4H:n Ruokakoulu täyttää 10 vuotta, leirien määrä ennätyksellinen

4H:n lasten ruokakasvatukseen keskittyvä päiväleiri Ruokakoulu – Matskolan juhlii 10:ttä toimintavuottaan. Samalla järjestetään ennätysmäärä eli 75 Ruokakoulua ympäri Suomea. Vuoden 2022 teemana on lähellä tuotettu ruoka.

4H:n lasten ruokakasvatukseen keskittyvä Ruokakoulu - Matskolan täyttää 10 vuotta. Juhlavuonna järjestetään ennätysmäärä eli 75 Ruokakoulua ympäri Suomea. Kuva: Tiina Rinne.

Ruokakoulu – Matskolan on lasten päiväleiri, jota järjestävät suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset ympäri Suomea. Ruokakouluissa toteutetaan kokkauksen lisäksi maatilavierailuja ja tutustutaan tänä vuonna erityisesti lähiruokaan.

Ruokakouluja järjestetään koulujen loma-ajalla, kesäkuusta elokuuhun eri puolella Suomea. Ruokakoulut on suunnattu 8–12-vuotiaille lapsille. Ruokakoulussa lapset oppivat valmistamaan terveellistä, lähellä tuotettua ruokaa ja ymmärtävät, mistä ruoka tulee. Ohjelmaan kuuluu maatilavierailu, leikkiä ja liikuntaa sekä yhteinen perhepäivällinen. Kunnissa toteutetun harrastekyselyn mukaan ruoanvalmistus on yksi lasten suosituimmista toiveharrastuksista.

Tekemällä oppimiseen pohjautuvaa ruokakasvatusta

10-vuotisjuhlavuoden aikana järjestetään ennätysmäärä eli 75 Ruokakoulua.

”Vuonna 2022 suomenkielisiä Ruokakouluja järjestetään 55 ja ruotsinkielisiä 20. Se, että ruoanlaitto on yksi lasten kestosuosikki harrastusten joukossa, heijastuu myös meillä 4H:ssa Ruokakoulujen määrään. Leireillä sadat lapset oppivat paljon ruoasta itse tekemällä ja kokemalla. Suosituilla maatilavierailuilla lapset näkevät, mistä ruoka tulee ja erityistä innostusta on herättänyt lasten vanhemmille kokkailtava perhepäivällinen. Tekemisen ilon ohella lapset oppivat hyödyllisiä arjen taitoja”, kertoo Suomen 4H-liiton kasvatuspäällikkö Marika Taskinen.

Sen lisäksi, että Ruokakoulu on konkreettista ruokakasvatusta lapsille, se on nuorisotyötä myös työllistämisen kautta: leiri mahdollistaa monien nuorten ensimmäiset työkokemukset apuohjaajana toimisen kautta.

Lapset näkevät ruoan reitin pelloilta ja navetoista lautaselle

Ruokakoulujen teema on lähiruoka. Päiväleirin toteutus vaihtelee sen mukaan, mitä lähiruokaa kunkin Ruokakoulun alueella tuotetaan.

Lähiruoan hyödyntäminen tarkoittaa sitä, että paikalliset yrittäjät saavat toimeentuloa. Lisäksi lähiruoka edistää paikallista ruokakulttuuria. Kun lapset vierailevat Ruokakouluissa maatiloilla, he näkevät konkreettisesti ruoan reitin pellolta ja navetoista ruokalautasille, oppivat maataloudesta ja tutustuvat suomalaisen ruoan tuottajiin eli maanviljelijöihin.

Ruokakoulut järjestetään yhteistyössä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n ja SLC:n (Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund) kanssa.

“Ruoka, lähiruoka ja ruuan riittävyys puhuttavat nyt kaikkia. Oman maan ruoka, ruuan tuottaminen, huoltovarmuus ja oma ruokaketju kiinnostavat aina, ja ovat epävakaina aikoina erityisen tärkeitä. Suomalaisilla maatiloilla tuotetaan monenlaista maistuvaa ruokaa ammattitaitoisesti ja vastuullisesti. Kesäleiriaikaan moni oman maan herkku on parhaimmillaan! Elinvoimainen maatalous on tärkeää myös alueellisen elinvoimaisuuden ja vireyden kannalta. Esittelemme mielellämme nykyaikaista maataloutta lapsille ja nuorille, ja tähän Ruokakoulut ovat toimiva yhteistyömalli”, kertoo MTK:n ruoka-asiantuntija Heidi Siivonen.

Medialla on mahdollisuus vierailla Ruokakouluissa kesän ja syksyn aikana ja tutustua lasten päiväleiritoimintaan. Mikäli olet kiinnostunut vierailemaan jossakin Ruokakoulussa, olethan yhteydessä Suomen 4H-liiton asiantuntijoihin, joiden yhteystiedot ovat tiedotteen ohessa.

Lisätietoa Ruokakoulusta ja median yhteydenotot:

Lisätietoa Ruokakoulu-toiminnasta: www.ruokakoulu.fi.

Kasvatuspäällikkö Marika Taskinen, marika.taskinen@4h.fi, p +358 44 783 0302

Viestintäpäällikkö Mari Pöyhtäri, mari.poyhtari@4h.fi, p. +358 44 783 0307

Sadat lapset tutustuvat kokkailuun pilkkomalla, paistamalla, maistamalla ja haistamalla. Lisäksi lapset oppivat ruoan reitistä pellolta pöytään ja terveellisestä syömisestä. Kuva: Tuire Matilainen.
4H:n Ruokakoulu on ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää tekemistä, kokemuksia, elämyksiä sekä liikuntatuokioita. Kuva: Kati Laszka.

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Reilu Teko -säkkikeräys alkaa taas: yli 40 miljoonaa kiloa maatalousmuovia on saanut uuden elämän4.5.2022 08:39:24 EEST | Tiedote

Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen yhdessä pääyhteistyökumppaninsa Yara Suomen kanssa. Kiertotaloutta ja nuorten työllistämistä edistävä Reilu Teko on Suomen mittakaavassa merkittävä ympäristöteko. Reilu Teossa on saatu vuosikymmenten aikana talteen yli 40 miljoonaa kiloa muovia.

Suomen 4H-liiton valtuuskunnan puheenjohtajana jatkaa Lasse Hautala21.4.2022 13:58:30 EEST | Tiedote

Kolmen vuoden välein kokoontuva Suomen 4H-liiton edustajakokous valitsi torstaina 21. huhtikuuta valtuuskunnan puheenjohtajaksi agrologi Lasse Hautalan, joka toimi tehtävässä myös kahdella edellisellä strategiakaudella. Varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Niina Malm. Lisäksi edustajakokous valitsi valtuuskuntaan 21 muuta jäsentä. Edustajakokouksessa hyväksyttiin myös Suomen 4H-liiton strategia Kestävää kasvua tekemällä oppien vuosille 2023–2025. Päivän avasi eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä31.3.2022 08:37:24 EEST | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 12 valtakunnallista stipendiä jaetaan Säätytalolla Helsingissä maanantaina 4. huhtikuuta kello 14. Stipendit jakavat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, 4H-säätiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Mäkelä ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja ja 4H-säätiön asiamies Tomi Alakoski.