Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

4H:n Satosankarit-marjanvälitys työllisti lähes 500 nuorta vuonna 2020

4H-järjestön Satosankarit on metsämarjojen ostoon ja välitykseen sekä nuorten työllistämiseen liittyvää toimintaa, joka käynnistyi 49 marja-asemalla kesällä 2020. Eri puolella Suomea 4H-yhdistysten ylläpitämillä marja-asemilla ostettiin ja välitettiin kotimaista mustikkaa ja puolukkaa. Paikallisesti perustettiin keruurinkejä, joissa nuoria ja muitakin ensikertalaisia opastettiin ja innostettiin ansiotulojen hankkimisessa metsämarjoja poimimalla.
Satosankarit-marja-asemille työllistyi 84 nuorta eri puolella Suomea. Kuva: Lassi Karvonen

Suomen 4H-liitto lähti lisäämään marja-asemien verkostoa ja edistämään poikkeustilanteen aikana marjateollisuuden raaka-aineen saantia kotimaisin voimin. 4H-järjestöllä on vuosien kokemus puolukan vastaanotosta. Mustikan keruu ja välitys oli uusi avaus.4H-yhdistykset valmennettiin toteuttamaan 4H-liiton hallinnoimaa toimintamallia valtakunnallisen konseptin mukaisesti tavoitteena laadukas Satosankarit-toiminta kaikkialla Suomessa.

Poikkeusvuosi 2020 on osoittanut varautumisen ja huoltovarmuuden tärkeyden. Vaikka ruoantuotantomme omavaraisuusaste moneen muuhun maahan verrattuna on hyvällä tasolla, on luonnonmarjojemme teollinen talteenotto ollut paljolti ulkomaisten poimijoiden varassa.

“Suomalaiset nuoret ja heidän perheensä antoivat nyt oman tärkeän panoksensa työhön, jossa tarvittiin erityisesti tänä vuonna lisäkäsiä. Samalla nuoret saivat tärkeää työkokemusta ja ymmärrystä luonnonvara-alan tehtävistä”, Suomen 4H-liiton palvelujohtaja Päivi Kiviranta kertoo.

Mustikan osto ja välitys oli 4H-järjestössä uusi avaus

4H-liitto edisti paikallisten 4H-yhdistysten kautta uusien maakuntien ja paikkakuntien mukaan lähtemistä heinäkuussa mustikan ostoon sekä jatkamaan sen jälkeen myös elo-syyskuun vaihteessa käynnistynyttä puolukan ostoa.

Eri puolella Suomea sijaitsevat paikalliset 4H-yhdistykset pyörittivät Satosankarit-marja-asemia. Vuonna 2020 ensimmäistä kertaa mustikkaa osti 24 yhdistystä ja marja-asemia oli yhteensä 25. Mustikan ostotulos jäi vielä vaatimattomaksi, mutta pilotointi antoi tärkeää kokemusta ja mustikan oston oletetaan laajentuvan tästä vuonna 2021. Puolukkaa osti puolestaan 45 yhdistystä ja marja-asemia oli yhteensä 49. Puolukan hyvä sato mahdollisti erinomaisen ostotuloksen.

Mustikkaa ostettiin heinä-elokuussa ja puolukkaa elo-syyskuussa. Marja-asemia oli Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa, Pirkanmaalla, Päijät-Hämeessä sekä Pohjois-Karjalassa.

Metsämarjojen osto ja keruu tarjosi kesätyötä sadoille nuorille

4H-järjestön yhteinen tavoite oli nimenomaan nuorten työllistäminen marja-asemille ja marjankeruuseen. Paikalliset 4H-yhdistykset toimivat marja-asemilla työskentelevien nuorten työnantajina. Yhdistykset palkkasivat työsuhteeseen yhteensä 84 iältään 16–29-vuotiasta nuorta. Heillä oli työtehtäviä marja-asemilla ja nuoret järjestivät myös marjaretkiä.

Työsuhteiden lisäksi tavoitteena oli innostaa nuoria hankkimaan ansiotuloja marjankeruulla. Erityisesti nuorille käytettiin lisäkannustimina kilpailuja, paikallisia tempauksia ja organisoituja keruutapahtumia esimerkiksi koululuokkien ja muiden ryhmien kanssa.

Keruurinkien perustaminen oli erityisen tärkeää, koska luonnonmarjojen keruu ansiotulona ei ole välttämättä kovin tuttua suomalaisille nuorille ja heidän perheilleen. Satosankarit-marja-asemille keräsi ja toi myyntiin mustikkaa tai puolukkaa 407 nuorta, iältään 13–29-vuotiaita. Yhteensä Satosankarit-toiminnassa työllistyi tai sai ansiotuloja 491 nuorta.

Marjaretket innostivat kaikenikäisiä metsään

Huoltovarmuuden lisäämiseksi suomalaisten saaminen metsään keräämään marjoja toteutettiin Satosankarit-toimintamallissa niin, että marja-asemille työllistetyt nuoret perustivat paikkakunnille keruurinkejä ja järjestivät paikallisia tempauksia ja kilpailuja. Paikallisilla marjaretkillä lähimetsiin annettiin perehdytystä uusille metsämarjojen kerääjille.

Yhdistykset järjestivät mustikkakauden aikana 47 marjaretkeä, joihin osallistui 537 henkilöä. Puolukkakauden aikana järjestettiin puolestaan 81 marjaretkeä, joihin osallistui 1060 henkilöä. Yhteensä Satosankarit-marjaretkiä järjestettiin 128 ja niihin osallistui yhteensä 1597 henkilöä.

Suurin osa retkistä oli kaikille avoimia, mutta myös 4H-kerholaisille sekä kouluryhmille pidettiin omia retkiä. Retkillä kerätyt marjat jäivät pääsääntöisesti retkeläisten omaan käyttöön, eikä niitä usein myyty marja-asemalle.

Suomen 4H-liitto sai vuosille 2020–2021 eduskunnan lisämäärärahan, joka kohdennettiin seuraaviin toimenpidekokonaisuuksiin: marjojen keruutoimintaan suunnattu viestintäkampanja nuorille, luonnonmarjojen keruu- ja välitystoiminnan organisointi sekä nuorten työllistäminen. Satosankarit-toiminta jatkuu kesällä 2021.

Lisätietoja valtakunnallisesta Satosankarit-toiminnasta:

Päivi Kiviranta
palvelujohtaja, Suomen 4H-liitto
paivi.kiviranta@4h.fi

Heli Hietala
aluejohtaja, Suomen 4H-liitto
heli.hietala@4h.fi

Tuija Saarimäki
aluejohtaja, Suomen 4H-liitto
tuija.saarimaki@4h.fi

4H:n metsämarjojen osto- ja välitystoiminta Satosankarit kannustaa nuoria marjatalkoisiin.
Satosankarit-marja-asemille keräsi ja toi myyntiin mustikkaa tai puolukkaa 407 nuorta, iältään 13–29-vuotiaita. Kuva: Tiina Rinne
4H-yhdistykset järjestivät Satosankarit-keruurinkejä ja paikallisia marjaretkiä lähimetsiin. Niissä annettiin perehdytystä uusille metsämarjojen kerääjille. Kuva: Lassi Karvonen

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa26.3.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Valtakunnallisessa Vuoden 4H-yritys -kilpailussa palkitaan vuosittain menestyviä nuoria 4H-yrittäjiä. Tankotanssiharrastuksestaan monipuolista liiketoimintaa tehnyt ranualainen Mandi Koskela nousi tuomariston suosikiksi nuorempien sarjassa 4H-yrityksellään MandiKo. Vanhempien sarjan voittajaksi nousi ylöjärveläinen 4H-yritys Nuppula. 19-vuotias Elsa Tabell otti riskin laajentaessaan yritystoimintaansa perustamalla Nuppula pop-upin vanhaan rintamamiestaloon. Kilpailussa jaettiin lisäksi toinen ja kolmas sija molemmissa sarjoissa.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä19.3.2024 08:03:00 EET | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 14 valtakunnallista stipendiä jaetaan Valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä tiistaina 2.4. kello 14.30. Media on tervetullut tilaisuuteen.