4H:n Ruokakoulu täyttää 10 vuotta, leirien määrä ennätyksellinen

4H:n lasten ruokakasvatukseen keskittyvä päiväleiri Ruokakoulu – Matskolan juhlii 10:ttä toimintavuottaan. Samalla järjestetään ennätysmäärä eli 75 Ruokakoulua ympäri Suomea. Vuoden 2022 teemana on lähellä tuotettu ruoka.
4H:n lasten ruokakasvatukseen keskittyvä Ruokakoulu - Matskolan täyttää 10 vuotta. Juhlavuonna järjestetään ennätysmäärä eli 75 Ruokakoulua ympäri Suomea. Kuva: Tiina Rinne.

Ruokakoulu – Matskolan on lasten päiväleiri, jota järjestävät suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset ympäri Suomea. Ruokakouluissa toteutetaan kokkauksen lisäksi maatilavierailuja ja tutustutaan tänä vuonna erityisesti lähiruokaan.

Ruokakouluja järjestetään koulujen loma-ajalla, kesäkuusta elokuuhun eri puolella Suomea. Ruokakoulut on suunnattu 8–12-vuotiaille lapsille. Ruokakoulussa lapset oppivat valmistamaan terveellistä, lähellä tuotettua ruokaa ja ymmärtävät, mistä ruoka tulee. Ohjelmaan kuuluu maatilavierailu, leikkiä ja liikuntaa sekä yhteinen perhepäivällinen. Kunnissa toteutetun harrastekyselyn mukaan ruoanvalmistus on yksi lasten suosituimmista toiveharrastuksista.

Tekemällä oppimiseen pohjautuvaa ruokakasvatusta

10-vuotisjuhlavuoden aikana järjestetään ennätysmäärä eli 75 Ruokakoulua.

”Vuonna 2022 suomenkielisiä Ruokakouluja järjestetään 55 ja ruotsinkielisiä 20. Se, että ruoanlaitto on yksi lasten kestosuosikki harrastusten joukossa, heijastuu myös meillä 4H:ssa Ruokakoulujen määrään. Leireillä sadat lapset oppivat paljon ruoasta itse tekemällä ja kokemalla. Suosituilla maatilavierailuilla lapset näkevät, mistä ruoka tulee ja erityistä innostusta on herättänyt lasten vanhemmille kokkailtava perhepäivällinen. Tekemisen ilon ohella lapset oppivat hyödyllisiä arjen taitoja”, kertoo Suomen 4H-liiton kasvatuspäällikkö Marika Taskinen.

Sen lisäksi, että Ruokakoulu on konkreettista ruokakasvatusta lapsille, se on nuorisotyötä myös työllistämisen kautta: leiri mahdollistaa monien nuorten ensimmäiset työkokemukset apuohjaajana toimisen kautta.

Lapset näkevät ruoan reitin pelloilta ja navetoista lautaselle

Ruokakoulujen teema on lähiruoka. Päiväleirin toteutus vaihtelee sen mukaan, mitä lähiruokaa kunkin Ruokakoulun alueella tuotetaan.

Lähiruoan hyödyntäminen tarkoittaa sitä, että paikalliset yrittäjät saavat toimeentuloa. Lisäksi lähiruoka edistää paikallista ruokakulttuuria. Kun lapset vierailevat Ruokakouluissa maatiloilla, he näkevät konkreettisesti ruoan reitin pellolta ja navetoista ruokalautasille, oppivat maataloudesta ja tutustuvat suomalaisen ruoan tuottajiin eli maanviljelijöihin.

Ruokakoulut järjestetään yhteistyössä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n ja SLC:n (Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund) kanssa.

“Ruoka, lähiruoka ja ruuan riittävyys puhuttavat nyt kaikkia. Oman maan ruoka, ruuan tuottaminen, huoltovarmuus ja oma ruokaketju kiinnostavat aina, ja ovat epävakaina aikoina erityisen tärkeitä. Suomalaisilla maatiloilla tuotetaan monenlaista maistuvaa ruokaa ammattitaitoisesti ja vastuullisesti. Kesäleiriaikaan moni oman maan herkku on parhaimmillaan! Elinvoimainen maatalous on tärkeää myös alueellisen elinvoimaisuuden ja vireyden kannalta. Esittelemme mielellämme nykyaikaista maataloutta lapsille ja nuorille, ja tähän Ruokakoulut ovat toimiva yhteistyömalli”, kertoo MTK:n ruoka-asiantuntija Heidi Siivonen.

Medialla on mahdollisuus vierailla Ruokakouluissa kesän ja syksyn aikana ja tutustua lasten päiväleiritoimintaan. Mikäli olet kiinnostunut vierailemaan jossakin Ruokakoulussa, olethan yhteydessä Suomen 4H-liiton asiantuntijoihin, joiden yhteystiedot ovat tiedotteen ohessa.

Lisätietoa Ruokakoulusta ja median yhteydenotot:

Lisätietoa Ruokakoulu-toiminnasta: www.ruokakoulu.fi.

Kasvatuspäällikkö Marika Taskinen, marika.taskinen@4h.fi, p +358 44 783 0302

Viestintäpäällikkö Mari Pöyhtäri, mari.poyhtari@4h.fi, p. +358 44 783 0307

Sadat lapset tutustuvat kokkailuun pilkkomalla, paistamalla, maistamalla ja haistamalla. Lisäksi lapset oppivat ruoan reitistä pellolta pöytään ja terveellisestä syömisestä. Kuva: Tuire Matilainen.
4H:n Ruokakoulu on ruokaan ja ravitsemukseen liittyvää tekemistä, kokemuksia, elämyksiä sekä liikuntatuokioita. Kuva: Kati Laszka.

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa26.3.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Valtakunnallisessa Vuoden 4H-yritys -kilpailussa palkitaan vuosittain menestyviä nuoria 4H-yrittäjiä. Tankotanssiharrastuksestaan monipuolista liiketoimintaa tehnyt ranualainen Mandi Koskela nousi tuomariston suosikiksi nuorempien sarjassa 4H-yrityksellään MandiKo. Vanhempien sarjan voittajaksi nousi ylöjärveläinen 4H-yritys Nuppula. 19-vuotias Elsa Tabell otti riskin laajentaessaan yritystoimintaansa perustamalla Nuppula pop-upin vanhaan rintamamiestaloon. Kilpailussa jaettiin lisäksi toinen ja kolmas sija molemmissa sarjoissa.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä19.3.2024 08:03:00 EET | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 14 valtakunnallista stipendiä jaetaan Valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä tiistaina 2.4. kello 14.30. Media on tervetullut tilaisuuteen.