4H-kerholaisten uudistettu TOP-tehtäväsivusto tarjoaa mielekästä tekemistä

Kerholaisille ja kerhonohjaajille suunnattu uudistettu TOP-tehtäväpankki on julkaistu. Uudistuksessa on muun muassa parannettu sivuston käytettävyyttä. Tehtävät ja reseptit on helpompi etsiä sivustolla uuden, kätevän hakutoiminnon kautta. Lisäksi sivustolla on raikas kuvamaailma.
Kuva: Kati Laszka

TOP-tehtäväsivusto tukee laadukasta kerhotoimintaa ja kaikille avoin sivusto on täynnä herkullisia ja hauskoja teemoja. Mielekkäät ja inspiroivat TOP-tehtävät perustuvat tekemällä oppimiselle. Sivustolla on hakutoiminto, jonka avulla 4H-kerhotoiminnasta kiinnostunut henkilö voi etsiä yhdistysten järjestämiä kerhoja paikkakunnan mukaan.

TOP-tehtäväpankki antaa tukea ja ideoita nuorille kerhonohjaajille, ja sivuston uudet toiminnot helpottavat tehtävien hyödyntämistä kerhoissa.

-        Hakutoiminnon avulla voi etsiä reseptejä ja tehtäviä ajan ja vaikeustason mukaan, jolloin kerhonohjaajan on helpompi suunnitella, mikä tehtävä sopii millekin ryhmälle. Sivustolta voi esimerkiksi linkata suoraan reseptin tai tehtävän WhatsApp-ryhmään, kertoo 4H-liiton kasvatuspäällikkö Marika Taskinen.

Uusi sivu löytyy samasta osoitteesta https://www.toptehtavat.fi/. Sivuston kehittäminen jatkuu julkaisun jälkeen käyttäjäpalautteen perusteella.

Safkasankarit ja hyvää läheltä -teemassa lapset opetetaan arvostamaan lähellä tuotettua ruokaa

Ruoan valmistaminen 4H-kerhoissa vahvistaa lasten uskoa omiin taitoihinsa sekä kiinnostusta ja arvostusta, kotimaista, terveellistä ruokaa kohtaan. Parhaimmillaan ruoka-aiheinen kerhotoiminta voi tukea kotien ruokakasvatusta tavalla, jolla on kauaskantoiset vaikutukset. Lapsuudessa opitut ruokatottumukset säilyvät aika samanlaisina pitkälle aikuisuuteen.

4H ja MTK (Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto) haluavat yhdessä tukea kerhojen ja kotien ruokakasvatusta. Järjestöt ovat tuottaneet yhteistyössä lähiruokateemaan liittyvän kokonaisuuden, jota toteutetaan osana 4H:n Safkasankarit-kerhoa. Safkasankarit ja hyvää läheltä – kerhoissa lapset tutustuvat lähellä tuotettuun ruokaan.

Ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivosen mielestä hyvä ruoka, ruuanlaitto ja itsetekeminen ovat aina kiinnostavia teemoja! Lähellä tuotettu, oman maan ruoka ja huoltovarmuus ovat juuri nyt ajankohtaisempia kuin koskaan.

-        4H-järjestö on valtakunnallinen, tuttu ja tunnettu toimija, jonka kanssa meillä on ilo tehdä yhteistyötä lasten ruokakasvatuksen parissa kerhojen muodossa. Kerhomateriaalin resepteissä ja oivaltavissa tehtävissä on paljon ruokailoa ja tekemisen meininkiä. Toivottavasti ne innostavat kokkailemaan ja maistelemaan hyvää suomalaista ruokaa kerhoissa ja kotona, sanoo Siivonen.

Osana yhteistyötä TOP-tehtäväpankkiin on tuotettu lähiruokateemaan liittyviä tehtäviä ja reseptejä, joita toteutetaan kerhokerroilla. Safkasankarit ja hyvää läheltä -kerhoa toteutetaan lähes sadassa 4H-yhdistyksessä kevään aikana.

Lisätiedot:
Marika Taskinen, kasvatuspäällikkö, 4H-liitto, 044 7830 302, marika.taskinen@4h.fi
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 5688 802, heidi.siivonen@mtk.fi

Kuva: Kati Laszka

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.