50 vuotta edunvalvontaa - Tervetuloa UHVY:n historian julkistustilaisuuteen 1.9.2020

Ulkoasiainhallinnon Virkailijayhdistyksen, UHVY:n historia Yhteistyötä ja yhteentörmäyksiä avaa kiinnostavasti ammattiyhdistysliikkeen, ulkoasiainhallinnon, yksittäisten diplomaattien ja politiikan historiaa. Teoksen on kirjoittanut Marko Paavilainen.

- UM:n henkilökunnan historiaa valotetaan nyt kokonaisvaltaisesti ensimmäistä kertaa.  Tutkimus selvittää myös monia kiintoisia asioita, eikä niistä vähiten Pariisin ja Bonnin suurlähetystöjen tapahtumat, joiden henkilökunnan kapina 1970-luvulla avasi ovet tasa-arvoiselle UM:lle, UHVY:n puheenjohtaja Juha Parikka kuvailee.

Yhdistys on pysynyt lehtien otsikoissa paljastamalla poliittiset virkanimitykset, lähetystöjen työolojen puutteet ja esittämällä palkkauksen uudistamista.

- Paavilaisen kirja osoittaa, että UHVY on puuttunut rohkeasti ja suoraselkäisesti UM:n ongelmiin, epäkohtiin ja vääryyksiin, myös skandaalit ovat kuuluneet UM:n arkeen. UHVY on vuosikymmenten varrella saanut aikaan monia käänteentekeviä parannuksia, Parikka lisää.

Marko Paavilainen on filosofian tohtori ja Helsingin yliopiston dosentti. Hän on tutkinut muun muassa kielipolitiikkaa, yrittäjyyttä, kansalaisjärjestötoimintaa ja yhteiskunnallisia ristiriitoja 1800-luvun loppupuolelta tähän päivään.

Lämpimästi tervetuloa tiedotustilaisuuteen:

Aika: 1.9.2020
Kello:14-15
Paikka: Lasipalatsi, Palmuhuone (2.krs)

RSVP 31.8. mennessä eeva.louko@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa15.9.2020 09:12:00 EESTTiedote

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.

Tunteet ovat työyhteisöille voimavara – vanhat ajatusmallit joutavat romukoppaan Camilla Tuomisen suositussa uutuuskirjassa15.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

“Mitä hyötyä tästä tunnejutusta on, kun meillä on tuhat tärkeämpää asiaa kuin se, että jollain tyypillä on nyt pikkasen paha mieli?” Camilla Tuominen tuulettaa työ- ja tunne-elämään liittyviä ajatusmalleja suositussa uutuuskirjassaan Tunteet ei kuulu työpaikalle. Uutuuskirjasta otettiin toinen painos vain viikko ilmestymisen jälkeen.