4H-kerholaisten uudistettu TOP-tehtäväsivusto tarjoaa mielekästä tekemistä

Kerholaisille ja kerhonohjaajille suunnattu uudistettu TOP-tehtäväpankki on julkaistu. Uudistuksessa on muun muassa parannettu sivuston käytettävyyttä. Tehtävät ja reseptit on helpompi etsiä sivustolla uuden, kätevän hakutoiminnon kautta. Lisäksi sivustolla on raikas kuvamaailma.

Kuva: Kati Laszka

TOP-tehtäväsivusto tukee laadukasta kerhotoimintaa ja kaikille avoin sivusto on täynnä herkullisia ja hauskoja teemoja. Mielekkäät ja inspiroivat TOP-tehtävät perustuvat tekemällä oppimiselle. Sivustolla on hakutoiminto, jonka avulla 4H-kerhotoiminnasta kiinnostunut henkilö voi etsiä yhdistysten järjestämiä kerhoja paikkakunnan mukaan.

TOP-tehtäväpankki antaa tukea ja ideoita nuorille kerhonohjaajille, ja sivuston uudet toiminnot helpottavat tehtävien hyödyntämistä kerhoissa.

-        Hakutoiminnon avulla voi etsiä reseptejä ja tehtäviä ajan ja vaikeustason mukaan, jolloin kerhonohjaajan on helpompi suunnitella, mikä tehtävä sopii millekin ryhmälle. Sivustolta voi esimerkiksi linkata suoraan reseptin tai tehtävän WhatsApp-ryhmään, kertoo 4H-liiton kasvatuspäällikkö Marika Taskinen.

Uusi sivu löytyy samasta osoitteesta https://www.toptehtavat.fi/. Sivuston kehittäminen jatkuu julkaisun jälkeen käyttäjäpalautteen perusteella.

Safkasankarit ja hyvää läheltä -teemassa lapset opetetaan arvostamaan lähellä tuotettua ruokaa

Ruoan valmistaminen 4H-kerhoissa vahvistaa lasten uskoa omiin taitoihinsa sekä kiinnostusta ja arvostusta, kotimaista, terveellistä ruokaa kohtaan. Parhaimmillaan ruoka-aiheinen kerhotoiminta voi tukea kotien ruokakasvatusta tavalla, jolla on kauaskantoiset vaikutukset. Lapsuudessa opitut ruokatottumukset säilyvät aika samanlaisina pitkälle aikuisuuteen.

4H ja MTK (Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto) haluavat yhdessä tukea kerhojen ja kotien ruokakasvatusta. Järjestöt ovat tuottaneet yhteistyössä lähiruokateemaan liittyvän kokonaisuuden, jota toteutetaan osana 4H:n Safkasankarit-kerhoa. Safkasankarit ja hyvää läheltä – kerhoissa lapset tutustuvat lähellä tuotettuun ruokaan.

Ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivosen mielestä hyvä ruoka, ruuanlaitto ja itsetekeminen ovat aina kiinnostavia teemoja! Lähellä tuotettu, oman maan ruoka ja huoltovarmuus ovat juuri nyt ajankohtaisempia kuin koskaan.

-        4H-järjestö on valtakunnallinen, tuttu ja tunnettu toimija, jonka kanssa meillä on ilo tehdä yhteistyötä lasten ruokakasvatuksen parissa kerhojen muodossa. Kerhomateriaalin resepteissä ja oivaltavissa tehtävissä on paljon ruokailoa ja tekemisen meininkiä. Toivottavasti ne innostavat kokkailemaan ja maistelemaan hyvää suomalaista ruokaa kerhoissa ja kotona, sanoo Siivonen.

Osana yhteistyötä TOP-tehtäväpankkiin on tuotettu lähiruokateemaan liittyviä tehtäviä ja reseptejä, joita toteutetaan kerhokerroilla. Safkasankarit ja hyvää läheltä -kerhoa toteutetaan lähes sadassa 4H-yhdistyksessä kevään aikana.

Lisätiedot:
Marika Taskinen, kasvatuspäällikkö, 4H-liitto, 044 7830 302, marika.taskinen@4h.fi
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 5688 802, heidi.siivonen@mtk.fi

Kuva: Kati Laszka

Ruoka-ala tarjoaa maistuvia ammatteja ja tarvitsee koko ajan uusia osaajia2.2.2023 09:55:56 EET | Tiedote

Maistuva ammatti -sivusto esittelee ruoka-alaa ja alan monipuolisia työtehtäviä konkreettisella sekä mielenkiintoisella tavalla. Sivustolta löytyy mm. alan koulupolkuja, tehtäviä, videoita ja ammattikuvauksia. Sivusto on ruoka-alan järjestöjen yhteinen projekti, jonka tarkoituksena on edistää ruoka-alan vetovoimaa opintoja suunnittelevien nuorten parissa. Ruoka-alan työntekijä-, toimihenkilö- ja työnantajajärjestöt näkevät ruoka-alan tulevaisuuden alana ja haluavat yhdessä edistää alan vetovoimaa.

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.