5.-7.10. Turun Messukeskuksessa - Turun Ruoka- ja Viinimessuilla maistellaan mm. lahnamakkaraa ja opetellaan ruokakuvausta

Tiedote 1.10.2018. Turun Ruoka- ja Viinimessuilla 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa maistellaan kauden uutuuksia. Messuilla kävijät pääsevät tutustumaan ruoka-alan innovaatioihin ja huippukokkien luomuksiin.

Antti Vahtera ja Aki Wahlman isännöivät Atria-lavalla kokkivieraita. Kuva Harri Sundell.

Messuilla kysytään mm. miltä maistuvat lahnamakkara ja Fattigmans Röra. Entä miltä voi näyttää nyhtökala? Messukävijät pääsevät antamaan oman mielipiteensä uusista ruokatuotteista Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen tutkimuksia varten. Kalastuksen innovaatio-ohjelma Blue Products esittäytyy laaja-alaisesti Ruokamessujen osastolla C/105. Osastolla voi osallistua koko messujen ajan kuluttaja-arviointeihin sekä nuuhkia hajututkimuksesta saatuja merellisiä tuoksuja Turusta.

Uutuuskirjojen pohjalta kokkaillaan ja keskustellaan

Antti Vahteran ja Aki Wahlmanin isännöimällä Atria-lavalla ruokaa laittavat tunnetut ruoka-alan nimet. Vappu Pimiä luotsaa reseptitiimiä Ruokaboksi-yrityksessä. Muusikko Kasmir on koulutukseltaan kokki, ja hänen kirjassaan Annoskateus (WSOY) tarinoinnin lomassa valmistuu suosikkiruokia suoraan muusikon omasta elämästä.

Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin yhteisessä keittokirjassa Samassa liemessä (WSOY) tehdään kotiruokaa täydellä sydämellä. Rene Uusmees tutustuttaa virolaiseen ruokakulttuuriin ja vauhtiin pääsee myös Jyrki Sukula.

Pidennetty aukiolo viinialueella

Messujen viinialue on ensimmäistä kertaa pidennetysti auki niin, että messut jatkuvat alueella klo 21 asti lauantaina 6.10. Uutuutena on myös Turku Food & Wine Festivalin kanssa toteutettava tasting-alue, jossa tarjoillaan olutta, viiniä ja siideriä.

Messuosastoilla pääsee bongaamaan mm. Entiksen sirkkatuotteet (osasto D2), Mallasseppien pienpanimo-oluet (osasto C77), Petri’s Chocolate Roomin suklaat (osasto C107) ja Jävla Sås Bolagin valmiit grillikastikkeet kuten Skutsi Saucen (osasto D3). Osasto C114 kokoaa yhteen Lähiruokaa maalta -sivuston yritykset, ja osastolla on Laihian Mallas Oy:n uutuustuote Makukaura (osasto (C114).

Kuka saa kolmannen Kirja à la Carte – Book à la Carte -palkinnon?

Messuilla jaetaan kolmannen kerran tapahtuman oma palkinto Kirja à la Carte – Book à la Carte. Turun Kirjamessujen ja Turun Ruoka- ja Viinimessujen tunnustuspalkinto jaetaan kirjailijalle, jolta on vuotuisten messujen väliaikana ilmestynyt fiktiivinen teos, joka palkintoraadin mielestä parhaiten käsittelee ruokateemaa. Palkinnon ovat aiemmin saaneet kirjailijat Donna Leon ja Heikki Valkama. Myös Lounais-Suomen ruokakulttuuriyhdistys Kaffeli jakaa palkintonsa tapahtumassa.

Ruoka on visuaalista – Instaillaan messuilla

Miten stailataan herkullinen sisustus syksyisen kodin keittiöön ja miten syntyy sadonkorjuun kaunein pöytäkattaus? Miten kuvataan kotikokin onnistuneet keitokset ja inspiroivimmat ruokakuvakulmat Instagramiin? Messujen Instagram-pajaan ohjaa visualisti, valokuvaaja ja sisustustoimittaja Hanna Leino kattaus- ja kuvaus -workshopissa perjantaina ja lauantaina klo 13 ja 17 ja sunnuntaina klo 13.

Avoinna: 5.10.- 6.10. klo 10-18, 7.10. klo 10-17

IG turunmessukeskus

Twitter @ turunmessukesku

Facebook: https://www.facebook.com/TurunRuokamessut/

Lisätiedot messuista:

projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

www.turunruokamessut.fi

Hanna Leino opastaa onnistuneiden ruokakuvien äärelle. Kuvat: Hanna Leino.
Hanna Leino opastaa onnistuneiden ruokakuvien äärelle. Kuvat: Hanna Leino.

Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi7.11.2018 10:12Tiedote

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi - Maksuton venemessutapahtuma Turussa 8.-11.11.31.10.2018 11:40Tiedote

Tiedote 31.10.2018. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot lahjoitetaan Saaristomeren hyväksi. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä, joista suurin osa on uusia. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Pomppulinnamaailman testausta.

Messuhumua Turun Messukeskuksessa viikonloppuna – Twerkkausta, kansainvälinen tankotanssikilpailu ja Onnellisten mummojen muotinäytös26.10.2018 10:30Tiedote

Turun Messukeskuksen tapahtumassa puhutaan viikonloppuna mm. terveydestä, hyvinvoinnista sekä erilaisista terveysväitteistä. Kädentaidot, muoti ja kauneustrendit sekä erilaiset henkisen kasvun puheenvuorot ovat myös vahvasti esillä. Yhteistapahtuma Osaava Nainen, Terve Olo ja Outlet järjestetään Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Vilkkaassa messuviikonlopussa on mukana noin 220 yritystä, ja yleisöllä on mahdollisuus tutustua 130:een ohjelmanumeroon.

Greppa sminktips och hantverkstekniker26.10.2018 10:30Tiedote

Evenemanget Kvinnor som Kan arrangeras tillsammans med evenemangen Må bra och Outlet på Åbo Mässcentrum 26–28.10. Totalt medverkar omkring 220 företag i evene¬manget och därutöver framträder tiotals intressanta gäster med anföranden och infor¬mations¬inslag. Bland annat kommer en intressant paneldiskussion att föras på temat Utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens. Arrangör för diskussionen är Henry ry.

Meikkivinkit ja käsityötekniikat haltuun22.10.2018 13:33Tiedote

Osaava Nainen -tapahtuma järjestetään yhdessä Terve Olo ja Outlet-tapahtumien kanssa Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Kaikkiaan noin 220 yritystä osallistuu tapahtumaan ja lisäksi messuilla esiintyy kymmeniä mielenkiintoisia vieraita puheenvuoroineen ja tietoiskuineen. Tapahtumassa käydään muun muassa mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on Tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet. Keskustelun järjestää Henry ry.