50 år av arbete för kommande generationer

För 50 år sedan, den 5 december 1967, var Sitra riksdagens gåva till det 50-åriga självständiga Finland. Sitra fick 100 miljoner mark från Finlands Banks överskott i grundkapital och uppgiften att förbättra Finlands konkurrenskraft och välfärd. Riksdagen fattade ett modigt festbeslut under en svår tid. Idén bakom Sitra saknade motstycke: en oberoende fond som lever på avkastningen av sitt eget grundkapital och vars uppgift är att skapa en bättre framtid för finländarna.

”Sitra, som är ett oberoende framtidshus, är inte springpojke för en enskild intressegrupp eller ett parti, men om man var tvungen att utse en person som ska ge order, skulle det vara ett barn som föds i dag”, säger överombudsman Mikko Kosonen. Arbetet måste utföras så väl att barnet har förutsättningar till ett bra liv när det sedan blir vuxet och fattar sina egna beslut. En hållbar välfärd är också ledstjärnan i Sitras nya vision.

År 1967 var situationen i Finland svår på många sätt, men man förbättrade den genom att tänka stort och blåsa på glöden tillsammans. År 2017 är situationen i Finland annorlunda, men den är inte lätt i dag heller. Medicinen är dock densamma: det behövs stort tänkande, modiga försök och ett tankesätt där man blåser på glöden tillsammans.

”Klimatförändringen är en ödesfråga även för finländarna. Man måste hitta lösningar mycket snabbt och i dessa lösningar kan Finland ta rollen som föregångare”, säger Mikko Kosonen. ”Om vi inte anpassar oss till jordklotets bärkraft kommer alla andra framtidsdiskussioner att undermineras.

Förenandet av miljöfrågor med det sociala och ekonomiska perspektivet har på sätt eller annat funnits på Sitras agenda under hela fondens livstid, ända sedan 1960-talet. I dag svär Sitra i den kolneutrala cirkulära ekonomins namn vad gäller miljöfrågor: vi måste få ekonomin att rulla på ett ekologiskt hållbart sätt för att få bukt på överkonsumtionen av naturresurser. Detta är en förutsättning för en socialt hållbar välfärd. Sätten är vid det här laget redan många, men vi måste få alla med i talkot.

En annan viktig aspekt ur ett samhällsperspektiv är förnyelseförmågan. Sitra har under årtiondenas lopp i bakgrunden varit med och påverkat många reformer – bland annat hämtat kapitalinvesteringen till Finland på 1980-talet, startat genforskningen och under de senaste åren knuffat igång den nationella serviceleden (KaPa) som fungerar med Suomi.fi:s nya tjänster som grund. För närvarande medverkar Sitra till uppbyggandet av en ny slags aktör som fungerar enligt principen om ett enda serviceställe i anslutning till Institutet för hälsa och välfärd och som arbetar med finländska välfärdsdata, som kommer att bli finländarnas nya nationalskatt.

”Förnyelse startar hos oss människor. Även om de megatrender som formar världen blåser även till Finland, ligger framtiden fortfarande i stor utsträckning i våra egna händer – om vi bestämmer så”, manar överombudsman Kosonen. Ur denna tanke har också Sitras och Heurekas gemensamma utställning för skolelever, Sju syskon från framtiden, grott. Utställningen öppnades i november.

Kommande generationer finns också i riksdagens hjärta den 5 december 2017. När Finland fyller 100 år är det igen dags för ett festbeslut, som då Sitra grundades för 50 år sedan. Den här gången är det fråga om att godkänna de specificerade stadgorna för Självständighetsjubileets barnstiftelse (ITLA) och donera en aktieportfölj värd 50 miljoner euro för att stärka stiftelsens verksamhet och göra den mångsidigare. Den förnyade ITLA har i uppgift att stödja barn och barnfamiljer som bor i Finland.

Sitra välkomnar varmt ITLA till gruppen av framtidsaktörer.

Sitra i ett nötskal

• Grundad 1967
  • Ett oberoende framtidshus som lyder under riksdagen och som har i uppgift att skapa ett framgångsrikt, morgondagens Finland. Verksamheten grundar sig på lagen om Jubileumsfonden för Finlands självständighet.
  • Teman: kolneutral cirkulär ekonomi, det finländska samhällets förnyelseförmåga samt nytt arbetsliv och hållbar ekonomi
  • Metoder är bland annat förutsägelse, utredningar, strategiska processer, samhälleliga försök och utveckling, utbildning samt fondplaceringar.
  • Verksamheten finansieras med avkastningen av det egna grundkapitalet, den årliga budgeten är cirka 30–40 miljoner euro.
  • Det placerade kapitalet har placerats på ett hållbart och lönsamt sätt såsom lagen om Jubileumsfonden för Finlands självständighet kräver.
  • Cirka 160 anställda
  • Överombudsman Mikko Kosonen

Sitras årtionden

• 1960-talet finansierade Sitra hissbolaget Kones första utrikesaffär, introducerade futurologiska metoder i Finland och idkade banbrytande miljöforskning.
  • 1970-talet var Sitra en föregångare vad gäller offentlig finansiering av utveckling och tillämpning av ny teknologi och finansierade bland annat xylitolforskning.
  • 1980-talet introducerade Sitra kapitalinvesteringsverksamheten i Finland och projektet rekombinant-DNA startade den finländska genforskningen.
  • 1990-talet var Sitra under en tid Finlands största kapitalinvesterare men de forsknings-, utbildnings- och innovationsprojekt som pågick parallellt med investeringarna fick en allt större roll mot slutet av decenniet.
  • 2000-talet förvandlades finansiären till en samhällsförnyare, och på agendan fanns bland annat informationssamhället och elektronisk hälso- och sjukvård. Nya företag fick företagsfinansiering.
  • 2010-talet siktar Sitra mot välfärd inom de ramar som jordklotet tillåter. Sitra hämtade serviceleden från Estland och den samhälleliga investeringen från Storbritannien till Finland. Genomstrategin, den virtuella kliniken (numera ODA) och informationspaket om social- och hälsovården är exempel på intensivt samarbete med förvaltningen. Tillväxt eftersträvas bland annat genom välfärdsdata och klimatförändringen hejdas genom att Climate Leadership Council, Fisu-nätverket och Smart & Clean-stiftelsen grundas samt genom att en nationell färdplan för den cirkulära ekonomin sammanställs.

Läs mer om Sitras historia: https://www.sitra.fi/sv/ämnen/historia/
Fotografier från svunna årtionden: https://sitra.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/2596867/521892/fi

Ytterligare information och intervjuförfrågningar

Veera Heinonen, kommunikationsdirektör, 050 372 5244, veera.heinonen@sitra.fi
Jenni Sarolahti, kommunikationsexpert, 050 372 0828, jenni.sarolahti@sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

50 vuotta seuraavien sukupolvien asialla5.12.2017 01:00Tiedote

Sitra oli 50 vuotta sitten 5.12.1967 eduskunnan lahja 50-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle. Peruspääomaksi annettiin Suomen Pankin ylijäämiä 100 miljoonan markan edestä ja tehtäväksi Suomen kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin lisääminen. Eduskunta teki rohkean juhlapäätöksen vaikeana aikana. Sitran idea oli ennenkuulumaton: oman peruspääomansa tuotolla elävä riippumaton rahasto, jonka tehtävänä olisi suomalaisten parempi tulevaisuus.