5.-7.10. Turun Messukeskuksessa - Turun Ruoka- ja Viinimessuilla maistellaan mm. lahnamakkaraa ja opetellaan ruokakuvausta

Tiedote 1.10.2018. Turun Ruoka- ja Viinimessuilla 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa maistellaan kauden uutuuksia. Messuilla kävijät pääsevät tutustumaan ruoka-alan innovaatioihin ja huippukokkien luomuksiin.

Antti Vahtera ja Aki Wahlman isännöivät Atria-lavalla kokkivieraita. Kuva Harri Sundell.

Messuilla kysytään mm. miltä maistuvat lahnamakkara ja Fattigmans Röra. Entä miltä voi näyttää nyhtökala? Messukävijät pääsevät antamaan oman mielipiteensä uusista ruokatuotteista Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tutkimuksia varten. Kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Products esittäytyy laaja-alaisesti Ruokamessujen osastolla C/105. Osastolla voi osallistua koko messujen ajan kuluttaja-arviointeihin sekä nuuhkia hajututkimuksesta saatuja merellisiä tuoksuja Turusta.

Uutuuskirjojen pohjalta kokkaillaan ja keskustellaan

Antti Vahteran ja Aki Wahlmanin isännöimällä Atria-lavalla ruokaa laittavat tunnetut ruoka-alan nimet. Vappu Pimiä luotsaa reseptitiimiä Ruokaboksi-yrityksessä. Muusikko Kasmir on koulutukseltaan kokki, ja hänen kirjassaan Annoskateus (WSOY) tarinoinnin lomassa valmistuu suosikkiruokia suoraan muusikon omasta elämästä.

Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin yhteisessä keittokirjassa Samassa liemessä (WSOY) tehdään kotiruokaa täydellä sydämellä. Rene Uusmees tutustuttaa virolaiseen ruokakulttuuriin ja vauhtiin pääsee myös Jyrki Sukula.

Pidennetty aukiolo viinialueella

Messujen viinialue on ensimmäistä kertaa pidennetysti auki niin, että messut jatkuvat alueella klo 21 asti lauantaina 6.10. Uutuutena on myös Turku Food & Wine Festivalin kanssa toteutettava tasting-alue, jossa tarjoillaan olutta, viiniä ja siideriä.

Messuosastoilla pääsee bongaamaan mm. Entiksen sirkkatuotteet (osasto D2), Mallasseppien pienpanimo-oluet (osasto C77), Petri’s Chocolate Roomin suklaat (osasto C107) ja Jävla Sås Bolagin valmiit grillikastikkeet kuten Skutsi Saucen (osasto D3). Osasto C114 kokoaa yhteen Lähiruokaa maalta -sivuston yritykset, ja osastolla on Laihian Mallas Oy:n uutuustuote Makukaura (osasto (C114).

Kuka saa kolmannen Kirja à la Carte – Book à la Carte -palkinnon?

Messuilla jaetaan kolmannen kerran tapahtuman oma palkinto Kirja à la Carte – Book à la Carte. Turun Kirjamessujen ja Turun Ruoka- ja Viinimessujen tunnustuspalkinto jaetaan kirjailijalle, jolta on vuotuisten messujen väliaikana ilmestynyt fiktiivinen teos, joka palkintoraadin mielestä parhaiten käsittelee ruokateemaa. Palkinnon ovat aiemmin saaneet kirjailijat Donna Leon ja Heikki Valkama. Myös Lounais-Suomen ruokakulttuuriyhdistys Kaffeli jakaa palkintonsa tapahtumassa.

Ruoka on visuaalista – Instaillaan messuilla

Miten stailataan herkullinen sisustus syksyisen kodin keittiöön ja miten syntyy sadonkorjuun kaunein pöytäkattaus? Miten kuvataan kotikokin onnistuneet keitokset ja inspiroivimmat ruokakuvakulmat Instagramiin? Messujen Instagram-pajaan ohjaa visualisti, valokuvaaja ja sisustustoimittaja Hanna Leino kattaus- ja kuvaus -workshopissa perjantaina ja lauantaina klo 13 ja 17 ja sunnuntaina klo 13.

Avoinna: 5.10.- 6.10. klo 10-18, 7.10. klo 10-17

IG turunmessukeskus

Twitter @ turunmessukesku

Facebook: https://www.facebook.com/TurunRuokamessut/

Lisätiedot messuista:

projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

www.turunruokamessut.fi

Hanna Leino opastaa onnistuneiden ruokakuvien äärelle. Kuvat: Hanna Leino.
Hanna Leino opastaa onnistuneiden ruokakuvien äärelle. Kuvat: Hanna Leino.

Rekryexpo 10.4. Turun Messukeskuksessa – Avoimia työpaikkoja, tarinaa yrittämisestä ja työnhausta tulevaisuudessa8.4.2019 11:32:17 EESTTiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään 10.4. Rekryexpo, jossa Varsinais-Suomen avoimet työpaikat kohtaavat työnhakijat. Tapahtuma järjestetään nyt neljännen kerran, ja tapahtuman kautta on työllistynyt jo monia. Tarjolla on tälläkin kertaa noin 2500 avointa työpaikkaa ja töitä tarjoavia yrityksiä on mukana noin 40. Rekryexpoon on maksuton sisäänpääsy.

Rekryexpo 10.4. Turun Messukeskuksessa – Avoimia työpaikkoja riittää edelleen Rekryexpossa2.4.2019 12:36:04 EESTTiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään 10.4. Rekryexpo, jossa Varsinais-Suomen avoimet työpaikat kohtaavat työnhakijat. Tapahtuma järjestetään nyt jo neljännen kerran, ja tapahtuman kautta on työllistynyt jo monia. Tarjolla on tälläkin kertaa noin 2500 avointa työpaikkaa. Rekryexpoon on maksuton sisäänpääsy. Tapahtumassa on mielenkiintoista sisältöä myös muille kuin aktiivisesti töitä etsiville.