/// KORJAUS LISÄTIETOJEN PUHELINNUMEROIHIN /// Työkykyä ylläpitävä kuntoutusjärjestelmä on monimutkainen ja osin tehoton
Työkykyä ylläpitävästä kuntoutuksesta aiheutuu valtiolle kustannuksia noin 140 miljoonaa euroa vuodessa. Työkyvyttömyyden aiheuttamat välilliset kansantaloudelliset ja julkistaloudelliset menetykset ovat merkittäviä. Työkyvyttömyyden takia menetetään selvästi enemmän työvuosia kuin työttömyyden vuoksi.
Valtiontalouden tarkastusvirasto selvitti työkyvyttömyyden riskitekijöitä ja työkykyä ylläpitävän kuntoutuksen vaikutuksia työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisiin. Tarkastuksessa hyödynnettiin muun muassa Kansaneläkelaitoksen alueellista tilastoaineistoa ammatillisista ASLAK- ja TYK-kuntoutuksista. Kuntoutuksen tilastotiedot ovat Kelan järjestämiä kuntoutusmuotoja lukuun ottamatta puutteellisia eikä tarkkoja alueellisia tietoja ole yleensä saatavilla. Alueelliset erot työllisyysasteessa, työkyvyttömyydessä ja kuntoutuksen suhteellisissa määrissä ovat suuria.
Tarkastuksessa saatiin heikkoa tilastollista näyttöä lakisääteisen TYK-toiminnan työkyvyttömyyttä ehkäisevistä vaikutuksista. Harkinnanvaraisella ASLAK-kuntoutuksella ei havaittu olevan työkyvyttömyyttä vähentävää vaikutusta. Suomessa toteutetuista satunnaiskoeasetelmista saatu näyttö ei yleensä ole puoltanut kuntoutusta. Luotettavia tutkimuksia on kuitenkin tehty vähän, ja ammatillisen kuntoutuksen vaikutuksia työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen on syytä tutkia lisää.
Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivan kuntoutusasiain neuvottelukunnan vastuulla on koordinoida ja ohjata kuntoutusta valtakunnallisesti. Tarkastuksessa havaittiin, että kuntoutuksen valtakunnallinen ohjaus on ollut riittämätöntä. Myös vaikutusten systemaattinen seuranta on jäänyt tekemättä.
Nykytilanne ei kaikilta osin vastaa kuntoutuksen asiakasyhteistyöstä säädetyn lain tavoitteita. Maamme kuntoutusjärjestelmä on järjestäjien epäselvien vastuusuhteiden johdosta monimutkainen palveluiden tarvitsijoille. Kuntoutus myös alkaa useissa tapauksissa liian myöhään. Sosiaali- ja terveysministeriö onkin aloittamassa hanketta, jonka on tarkoitus selkiyttää kuntoutukseen ohjausta, sen kohdentamista ja tavoitteita asiakkaan näkökulmasta. Kehitystä on pidettävä oikeansuuntaisena.
Osaa työkyvyttömyyden yleisimmistä riskitekijöistä – kuten ylipainoa ja runsasta alkoholin käyttöä - voidaan pitää elämäntavoista johtuvina. Näihin voidaan haluttaessa vaikuttaa esimerkiksi verotuksen kautta. Lisäksi näyttäisi siltä, että terveydenhuollon oikea-aikaisella interventiolla voidaan vähentää työkyvyttömyyden riskiä. Nykylainsäädännössä ikäkausiterveystarkastukset ovat kuitenkin vapaaehtoisia.
Lisätietoja:
Johtava tuloksellisuustarkastaja Ville Vehkasalo, puh. (09) 432 5814
Ylijohtaja Vesa Jatkola, puh. (09) 432 5704
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on eduskunnan yhteydessä toimiva ylin kansallinen tarkastusviranomainen, joka tarkastaa valtion taloudenhoitoa ja omaisuuden hallintaa sekä valvoo puolue- ja vaalirahoitusta. Tarkastustyöllä virasto varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan päättämiin kohteisiin lakia noudattaen ja järkevästi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Ett starkare myndighetssamarbete vore nödvändigt för att göra handläggningen av brottmål smidigare19.6.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande
Handläggningen av brottmål har förlängts hos alla myndigheter i kedjan och förvaltningen har försökt göra processen smidigare på många sätt. En effektiv utveckling skulle förutsätta ett verkningsfullt myndighetssamarbete, som saknas för närvarande.
Vahvempi viranomaisyhteistyö olisi tarpeen rikosasioiden käsittelyn sujuvoittamiseksi19.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Rikosasioiden käsittely on pidentynyt kaikissa ketjun viranomaisissa, ja hallinto on monin keinoin yrittänyt sujuvoittaa prosessia. Tuloksellinen kehittäminen edellyttäisi vaikuttavaa viranomaisyhteistyötä, joka nykyisellään puuttuu.
I välfärdsområdesvalet lämnade 88 procent och i kommunalvalet 85 procent in sin redovisning av valfinansieringen i tid17.6.2025 09:14:22 EEST | Pressmeddelande
628 välfärdsområdespolitiker och 2397 kommunpolitiker lämnade inte in sin redovisning av valfinansieringen inom den utsatta tiden.
Aluevaaleissa 88 prosenttia ja kuntavaaleissa 85 prosenttia palautti vaalirahoitusilmoituksensa ajoissa17.6.2025 09:14:22 EEST | Tiedote
628 hyvinvointialueiden poliitikkoa ja 2397 kuntapoliitikkoa ei palauttanut vaalirahoitusilmoitustaan määräaikaan mennessä.
Den kontinuerliga skuldsättningen är särskilt oroväckande i den nuvarande säkerhetsmiljön9.6.2025 09:01:00 EEST | Pressmeddelande
Statens revisionsverk publicerade våren 2025 en bedömning utförd av den finanspolitiska övervakningen om utvecklingen av de offentliga finanserna och om skötseln av finanserna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme