4H:n avulla Ysit töihin

4H-järjestön Ysit töihin -hankkeessa parannetaan nuorten talous-, yrittäjyys- ja työelämätaitoja tarjoamalla nuorille valmennusta ja koulutusta. Tavoitteena on auttaa nuoria työllistymään vähintään kahden viikon ajaksi 9. luokan jälkeisenä kesänä. Joka vuosi noin 50 000 nuorta päättää peruskoulun. Tuolloin vastuun ottaminen omasta elämästä tulee ajankohtaiseksi, ja lyhytkin työkokemus on tässä vaiheessa erityisen tärkeä.

Salla Vilhunen, 16, ja Thomas Koponen, 16, saavat työkokemusta työskennellessään K-market Kuhassa, Hankasalmella.

Kesä ilman työtä ja oman rahan puute voi kääntää nuoren elämän suunnan väärille urille, mutta onnistunut kesätyökokemus 16-vuotiaana vahvistaa nuoren uskoa selviytymiseen työelämässä. Ensimmäinen työpaikka avaa tietä seuraavalle, ja samalla on mahdollisuus jättää nuorelle muistijälki, että oma kunta on hyvä paikka tehdä työtä.

”Kesätyötä voivat projektin kautta nuorille tarjota yritykset, erilaiset yhteisöt ja kotitaloudet. Työnantajia voi askarruttaa mm. nuoren osaaminen, perehdytys ja lainsäädäntö, ja heille tarjotaan tukea ja kannustusta alaikäisten työllistämiseen”, kertoo Ysit töihin -hankkeen projektipäällikkö Sirkka Suomäki Suomen 4H-liitosta.

Kahden viikon työkokemus jokaiselle ysiluokkalaiselle

Tärkeässä roolissa Ysit töihin -hankkeessa ovat työnantajien lisäksi kunnat ja koulut, joiden tiloissa koulutus järjestetään. Projektissa koulutetaan nuoria yrittäjyyteen, henkilökohtaisen talouden hallintaan ja työelämätaitoihin liittyvissä asioissa. 4H:n tavoitteena on tarjota jokaiselle 9. luokan päättävälle kahden viikon työkokemus. 4H-yhdistykset etsivät yhdessä nuorten kanssa mahdolliset työnantajatja viestivät kampanjasta. Yhdistykset kouluttavat ja valmentavat nuoret sekä tukevat työantajia nuorten rekrytoinnissa. Projektissa seurataan myös nuorten sijoittumista kesätyöhön ja kootaan palautetta sekä nuorten että työnantajien kokemuksista.

Projektin pilottialueina on kahdeksan kuntaa Keski-Suomesta (Jyväskylä, Multia, Keuruu, Hankasalmi, Karstula, Petäjävesi, Kyyjärvi, Uurainen) ja kuusi kuntaa Pirkanmaalta (Juupajoki, Orivesi, Pirkkala, Lempäälä, Punkalaidun, Ruovesi). Näissä kunnissa toimii kymmenen 4H-yhdistystä ja yhdeksäsluokkalaisia on hieman alle 2 400. Ysit töihin -hankkeen toteuttaa 4H-järjestö opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella, ja pilotointi alkaa syksyllä 2018.

4H on toiminut Suomessa nuorten työllistäjänä jo 90 vuoden ajan. Työelämä- ja yrittäjyyskasvatus ovat tärkeä osa 4H-nuorisotyötä. Yli 8 000 nuorta vuosittain saa työkokemuksen 4H:n kautta.

Keski-Suomi
Sirkka Suomäki