo uuden näkökulman 4H:n jo olemassa olevaan, vahvaan kerhotoimintaan. Yrityskerhossa opitaan muun muassa yhteistyötaitoja, tiedonhankintaa, ongelmanratkaisua ja työelämäyhteistyötä.

Juhlavuoden kunniaksi Safkasankarit ja kaikki 4H-kerhot ovat saaneet tehtäväkseen suunnitella ja leipoa 4H-juhlaleivoksen ja järjestää paikallisia leivosjuhlia. Eri puolilla Suomea toimii lähes 3 000 4H-kerhoa.

Työelämä- ja yrittäjyyskasvatus ovat perustamisvuodesta 1928 lähtien olleet tärkeä osa 4H-toimintaa. 4H-nuorisotyötä toteuttaa 225 paikallisyhdistystä eri puolilla Suomea.

Marjaana Liukko
nuorisotyön johtaja
marjaana.liukko@4h.fi
www.4h.fi

Tomi Alakoski
tomi.alakoski@4h.fi
www.4h.fi

4H työllistää paikallisten 4H-yhdistysten kautta vuosittain yli 7 000 nuorta. Myös 4H-yrittäjien määrä kasvaa tasaisesti, vuonna 2017 heitä oli yli 1 300. Järjestön 90-vuotisjuhlavuoden 4H-kesäduunikampanjan tavoitteena on, että mahdollisimman moni nuori saa kesätyön joko palkkatyössä tai yrittäjänä. Sonja Ruuskanen, 23, on yksi työ- ja yrityskokemusta 4H:n kautta saaneista nuorista.

4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jossa on lähes 60 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolilla Suomea sijaitsevista 225 paikallisesta 4H-yhdistyksestä, jotka tekevät käytännön nuorisotyötä. 4H-liitto tukee paikallisten 4H-yhdistysten toimintaa.

4H-kerhojen hyvistä teoista on iloa myös vanhuksille16.2.2018 07:45Tiedote

Hyvä teko lämmittää kaikkia. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja. Arvioinnissa huomioitiin myös toiminnasta kertova valokuva. Keskeistä kilpailussa on, että lapset oppivat ymmärtämään hyvien tekojensa arvon myös muille. Miltä toisesta ihmisestä tuntuu, on olennainen kysymys. Valtakunnallisen kilpailun voitti Simon 4H-yhdistyksen kerho. Kerholaiset ohjaajineen leipoivat iloa ikäihmisille ja jakoivat herkkupaketteja yli 70-vuotiaille yksin asuville kuntalaisille.